کدام خطوط مترو برای تردد معلولان مناسب ‌تر است؟

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اينكه ۱۵۵ ایستگاه مترو در پایتخت وجود دارد که در تسهیل ترافیک شهر تهران بسیار تاثیرگذار است گفت: ۹۲ ايستگاه معادل ۶۰ درصد از ۱۵۵ ایستگاه خطوط هفتگانه مترو تهران و حومه به امکاناتی چون آسانسور، خطوط بساوایی، نشانه، علائم و میله‌های دستگرد به منظور سهولت در تردد معلولان و افراد خاص تجهیز شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مديريت ارتباطات و امور بين الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، مسعود درستی افزود: خط پنج از منظر پوشش هر ۲ سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط ۲ با ۵۹ درصد، مناسب‌ترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند.

وي تصريح كرد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مناسب‌سازی مترو برای معلولان شده و در این راستا، افتتاح ایستگاه‌های جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو می‌شوند با پله‌های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.

درستي با اشاره به اينكه در ایستگاه‌های قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاه‌ها نیز آسانسورها به دلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند گفت: از مجموع ۱۵۵ ایستگاه در حال بهره‌برداری، ۲۹ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهره‌برداری هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه تصريح كرد: همه ۱۳ ایستگاه خط پنج، دارای سطح شیب‌دار در ورودی ایستگاه هستند همچنین همه ایستگاه‌های واقع شده در این خط، در هر ۲ سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است؛ بنابراین می‌توان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت به‌ویژه معلولان حرکتی، مناسب است.

درستی افزود: از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاه‌های کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهرامام خميني(ره)، شهید بهشتی، شاهد -باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علی‌آباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارائی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی (ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: در اجرای طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مجموع در خط یک و دو ۶۸درصد، خط سه برابر با ۴۴درصد، خط چهار ۶۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش۶۰درصد و خط هفت برابر با ۶۲ درصد دارای مسیر ویژه نابینایان هستند.

وي افزود: تمامي ایستگاه هاي جديد مترو بايد هنگام بهره‌برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاه‌ها اقدام کند.

درستی خاطرنشان کرد: بهبود و ارتقای سطح مناسب‌سازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار دارد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.