راه‌اندازی واحد فولادسازی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بیلت

با راه‌اندازی کارخانه فولادسازی شادگان در آینده نزدیک شاهد پیشرفت چشمگیری در این مجموعه خواهیم بود.

به گزارش رخداد اقتصادی ؛ مهندس حسین کهزاد مدیرعامل شرکت فولاد شادگان ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری که در حاشیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: قصد داریم تا پایان امسال واحد فولادسازی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بیلت که امکان تولید تا یک میلیون تن دارد را راه‌اندازی ‌کنیم.

وی در ادامه به برنامه‌های این مجموعه برای پساب شهری اشاره کرد و گفت: برای پساب شهری نیز قراردادی منعقد شده است و با امضاء یک قرارداد پژوهشی؛ قصد داریم هیدروژن را جایگزین گاز طبیعی کنیم که برای نخستین بار در جهان عملیاتی می‌شود و ما را در زمره پیشتازان صیانت از محیط زیست و منابع هیدروکربنی قرار می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: تاکنون بررسی و مطالعاتی در خصوص پروژه فولاد سبز صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم گاز هیدروژن را جایگزین کنیم و به فولاد سبز دست یابیم.

کهزاد با تاکید بر اینکه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز طبق توافقنامه پاریس راهکار آن جایگزینی هیدروژن و گاز طبیعی است، اما تجاری‌سازی نشده است، توضیح داد: هزینه تولید هیدروژن بالاست و هنوز تجاری‌سازی نشده و از طرف دیگر تولید آن در فرآیند نیروگاه‌های فسیلی می‌تواند گازهای گلخانه‌ای تولید کند.

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر و با توجه به نزدیکی فولاد خوزستان با پتروشیمی‌ها طرحی را با دانشگاه‌ها در دست اجرا داریم که هیدروژن موردنیاز را از طریق پتروشیمی‌ها تامین ‌می‌کنیم و این طرح به دلیل اینکه در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است؛ فولاد شادگان نخستین شرکتی است که با تکنولوژی میدرکس هیدروژن را جایگزین گاز طبیعی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تامین مواداولیه یکی از مهمترین چالش‌های فولاد خوزستان بوده است، گفت: فولاد خوزستان با یک شرکت معدنی در بخش اکتشاف و استخراج موادمعدنی فعال شده و در گام بعدی موضوع تولید سایر محصولات زنجیره معدن و فولاد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات این مجموعه بسیار خوب است و مشتریان رضایت کامل دارند، افزود: طی سال‌های اخیر با فعالیت‌های مهندسی چهار طرح بررسی شده و کیفیت محصولات خوب است.
کهزاد در ادامه به انعقاد تفاهمنامه با شرکت آب‌و‌‌فاضلاب افزود: بر مبنای همین پروژه آب موردنیاز شرکت از پساب تامین می‌شود و بی‌نیاز از برداشت آب از رودخانه خواهیم شد و با توجه به اینکه به حفظ منابع ملی کمک بسزایی می‌کند؛ نوعی پروژه زیست‌محیطی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه با شرکت‌های دانش‌بنیان تعامل خوبی داریم، گفت: در همین راستا در بحث استفاده از نرمه گندله و لجن آهن‌اسفنجی و تبدیل آن به بریکت اکسیده و آهن‌اسفنجی با یک شرکت دانش‌بنیان همکاری‌های خوبی داریم.
کهزاد خاطرنشان کرد: برنامه شرکت تولید اسلب عریض است و در خصوص آهن‌اسفنجی هم در حال مطالعه هستیم که جزئیات اجرای این پروژه به زودی اعلام می‌شود.

وی در ادامه به مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه اشاره کرد و گفت: محرومیت‌زدایی از شهرستان‌ها در مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و با ایجاد اشتغال پایدار از طریق طرح‌های توسعه‌ای این رویکرد را دنبال می‌کنیم که با اجرای پروژه‌های فولاد شادگان بعد از اجرا ۲ هزار شغل مستقیم و ۱۲ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل فولاد شادگان خاطرنشان کرد: اخیرا تاسیس یک درمانگاه تخصصی را آغاز کرده‌ایم که امیدواریم طی سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد و از این طریق مردم برای تامین نیازهای پزشکی خود به شهرهای دیگر مراجعه نکنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌ها از پشتوانه دانش فنی‌ومالی فولاد خوزستان برخوردارریم، گفت: به طور حتم برای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی نیازمند همکاری‌ و همدلی همه دستگاه‌های متولی و حتی شرکت‌های پتروشیمی هستیم تا بتوانیم تولید فولاد سبز را در کشور کلید بزنیم که در آینده نزدیک برای کشور ارزش‌افزوده قابل‌توجهی داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.