پیشنهاد همکاری ارمنستان در بندر چابهار با ایران و هند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رشد 9 درصدی تجارت دریابرد ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به علاقمندی دولت ارمنستان به همکاری در حوزه دریایی و بندری با ایران، سازمان بنادر و دریانوردی در این مسیر تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در نشست با «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران که در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار داشت: رییس جمهور محترم، معاون اول رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در مقاطع زمانی مختلف از دولت ارمنستان دفاع جانانه کردند در حالی که بسیاری کشورها تلاش داشتند تا جغرافیای منطقه را تغییر دهند و مرز همسایگی ایران و ارمنستان را بر هم بزنند اما جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاد و چنین اجازه ای نداد.

وی ادامه داد: رییس جمهور محترم نسبت به همسایگان ایران تعصب بسیار زیادی دارد و به دولت تاکید کرده است که در تمامی ابعاد به ویژه ابعاد اقتصادی با کشورهای همسایه همکاری کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در همین راستا همکاری های اقتصادی با کشورهمسایه رقم خورده است، گفت: تجارت دریابرد ایران نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشته است و در مسیر افزایش این رقم گام بر می دارد.

صفایی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از هر گونه توافق دو جانبه بین ایران و ارمنستان در حوزه دریایی و بندری استقبال می کند، عنوان کرد: هر گونه همکاری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان در چابهار مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی است و در راستای شکل گیری آن با بررسی بسته های پیشنهادی گام بر می دارد.

وی ادامه داد: پیش از این ایران در نشستی سه جانبه با حضور مشاور رییس جمهور روسیه، رییس شورای عالی امنیت ملی هند و وزیر راه و شهرسازی ایران که با حضور سفرای کشورهای حوزه CIS و قفقاز برگزار شد بر همکاری سه جانبه ایران، هند و روسیه تاکید کرد و در این مسیر از تجارب خوبی برخوردار است که می توان از این تجربه در راستای تعامل و همکاری سه جانبه ایران، هند و ارمنستان استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بر ثمربخش بودن همکاری ایران و ارمنستان در بخش اقتصادی به ویژه حوزه دریایی و بندری تاکید کرد.

همچنین جلیل اسلامی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشکر از تمایل دولت ارمنستان به منظور افزایش همکاری در حوزه دریایی و بندری با ایران به ویژه در بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد دولت ارمنستان، پیشنهاد همکاری ایران، هند و ارمنستان در بندر چابهار ایده خوبی است و قطعا در صورت ارائه بسته پیشنهادی مطلوب، کار کارشناسی در این رابطه انجام خواهد شد تا در رابطه با آن تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: ارمنستان علاوه بر همکاری در بندر چابهار می تواند در بنادر دیگر نظیر، بوشهر، امام خمینی (ره) و بندر عباس نیز تخلیه و بارگیری کالا داشته باشد و فعالیت ها صرفا به بندر چابهار خلاصه نشود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر ایران 250 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آماده تحقق هر گونه پیشنهاد عملیاتی و اجرایی از سوی دولت ارمنستان در بندر چابهار است.

در ادامه «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به اینکه جایگاه و نقش ویژه ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست، گفت: اقدامات دولت ایران در جلوگیری از بر هم خوردن جغرافیای منطقه قابل ستایش و داشتن مرز مشترک بین ارمنستان و ایران برای دولت ارمنستان حائز اهمیت است.

وی افزود: تجربه ایران در نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند می تواند بسیار کمک کننده باشد و پایه خوبی برای همکاری سه جانبه ایران، هند و ارمنستان در منطقه خواهد بود.

 نارک تریان با بیان اینکه آماده هر گونه همکاری مشترک با ایران به صورت تفاهم نامه و توافقنامه هستیم، گفت: بهتر است دیداری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان به منظور همکاری مشترک در بندر شهیدبهشتی چابهار برگزار شود و برای ارمنستان مهم است که بتوان از ظرفیت بندر چابهار به بهترین شکل در مسیر کریدور شمال-جنوب استفاده کرد.

همچنین «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان دروازه تجارت کالا به سمت کشورهای شمالی، روپا و…است، اظهار داشت: ایران هم دروازه تجارت کالا به سمت جنوب، کشورهای حوزه خلیج فارس، هند و…است و باید از ظرفیت دو کشور در این مسیر به شکلی مطلوب بهره برد.

وی افزود: کریدور شمال-جنوب از نظر استراتژیک برای دولت ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا احیای تاسیسات زیربنایی و مسیرهای مواصلاتی در دستورکار قرار گرفته است.

گوستانیان با بیان اینکه اتصال دریای سیاه و خلیج فارس از نظر تجارت کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بندر چابهار مسیر حمل و نقل کالا را کوتاه خواهد کرد که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازمه تحقق استفاده از این ظرفیت، بازسازی مسیرهای ترانزیتی و زیربنایی است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.