بررسی همه جانبه سقف شیشه ای (اسکای لایت)

اسکای لایت یا همان سقف شیشه ای سازه ای است که به دلیل مزایای بسیارش مورد استقبال قرار گرفته است در این مقاله به صورت کامل به بررسی این سازه خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ چرا  یا همان اسکای لایت، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و استفاده از آن در ساختمان‌های زیادی دیده می‌شود؟ اسکای لایت که این روزها تبدیل به سازه ای پرطرفدار میان طراحان و کارفرمایان شده است، یکی از پرچالش ترین سازه‌های شیشه‌ای برای پیمانکاران است.

اجرای سقف شیشه ای چه در یک ویلای کوچک به متراژ 10متر مربع باشد، چه در یک مجتمع تجاری با بیش از 500 متر مربع؛ اجرای سقف شیشه ای چالش‌ها و سختی‌های بسیاری دارد. از خدمات مهندسی تا تهیه نقشه و دیتیل‌های اجرایی تا سفارش شیشه برای اجرا و آب بندی نهایی اسکای لایت. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی صفرتاصد سقف اسکای لایت بپردازیم و مزایا، کاربردها و مهم‌ترین نکات اجرای اسکای لایت را زیر ذره بین قرار دهیم؛ همراه ما باشید.

اسکای لایت چیست؟ 

در پاسخ به سوال اسکای لایت چیست ؛ باید بگوییم: اسکای لایت، سقف شیشه ای یا Sky Light یک سازه شیشه ای است که در قسمتی از سقف یا به صورت کامل به عنوان سقف یک بنا اجرا می‌شود. تفاوت سقف اسکای لایت با سقف معمولی این است که عمده متریال اسکای لایت را شیشه تشکیل می‌دهد و  دید بسیار خوبی نسبت به فضای بیرون فراهم می‌کند. البته در رابطه با سقف اسکای لایت این نکته مورد توجه است که با توجه به استفاده از متریال شیشه و اتصالات مخصوص به جای متریال‌هایی که در اجرای سقف‌های معمولی بکار می‌رود، هزینه طراحی و اجرای این سقف‌ها کاملا متفاوت است.

 

مزایای سقف شیشه ای

استفاده از سقف شیشه ای یا همان اسکای لایت می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. اگر بخواهیم این مزایا را مورد بررسی قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • انتقال نور طبیعی به فضای داخلی
  • تهویه طبیعی (در صورت اجرای نوع متحرک سقف شیشه ای)
  • استفاده از منظره بیرونی و دید فوق‌العاده به آسمان
  • تا چندبرابر کردن زیبایی یک فضا
  • افزایش ارزش مالی یک بنا
  • مناسب برای انواع کاربری

علاوه بر این مزایا در برخی از ساختمان‌ها امکان دسترسی به بام از طریق سقف شیشه ای وجود دارد. همچنین خیلی افراد با مسقف کردن پاسیو ساختمان خود، فضای جدیدی به بنا مانند گلخانه می‌افزایند.

کاربرد سقف شیشه ای

سقف شیشه‌ای به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود در انواع فضاها استفاده می‌شود. در زیر، تعدادی از فضاهایی که معمولاً از سقف شیشه‌ای بهره می‌برند آورده شده است:

اتاق نشیمن: 

سقف شیشه‌ای می‌تواند در اتاق نشیمن یا سالن آپارتمان‌ها و خانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا نور طبیعی به صورت مستقیم به داخل فضا تابانده شود.

اتاق خواب:

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در اتاق خواب خود از سقف شیشه‌ای برای مشاهده آسمان یا نمای بیرون استفاده کنند.

دفاتر و اتاق کار:

در ساختمان‌های اداری، سقف شیشه‌ای می‌تواند برای افزودن نور طبیعی و احساس فضای باز به دفاتر و اتاق‌های کاری استفاده شود.

رستوران‌ها و کافه‌ها: 

در صنعت رستوران و خدمات غذایی، سقف شیشه‌ای ممکن است برای ایجاد یک محیط روشن و دلنشین مورد استفاده قرار گیرد.

