شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تصويب قطعنامه در حمايت از فلسطين در کنفرانس عمومی یونسکو

منابع دیپلماتیک اعلام کردند در جلسه کمیته مالی،اداری و روابط خارجی یونسکو که 10 نوامبر 2023 برابر با 19 آبان 1402 در جریان چهل‌ودومین اجلاس کنفرانس عمومی این سازمان در پاریس برگزار شد، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا در حمایت از رژيم اسرائیل با رای اکثریت کشورهای عضو، شکست خورد و به تصویب نرسید و در مقابل، قطعنامه‌ای در حمايت از مردم غزه مورد تصويب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در چهارمین روز برگزاری اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، بر اساس پیشنهاد کشورهای گروه عرب و حمايت جمعی از کشورهای اسلامی، قطعنامه‌ای با عنوان «تأثیر و پیامدهای وضعیت کنونی نوار غزه/ فلسطین در تمامی جنبه‌های دستورکار یونسکو» برای تصویب، در دستورکار این کنفرانس قرارگرفت و رایزنی‌های مربوط به آن در بین کشورهای عضو شروع شد که نمايندگی جمهوری اسلامی ايران نيز در اين باره مشارکت فعال و سازنده‌ای داشت.

در تقابل با اين پيشنهاد، ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای‌ یک‌سویه و کاملا جانبدارانه را علیه مردم فلسطین و در حمایت از رژيم اسرائیل، تدوین و برای رأی‌گیری ارائه کرد که کشورهای‌ عرب و همبانیان این قطعنامه، از جمله ايران به‌عنوان کنشگر مؤثر، حاضر به قبول اصلاحات آمریکا نشدند و قطعنامه خود را برای رأی‌گیری در دستور کار قرار دادند که هر دو به رأی عمومی گذاشته شود.

در فرآيند رأی‌گيری علنی، قطعنامه ایالات متحده با رأی منفی اکثریت رد شد و قطعنامه پیشنهادی حاميان فلسطين با 96 رأی‌ مثبت و تنها 8 رأی منفی از مجموع 137 رأی مأخوذ، به تصویب‌ رسید. لازم است یادآوری شود که يونسکو تا کنون بارها در حمایت از فلسطين قطعنامه صادر کرده و همين رويکرد موجب خروج رژيم اشغالگر صهیونیستی از اين سازمان شده است.

گفتنی است چهل‌ودومین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو از 16 آبان سال جاری برابر با 7 نوامبر2023 در مقر یونسکو درپاریس آغاز شده و هم‌اکنون با برگزاری نشست‌ها و کمیسیون‌های مختلف در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.