فولاد خوزستان حدود 40 هزار میلیارد تومان برنامه توسعه‌ای دارد

فولاد خوزستان طرح‌های توسعه‌ای تولید 13.6 میلیون تن تا افق 1410 را در دست اقدام دارد که فولاد شادگان با ظرفیت 800 هزار تن آهن‌اسفنجی در شهر شادگان فعالیت دارد و به زودی واحد فولادسازی آن راه‌اندازی خواهد شد که با راه‌اندازی این پروژه 800 تن شمش به ظرفیت فولاد خوزستان افزوده خواهد شد.

به گزارش رخداد اقتصادی؛ محمود لندی معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در آخرین روز نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد 1402 در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه شرکت فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد ایران و اولین و بزرگترین صادرکننده کشور محسوب می‌شود، گفت: فولاد خوزستان هلدینگی متشکل از چند شرکت فولادسازی است و از ابتدای زنجیره که معدن به شمار می‌رود؛ فعال است.

وی با بیان اینکه این شرکت در استان خراسان یک معدن سنگ‌آهن دارد، گفت: این معدن بخشی از کنسانتره فولاد خوزستان را تامین می‌کند. همچنین در زنجان نیز یک معدن دیگر داریم. از سوی دیگر در بخش بالادستی و در حوزه کنسانتره هم سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است؛ به گونه‌‌ای که امروز فولاد خوزستان گندله‌سازی، آهن‌اسفنجی، شمش بلیت و بلوم و اسلب را تولید می‌کند.

لندی با تاکید بر اینکه در این مجموعه طرح‌های توسعه‌ای تولید 13.6 میلیون تن تا افق 1410 را در دست اقدام داریم، گفت: در همین راستا فولاد شادگان نیز با ظرفیت 800 هزار تن آهن‌اسفنجی در شهر شادگان فعالیت دارد و به زودی واحد فولادسازی آن راه‌اندازی خواهد شد که با راه‌اندازی این پروژه 800 تن شمش به ظرفیت فولاد خوزستان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کل برنامه توسعه فولاد شادگان تا ظرفیت 2 میلیون تن را در دست برنامه‌ریزی داریم، تاکید کرد: یکی از بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان؛ طرح مگامدول است که بزرگترین مگامدول در منطقه خواهد بود.

لندی همچنین با تاکید بر اینکه ما در دنیا سبزترین فولاد را تولید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بررسی‌های جهانی را موردبررسی قرار دهید؛ مشاهده می‌کنید ایران در زمینه فولاد سبز، جزو چند کشور نخست به شمار می‌رود؛ این در حالی است که فولاد خوزستان نیز همین مسیر را در پیش گرفته است.

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در خصوص فولاد سبز گفت: در همین راستا اقدام جدیدی در فولاد شادگان انجام می‌شود که در دنیا بی‌نظیر است و به دنبال این موضوع هستیم که هیدروژن را در احیاء مستقیم استفاده کنیم.

به گفته وی فرق ما با دنیا این است که آنها تلاش می‌کنند که هیدروژن را با آب به دست بیاورند و به همین دلیل یک انرژی را در این روند مورد استفاده قرار می‌دهند، اما ما قصد داریم از ظرفیت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی استفاده کنیم که در این راستا فولاد شادگان نخستین شرکت پیشرو در ایران و حتی جهان محسوب می‌شود.

لندی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان حدود 40 هزار میلیارد تومان برنامه توسعه‌ای دارد که عدد قابل‌توجهی است و مهمترین پروژه در حال راه‌اندازی این مجموعه؛ مگامدول است که امیدواریم در آذر ماه آهن‌اسفنجی مگامدول این واحد وارد فعالیت شود.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این واحد باعث تحول در بازار آهن‌اسفنجی خواهد شد و به نوعی زنجیره تولید در کشور را تکمیل خواهد کرد، گفت: از سوی دیگر با به مدار آمدن و تولید این واحد؛ حدود یک میلیون تن مازاد خواهیم داشت که موردنیاز شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی خواهد بود که از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند.

لندی تاکید کرد: همچنین واحدهایی که پلنت آهن‌اسفنجی ندارند؛ می‌توانند از آن استفاده کنند که این طرح می‌تواند بازار آهن‌اسفنجی را نیز در کشور کنترل کند.

پروژه دیگر فولاد خوزستان؛ اسلب عریض است که به گفته معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در سال 1404 وارد مدار خواهد شد که با وارد شدن این پروژه نیاز فولاد اکسین و شرکت‌های نوردی برای فولادهای آلیاژی و اسلب‌های خاص کاربرد دارد و در حقیقت ارزش‌افزوده بالایی را برای شرکت فولاد خوزستان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما محمود لندی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد خوزستان با کسب اکثریت آراء و از بین مجموع آراء واصل‌شده از نخبگان صنعت فولاد ایران به عنوان مرد سال صنعت ایران در سال 1402 برگزیده و در آئین اختتامیه سمپوزیوم فولاد 1402 معرفی شد.

گفتنی است تلاش در راستای دستیابی به تولید فولاد سبز، تحقق برنامه‌های تولید با وجود محدودیت‌های شدید انرژی طی سال‌های اخیر و هم‌اندیشی برای حل مسائل روز صنعت فولاد در طول دوران خدمت از جمله موارد موثر در انتخاب محمود لندی از سوی نخبگان صنعت فولاد به شمار ‌می‌رود.

پیش از این در سال 1400 امین ابراهیمی مدیرعامل و نائب‌رئیس هیات‌مدیره فولاد خوزستان به عنوان مرد سال انتخاب شده بود که از این حیث شرکت فولاد خوزستان با کسب دو تندیس مرد سال از بین 5 تندیس اهدا شده؛ رکورددار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.