دستور حمل (shipping instruction) چیست؟

سند دستور حمل‌ونقل یا همان shipping instructions اطلاعات مختلفی از نام کشتی و ابعاد کانتینر تا آدرس فرستنده را در دسترس قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛  دستور حمل‌ shipping instruction؛ سندی حاوی اطلاعات دقیق لجستیک

دستور حمل‌ونقل یا همان shipping instructions به سندی قانونی گفته می‌شود که حاوی اطلاعات دقیقی از تدارکات لجستیک است. سند دستور حمل‌ونقل توسط فرستنده کالا صادر می‌شود. معمولا فرستنده کالا و یا ایجنت‌های لجستیک و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل از طرف فرستنده کالا مسئول صدور دستور حمل یا همان SI هستند. دستور حمل دو ویژگی اصلی دارد.

  1. محتویات سند حمل یا بارنامه از روی آن تنظیم می‌گردد.
  2. فرستنده کالا با ارائه دستور حمل اجازه بارگیری کالا بر روی وسیله حمل را می‌دهد.

اطلاعات درج شده در دستور حمل‌ برای تخمین هزینه ارسال کالا استفاده می‌شود. برای مثال هزینه ارسال کالا از دبی به ایران، از ایران به کره جنوبی و هر مقصد و مبدا دیگری براساس اطلاعات درج شده در دستور حمل تعیین می‌شود. بدیهی است که ارسال محموله‌های حساس به دما، ضربه و فشار با حساسیت‌های بیشتری انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب هزینه لجستیک این محموله‌ها نسبت به کالاهای دیگر بیشتر خواهد شد.

چه اطلاعاتی در دستور حمل‌ونقل وجود دارد؟

دستور حمل شامل اطلاعاتی از جمله اسم فرستنده، اسم گیرنده، اسم مطلع، نوع کالا، وزن خالص، وزن ناخالاص، نوع بسته بندی، تعداد بسته بندی، کد گمرکی، کد شناسایی کالا، شماره بیمه نامه و نماد پروفرما می‌شود. شما می‌توانید با کمک یک شرکت حمل و نقل بین المللی دریایی، هوایی یا زمینی می‌توانید این اطلاعات را به‌طورکاملا صحیح و دقیق در سند shipping instruction درج کنید.

222222222

تعداد کل بسته‌ها؛ اطلاعاتی مهم برای جلوگیری از مفقود شدن محموله

تعداد کل بسته‌ها توسط فرستنده در دستور حمل یا همان SI درج می‌شود؛ با استفاده از تعداد کل بسته‌ها، شمارش بسته‌بندی محموله در هنگام بارگیری و تخلیه راحت‌تر انجام خواهد شد. به‌این‌ترتیب از گم شدن کالا در حین فرایند صادرات و واردات مواد غذایی به ایران جلوگیری می‌شود.

شماره کانتینر یا اطلاعاتی برای شناسایی و ردیابی محفظه‌های انتقال کالا

شماره کانتینر اطلاعاتی منحصر‌به‌فرد برای شناسایی و ردیابی کانتینرها است که در هنگام حرکت بین پورت‌های بارگیری استفاده می‌شود؛ شماره کانتینر معمولا ۴ حرف و ۷ عدد دارد. این عدد در سمت راست کانتینر درج شده است و باید به همراه اطلاعات دیگر در سند دستور حمل نیز قید شود.

نوع کالا در حال ارسال برای تعیین مکان نگهداری محوله در دستور حمل درج می‌شود

نوع کالا ارسالی تعیین‌کننده مکان بارگیری کانتینر در کشتی و همچنین محل نگهداری آن در بندر است. برای مثال در انتقال مواد غذایی و محموله‌های حساس به دما، محل نگهداری در بندر نیز باید در محوطه کانتینرهای یخچالی که امکان روشن نگه داشتن کانتینر یخچالی و نظارت بر عملکرد کانتینر یخچالی (monitoring) وجود دارد، انجام شود. این کار از فساد کالا و تغییر دمای داخل کانتینر جلوگیری خواهد کرد. همچنین بسته‌های مربوط به مواد حساس به دما باید با سرعت بیشتری نسبت به کالای دیگر بارگیری و تخلیه شوند؛ زیرا دمای داخلی کانتینر در صورت قطعی برق، برای مدت‌زمان طولانی پایدار نخواهد بود.

