کشتیرانی تجاری، چهارمین نیروی راهبردی دنیا

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه کشتیرانی تجاری در برخی از کشورها به عنوان نیروی چهارم راهبردی مطرح است، گفت: در برخی کشورها نیروی دریایی، هوایی و زمینی را نیروهای راهبردی می‌دانند و در کنار آن، کشتیرانی تجاری را هم به عنوان نیروی چهارم راهبردی خود مطرح می‌نمایند که نشان از اهمیت و جایگاه ناوگان کشتیرانی تجاری برای کشورهای دنیا دارد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی، در «هشتمین همایش ملی پدافند کالبدی و حفاظت از زیرساخت‌های کشور» گفت: با توجه به ضرورت توسعه در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چنانچه توسعه بخش دریایی دنبال نشود، طی پنج سال آینده ۳۰ درصد ناوگان و در ده سال آینده ۷۰ درصد ناوگان بین المللی کشور امکان تردد در بنادر توسعه یافته دنیا را نخواهند داشت.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۵۶ سال سابقه­ی فعالیت، جزو یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های حوزه حمل‌و‌نقل در کشور به شمار می­رود، گفت: از جمله افتخارات این مجموعه می­توان به مشارکت در ارسال محموله‌های نفتی به ونزوئلا تحت فشار و تهدید‌های دشمن اشاره کرد که خوشبختانه منتج به رضایت مقام معظم رهبری و صدور پیام محبت آمیز ایشان برای همه دریانوردان گروه کشتیرانی شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد فعالیت‌های تجاری دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه خدمات خود را به جهت مواجهه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا، با برنامه‌ریزی پیچیده‌ای انجام می‌دهد؛ چراکه بر اثر تحریم‌ها و انواع محدودیت‌های بین‌­المللی بر علیه ناوگان، شاهد آن هستیم که شناور‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اقصی نقاط جهان تردد دارند.

مدرس خیابانی ادامه داد: به طور مثال هم اکنون خط منظم کشتیرانی به مقصد ونزوئلا فعال شده است تا گروه کشتیرانی بتواند به دورترین مناطق دنیا، خدمات حمل‌و‌نقل دریایی ارائه نماید.

وی با بیان این نکته که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره جزو اولین مجموعه‌هایی است که با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شود، تصریح کرد: تا امروز هم این تحریم‌ها و فشار‌ها بر خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و هم اکنون تعدادی از مدیران و فرماندهان ناوگان این مجموعه نیز، در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. البته دایره تحریم‌ها بسیار وسیع است تا آنجا که علاوه بر شرکت‌های وابسته به گروه کشتیرانی، حتی کانتینر‌های این شرکت نیز مورد تحریم قرار می‌گیرند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: علی‌رغم همه این محدودیت‌ها، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته رکورد‌های تاریخی حمل و نقل را در تاریخ فعالیت خود شکسته است که به این سبب درآمد خوبی نصیب شرکت گردیده که بر این اساس امیدواریم امسال نیز بتوانیم همانند سال گذشته با قدرت به فعالیت خود ادامه دهیم.

مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به تدوین پیش نویس سند پدافند غیرعامل در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه سخت افزار باید برای نوسازی و توسعه ناوگان سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد تا تاب‌آوری و قدرت تحرک ناوگان را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی با تأکید بر این نکته که کشتیرانی تجاری در برخی از کشور‌ها به عنوان نیروی چهارم راهبردی مطرح است تصریح کرد: در گروه کشتیرانی در حوزه نرم افزار و مغز افزار، برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و در این حوزه موضوعاتی که به صورت جدی دنبال می‌شود شامل ارتقاء از درون، ایرانی سازی تمام کارکنان دریایی و ایجاد ثبات شغلی است که گام‌های بسیار مؤثری در این زمینه برداشته شده است.

نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جمله موضوعات مهمی که امروز گروه با آن مواجه است را روابط بین سازمان‌های مختلف دانست و گفت: امروز در حوزه پدافند غیرعامل نیازمند تقویت ارتباط بین سازمان‌های راهبردی هستیم؛ چه آنکه سازمان‌ها باید بدانند که مأموریت گروه کشتیرانی تنها یک مأموریت اقتصادی و در راستای سودآوری صرف نیست؛ بلکه امری ملی و پدافندی است؛ ضمن اینکه بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و مجموعه دستگاه‌های مختلف باید به گروه کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران به عنوان یک سازمان راهبردی و ستون فقرات تولید و توسعه کشور در اجرای وظایف خود، کمک کنند.

