بهترین زعفران ایران مال کجاست؟

تقریبا هر کسی در هر گوشه‌ای از دنیا، ایران را به عنوان سرزمین مادری زعفران می‌شناسد که سالانه بیش از 90 درصد زعفران جهان را تولید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛

این طلای سرخ رنگ ارزشمند، در مناطق مختلفی از کشور کاشت و برداشت می‌شود که هر کدام کیفیت‌های متفاوتی دارند. از این رو تصمیم گرفتیم در مقاله پیش رویتان به این موضوع مهم می‌پردازیم که بهترین زعفران ایران مال کجاست و از کجا می‌توانید بهترین‌ها را خریداری کنید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

منشا زعفران از کجاست؟ خاستگاه زعفران در ایران چه شهرهایی است؟
صحبت در مورد منشا و ادعای اینکه کدام ملت برای اولین بار در غذای خود از زعفران استفاده کردند، به همین راحتی نیست. یونانی‌ها ادعا می‌کنند که اولین مصرف‌کننده زعفران بوده‌اند، اما آنچه می‌توان به یقین گفت این است که ایرانیان اولین ملتی هستند که زعفران را کشت کردند و تا به امروز بزرگ ‌ترین تولیدکننده بهترین زعفران ایران در سراسر جهان هستند. زعفران از گل زعفران زعفران گرفته می‌شود. این گل کوچک بنفش سه کلاله قرمز دارد که باید با دست چیده شوند. کلاله‌های قرمز کوچک زعفرانی از زمین‌ها برداشته شده و با احتیاط خشک می‌شوند. به این ترتیب می توان از آن‌ها به عنوان ادویه استفاده کرد.

زعفران

ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران جهان است و ۸۵ تا ۹۳ درصد زعفران جهان از ایران تامین می‌شود. مناطق شرقی ایران که آب و هوای آن خشک است، محل اصلی تولید زعفران هستند. عمدتا شهر مشهد در خراسان واقع در شمال شرق ایران به عنوان تولید کننده اصلی زعفران شناخته می‌شود. زعفران قاین، یکی دیگر از شهرهای خراسان زعفران معروف دیگری است که در بسیاری از کشورهای دنیا عرضه می‌شود. با این حال شهرهای متعددی که در شرق ایران قرار دارند مانند گناباد، تربت حیدریه، تایباد و خواف در تولید انبوه طلای سرخ ایران یعنی زعفران نقش دارند. در ادامه بیشتر با شهرهای تولیدکننده زعفران آشنا می‌شوید.

1. خراسان رضوی؛ تولیدکننده بهترین زعفران ایران

خراسان رضوی با 82 هزار هکتار وسعت کشت، اولین استان تولیدکننده بیشترین زعفران در ایران است. از شهرهای معروف تولید کننده زعفران در این استان می‌توان به تربت حیدریه، مشهد، خواف، گناباد، تایباد، بجستان، زاوه و تربت جام اشاره کرد. مردم خراسان سال‌هاست که به کشت زعفران مشغول بوده‌اند و این تجارت بخش بزرگی از زندگی آن‌ها را تشکیل داده است. کیفیت زعفران شهرهای مختلف این استان تفاوت چندانی با هم ندارند و برای مثال قیمت زعفران ۵ گرمی تقریبا در همه جا یکسان است.

زعفران

2. خراسان جنوبی؛ قطب زعفران ایران کجاست؟

خراسان جنوبی با سطح زیر کشت 15000 هکتار، دومین تولیدکننده زعفران در ایران پس از استان خراسان رضوی است. شهرستان‌های قائنات، بیرجند، فردوس و بشرویه از مراکز معروف تولید زعفران در خراسان جنوبی هستند. زعفران تولیدی در این شهرها نیز به بسیاری از کشورها صادر و در شهرهای مختلف ایران نیز عرضه می‌شود.

3. خراسان شمالی؛ خاستگاه بهترین زعفران صادراتی ایران

شهرهای مختلف استان خراسان شمالی نیز در تولید زعفران سرآمد هستند. شهرستان فاروج با دو هزار و 453 هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه حدود 14 تن زعفران در رتبه نخست قرار دارد. شهرستان شیروان رتبه دوم و اسفراین رتبه سوم تولید زعفران در استان خراسان شمالی را از آن خود کرده‌اند.