موزه‌ها و گالری‌ها: 

در فضاهای نمایشگاه و هنری، سقف شیشه‌ای می‌تواند برای بهره‌برداری از نور طبیعی و افزایش جلوه زیبایی اثرهای هنری مورد استفاده قرار گیرد.

استخرها و باشگاه‌ها: 

در استخرها و مراکز تفریحی، سقف شیشه‌ای می‌تواند برای ایجاد یک تجربه متفاوت از محیط استفاده شود.

اسکای لایت چیست؟

انواع سقف شیشه ای

سقف شیشه ای به دو نوع تقسیم می‌شود؛ سقف شیشه ای متحرک و سقف شیشه ای ثابت. در سقف شیشه ای ثابت هیچگونه بازشویی وجود ندارد و شیشه به صورت فیکس در جای خود قرار می‌گیرد؛ اما در سقف شیشه ای متحرک، شیشه به صورت دستی یا اتوماتیک باز خواهد شد.

سقف شیشه ای ثابت

سقف شیشه ای ثابت بیشتر برای فضاهایی مناسب است که احتیاجی به بازشو ندارند، برای مثال؛ سقف شیشه ای که در مجتمع‌های تجاری یا گالری و موزه‌های بزرگ اجرا می‌شود، سقف شیشه ای ثابت است که با سیستم ‌های مختلف اجرا می‌شود و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سقف شیشه ای متحرک

سقف شیشه ای متحرک هم به دلیل اینکه هزینه بالاتری دارد هم به دلیل محدودیت‌هایی که در اجرای آن وجود دارد، برای متراژ‌های بالا مناسب نیست و معمولا سقف شیشه ای متحرک در تراس، رستوران، سقف پاسیو یا قسمتی از منزل مانند اتاق خواب یا نشیمن اجرا می‌شود. نمی‌توان به طور قطعی عنوان کرد که یک نوع سقف شیشه ای از نوع دیگر بهتر است باید با توجه به بودجه، سلیقه و کاربری پروژه تصمیم گرفت کدام سقف شیشه ای از نوع دیگر مناسب‌تر است.

اجرای سقف شیشه ای

هزینه سقف شیشه ای

هزینه سقف شیشه‌ای متناسب با چندین عامل متفاوت است که باید در نظر گرفته شوند. اولین عامل تعیین‌کننده هزینه، ابعاد و متراژ سقف مورد نظر است. سقف‌های بزرگتر و با ارتفاعات بیشتر هزینه بیشتری خواهند داشت.

متریال نیز تأثیر زیادی بر هزینه دارد. اغلب سقف‌های شیشه‌ای از متریالی مانند شیشه لمینیت یا شیشه سکوریت ساخته می‌شوند که دارای ویژگی‌های حفاظتی و عایق حرارتی هستند. مواد مصرفی، از جمله چسب‌ها و فیکساتورها نیز هزینه را افزایش می‌دهند.

عوامل دیگری مانند سازه اجرای سقف شیشه ای (شیشه اسپایدر یا کرتین وال)، نوع سیستم باز و بسته شدن سقف و موتورها در سیستم متحرک و همچنین میزان پیچیدگی در طراحی نیز بر هزینه تأثیرگذارند. (مانند سقف‌های هرمی و گنبدی) همچنین، سازه پشتیبان و سیستم نصب نیز در محاسبه هزینه  نهایی تاثیر گذار است.

شرکت مجری سقف شیشه ای

برای اجرای سقف شیشه‌ای با کیفیت و بهترین نتیجه، انتخاب یک شرکت حرفه‌ای و متخصص در این زمینه امری حیاتی است. شرکت‌هایی که تخصص دارند و تجربه طولانی در اجرای پروژه‌های ساختمانی با شیشه دارند، می‌توانند بهترین خدمات را ارائه دهند. ابتدا باید از مراجعه به نمونه‌های کارهای پیشین و پروژه‌های مشابه شرکت‌ها، با کیفیت کار و استفاده از مواد با کیفیت اطمینان حاصل کرد. همچنین، اهمیتی که به ایمنی و استانداردهای ساختمانی می‌دهند، نشانگر حرفه‌ای بودن شرکت است. نظرسنجی از مشتریان گذشته نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی در انتخاب شرکت مناسب برای اجرای سقف شیشه‌ای خود بگیرید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.