مدرس خیابانی با اشاره به رویکرد‌های گروه کشتیرانی در حوزه پدافند غیرعامل به توجه ویژه این مجموعه به استفاده از ظرفیت­های تولیدات داخلی اشاره و تأکید کرد: سازمان جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۰ قانون الزام‌آوری در دنیا برای استفاده از سوخت کم سولفور را به اجرا درآورد که با توجه به تحریم‌ها ما را برای تهیه سوخت دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کرد، چون خارجی‌ها این نوع سوخت را در اختیار ناوگان ما قرار نمی‌دادند، اما خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و با همت پالایشگاه‌های کشور و وزارت نفت، امروز با افتخار تمامی سوخت مورد نیاز، در داخل کشور تولید شده و در اختیار ناوگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر تعمیر ۱۰۰ درصد شناور‌هایی که امکان تعمیر آن‌ها در داخل وجود دارد، در داخل کشور انجام می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی به صفر رساندن حضور نیروی خارجی در ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از راهبرد‌های اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ حدود ۶۷۰ نفر دریانورد خارجی بر روی شناور‌های ناوگان حضور داشتند؛ اما اکنون تمامی دریانوردان فعال در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جوانان ایرانی هستند.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در ادامه تصریح کرد: دنیا در آینده نزدیک با کمبود نیروی دریانورد مواجه است و پیش­بینی می‌شود در سال ۲۰۲۶ میلادی، کمبود حدود ۹۵ هزار نفر افسر دریایی به ثبت رسد؛ بنابراین طی یک برنامه‌ریزی جدی، در صدد آموزش دریانوردان در داخل از سوی مؤسسات آموزشی دریانوردی  داخلی به ویژه مؤسسه آموزشی وابسته به گروه کشتیرانی هستیم.

وی در خصوص تأمین بخشی از نیاز ناوگان به شناور‌های تازه­نفس با تکیه بر توانمندی ساخت داخل نیز گفت: در حال حاضر امکان ساخت شناور‌های اقیانوس پیما به راحتی در جنوب کشور مهیا نیست؛ اما توانمندی ساخت شناور‌هایی در کلاس دریای خزر در شمال کشور فراهم است؛ به همین جهت قرارداد ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره با شرکت کشتی‌سازی «صدرا نکا» منعقد شده که در حال انجام است، در جنوب کشور نیز برای ساخت شناور‌های فراساحل، قراردادی با شرکت کشتی‌سازی اروندان منعقد شده است؛ این در حالی است که متأسفانه به دلیل عدم حمایت کافی، این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر تقریباً دچار ورشکستگی شده بودند، بنابراین لازم است از این سازندگان به لحاظ مالی و فنی­- مهندسی حمایت شود که گروه کشتیرانی در این خصوص پیشگام شده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: متأسفانه بانک‌ها تاکنون حمایتی برای ساخت این شناور‌ها از سوی صنایع داخلی نداشته‌اند، به همین علت گروه کشتیرانی با تکیه بر بنیه مالی خود تاکنون رقمی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت شناور‌های ۳۵۰۰ هزار تنی سرمایه‌گذاری کرده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: همچنین برای توسعه ناوگان، ۶۴ هزار TEU کانتینر نیز طی سال گذشته و جاری خریداری شده است، ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا قرار دارد که بخشی از نیاز به این کانتینر‌ها از داخل تأمین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حملات سایبری پرداخت و خاطرنشان کرد: با همت همکاران، سامانه‌های پدافندی ایجاد شده است که خوشبختانه تا امروز مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در مقابل انواع حملات سایبری حفظ کرده و آسیبی در این بخش متوجه ناوگان نشده است.

وی به تدوین سند راهبردی ۵ ساله گروه کشتیرانی نیز اشاره کرد و گفت: حدود چهار سال است که در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سند راهبردی ۵ ساله تنظیم شده است که هر سال این سند ویرایش می‌شود؛ هدف این است که در زمینه ارائه خدمات جامع لجستیک در حوزه‌های مختلف حمل و نقل چندوجهی و کریدور شمال جنوب نقش ایفا نماییم.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جمله ناوگان دریایی است که نیازمند توسعه و نوسازی می‌باشد، به مصوبه «شورای عالی صنایع دریایی» در این رابطه، که از سوی ریاست محترم جمهور به عنوان رئیس این شورا ابلاغ شده است اشاره کرد و گفت: اگر توسعه بخش دریایی را دنبال نکنیم طی پنج سال آینده ۳۰ درصد ناوگان و در ده سال آینده ۷۰ درصد ناوگان بین المللی کشور امکان تردد در بنادر توسعه یافته دنیا را نخواهد داشت. ما نیز باید ناوگان خود را از ۱۴۱ فروند به ۱۸۹ فروند کشتی افزایش دهیم و در جهت توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام برداریم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.