4. اصفهان؛ از تولیدکنندگان بهترین زعفران ایران

پس از سه استان خراسان، بیشترین میزان زعفران ایران در شهرهای مختلف استان اصفهان تولید می‌شود؛ چرا که این استان نیز آب و هوای نسبتا سرد و خشکی دارد. سطح زیر کشت این استان حدود 1300 هکتار است و در اکثر شهرستان‌های این استان از جمله شاهین شهر، گلپایگان، نجف آباد، نطنز و نایین زعفران کاشته می‌شود.

5. یزد، کرمان و دیگر مناطق تولیدکننده زعفران در ایران

سطح زیر کشت استان یزد 900 هکتار و تولید زعفران در آن حدود 3 تن در سال است. عمده‌ترین شهرهای تولیدکننده زعفران در یزد به ترتیب عبارتند از: بهاباد، بافق، ابرکوه و مهریز. در برخی شهرهای کرمان نیز شامل سیرجان، زرند، بافت، بابک و بردسیر کاشت زعفران انجام می‌شود. همچنین از دیگر استان‌های مهمی که در زمینه تولید زعفران در ایران فعالیت می‌کنند، می‌توان به فارس، همدان، قزوین، لرستان، خوزستان و سمنان اشاره کرد. این استان‌ها در مجموع حدود 2 درصد از کل زعفران ایران را تولید می‌کنند.

بهترین زعفران ایران مال کدام استان است؟

علی‌رغم اینکه استان خراسان رضوی با تولید سالانه حدود 257 تن زعفران 336 تنی تولید جهان، در بین تولیدکنندگان زعفران رتبه اول را دارد، اما کیفیت زعفران تولیدی در استان خراسان جنوبی معمولا بهتر از خراسان رضوی است. به همین دلیل زعفران قائنات (شهری در استان خراسان جنوبی) به عنوان بهترین زعفران جهان و پایتخت زعفران ایران شناخته می‌شود. کشت زعفران در استان خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان قاین بسیار رواج دارد و اکثر مردم این استان در تجارت زعفران مشغول هستند. بر این اساس، سالانه تعدادی تور گردشگری برای بازدید از مزارع زعفران برای گردشگران برگزار می‌شود.

زعفران

از کجا بهترین زعفران ایران را بخریم؟

تا اینجا توضیح دادیم که بهترین زعفران ایران مال کجاست. بسیاری از فروشگاه‌ها مدعی فروش این نوع زعفران باکیفیت هستند؛ در صورتی که متاسفانه در این بازار افراد متقلب کم نیستند و چه بسا زعفران‌های با کیفیت پایینی که به نام زعفران خراسان به فروش می‌رسند. از این رو، بهترین کار خرید مستقیم زعفران از کشاورزان استان خراسان است تا دغدغه‌ای بابت اصالت محصول و کیفیت زعفران خریداری شده نداشته باشید. از آنجایی که دسترسی به این کشاورزان چندان کار راحتی نیست، یک فروشگاه اینترنتی زعفران معتبر دقیقا به همین منظور راه اندازی شده است.

خرید بهترین زعفران ایران از فروشگاه هیتا

فروشگاه زعفران هیتا به طور مستقیم زعفران را از کشاورزان استان خراسان عرضه می‌کند و به فروش می‌رساند. به همین دلیل محصولات عرضه شده در این فروشگاه کیفیت بسیار بالا و در عین حال قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به دیگر فروشگاه‌ها دارند؛ چرا که با عرضه مستقیم از کشاورز، دیگر خبری از واسطه‌ های متعدد که بر قیمت نهایی زعفران تاثیر می‌گذارند، نیست. شما می‎توانید برای خرید زعفران موردنیاز خود همین الان به فروشگاه هیتا به نشانی hitasaffron.shop مراجعه کنید و پس از ثبت و تایید سفارش، هر کجای ایران که باشید، محصول خریداری شده را تحویل بگیرید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.