۱۰۰ شرکت برتر کشور معرفی و تقدیر شدند

۱۰۰ شرکت برتر کشور امروز (یکشنبه) در جریان بیست و دومین همایش شرکت‌های برتر ایران، برپایه شاخص اصلی میزان فروش شرکت‌ها و ۳۲ شاخص دیگر معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در این مراسم که از صبح امروز در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، هلدینگ بانک ملت و هلدینگ فولاد مبارکه اصفهان به ترتیب پنج شرکت برتر کشور شناخته شدند.

انتخاب شرکت‌های برتر از سوی سازمان مدیریت صنعتی به این ترتیب بود که ابتدا ۵۰۰ شرکت برتر کشور براساس میزان فروش به پنج دسته ۱۰۰ تایی تقسیم و شرکت‌های هر دسته برپایه ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه‌بندی شدند.

شاخص‌های رتبه‌بندی، شاخص‌های کمّی (مقداری) بوده و مقادیر آنها از صورت‌های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت‌ها استخراج شد.

فروش

برپایه این گزارش، شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان برترین شرکت ها از نظر بالاترین رتبه فروش شناخته شدند.

خلق ارزش افزوده

صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری غدیر، پنج شرکت برتر ایرانی از نظر خلق بالاترین ارزش افزوده شدند.

ارزش دارایی

از نظر بیشترین ارزش دارایی، بانک ملت، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، بانک کشاورزی و سرمایه‌گذاری پارس آریان در رتبه های نخست تا پنجم قرار گرفتند.

اشتغال‌زایی

از نظر اشتغال‌زایی، عنوان برترین شرکت ایرانی به سرمایه‌گذاری پارس آریان با ۵۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید و پس از آن ایران خودرو با ۵۱ هزار و ۸۴۵ نفر، سایپا با ۳۵ هزار ۶۱۶ نفر، بانک صادرات ایران با ۲۷ هزار و ۵۴۲ نفر و بانک ملت با ۲۷ هزار و ۳۱۱ نفر قرار گرفتند.

سودآوری

در این رتبه‌بندی، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس حائز رتبه نخست شرکت‌های ایرانی از نظر بیشترین سودآوری شد و پس از آن فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر و پالایش نفت اصفهان قرار گرفتند.

صادرات

صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با صادرات ۲.۶۸ میلیارد دلاری در رتبه نخست برترین شرکت‌های ایرانی ایستاد.

پس از آن، شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با ۱.۱۳ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری غدیر با ۱.۱۱ میلیارد دلار، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۹۶۳ میلیون دلار و پتروشیمی زاگرس با ۹۸۴ میلیون دلار در مکان‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

ارزش بازار

رتبه نخست بالاترین ارزش بازار به فولاد مبارکه اصفهان با ارزش ۴۵۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال رسید و پس از آن صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک تجارت، شرکت ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی مارون قرار گرفتند.

پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت برتر

برپایه این گزارش، سهم استان تهران از نظر تعداد شرکت‌های برتر یاد شده (با حذف بانک ها و شرکت های بیمه ای از آمار) ۵۰.۳ درصد است و از این نظر در رتبه نخست قرار دارد.

پس از تهران، استان‌های اصفهان با ۷.۴ درصد، هرمزگان با ۴.۴ درصد، قزوین با ۳.۴ درصد و خراسان رضوی با ۳.۲ درصد قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: ۱۰۰ شرکت نخست یاد شده حدود ۸۸.۸ درصد از مجموع فروش ۵۰۰ شرکت برتر کشور را به خود اختصاص داده اند.

سازمان مدیریت صنعتی همه ساله اقدام به رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند. این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه های صنعتی (رشته های مختلف کسب و کار)، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.