وزن ناخالص محموله؛ وزن کل محموله برای بارگیری و تخلیه مهم است

وزن ناخالص محموله یعنی بار کل مواد به‌همراه بسته‌بندی که باید در دستور حمل نوشته شود. این وزن برای بهبود فرایند بارگیری و تخلیه مواد در پورت‌های لجستیک استفاده می‌شود. وزن محموله به‌همراه مواد بسته‌بندی و کانتینر، تعیین‌کننده محل بارگیری کشتی است. همچنین وزن قید شده در دستور حمل یکی از موارد مهم برای بازرگان در ارتباط با تفاهم خریدار و فروشنده برای میزان محموله مورد معامله است.

نام و آدرس فرستنده؛ یکی از اطلاعات درج شده در سند حمل برای رسیدگی به اسناد

منظور از فرستنده در فرایند لجستیک مواد، صادرکننده است. یک ایجنت حمل‌و‌نقل نیز می‌تواند به‌عنوان واسط میان بازرگان و حامل کالا قرار گیرد. صادرکننده مسئولیت بسته‌بندی و آماده کردن محموله را نیز بر عهده دارد. نام و آدرس فرستنده باید به‌وضوح و دقت روی سند دستور حمل درج شود. همچنین فرستنده مسئول رسیدگی به اسناد گمرکی و مدارک نیز است.

نام و آدرس گیرنده روی دستور حمل نوشته می‌شود

گیرنده کالا معمولاً ذینفع صاحب کالا و شخص دریافت‌کننده محموله شناخته می‌شود. گیرنده ممکن است یک شرکت یا یک فرد باشد. ازاین‌رو درج کامل آدرس و نام گیرنده روی سند SI مهم است.

شرح محموله با قرار دادن HS code در دستور حمل

در دستور حمل باید اطلاعات دقیقی از محموله شرح دهید تا در هنگام انجام کارهای ترخیص گمرک، چالشی به وجود نیاید. برای مشخص کردن نوع کالای در حال ارسال از HS code استفاده می‌شود. این کد یک زبان بین‌المللی در لجستیک برای طبقه‌بندی محصولات است. هر کالا یک کد ۸ رقمی استاندارد برای شناسایی دارد؛ البته توجه داشته باشید که این کد در هر کشور باتوجه‌به سیاست‌های بودجه‌بندی، قیمت‌گذاری و مالیات تعیین می‌شود.

333333333

ارسال بین‌المللی محموله‌های تجاری با خدمات حمل‌‌ونقل هانزا

در این مقاله به بررسی اطلاعات سند دستور حمل یا همان SI ‌پرداختیم. SI نشان‌دهنده وضعیت کلی و برخی از جزئیات محموله حمل‌ونقل کالا به شمار می‌رود. این سند توسط فرستنده کالا برای تنظیم بارنامه و اجازه بارگیری کالا روی کشتی یا هر وسیله حمل دیگر صادر می‌شود.

صدور اسنادی مثل دستور حمل در تجارت بین‌الملل باعث تنظیم سند بارنامه به‌درستی می‌شود. به‌این‌ترتیب امکان ردیابی و پیگیری روند انجام لجستیک نیز آسان‌تر می‌شود. هانزا یکی از ایجنت‌های کشتیرانی فعال برای عرضه خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی است. برای استفاده از خدمات هانزا از طریق راه‌های ارتباطی قرار گرفته در سایت با این ایجنت حمل‌ونقل تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.