کاهش تقاضا در بازار پوشاک پاییزه و زمستانه

عقب افتادن زمان شروع فصل سرما در پاییز امسال بازار پوشاک پاییزه و زمستانه را در رکود فرو برد

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛  عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد وضعیت تولید و تقاضا برای خرید پوشاک فصل سرد به همشهری گفت: تولید در صنعت پوشاک قبل از فصل انجام می‌شود و امسال هم طبق روال هر سال، تولیدکنندگان محصولات خود را تولید کرده‌اند و کالا از چندین‌ماه قبل تولید شده است اما متأسفانه با رکود شدید تقاضا چه در سطح فروش عمده و چه در سطح خرده‌فروشی مواجه هستیم . این باعث شده است به‌شدت در صنعت پوشاک کشور شاهد رکود باشیم.
مجید افتخاری ادامه داد: در حال حاضر، شرایط بازار به‌گونه‌ای است که خیلی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک مجبور می‌شوند به‌تدریج فعالیت خود را یا محدود کنند و یا به‌طور کامل از این صنعت خارج شوند که در ایجاد این وضع چندین عامل دخیل است.
افتخاری افزود: درست است که سال گذشته استارت افزایش نرخ ارز زده شد اما از آنجا که تولید در حوزه پوشاک چند‌ماه قبل انجام شده بود تورم به کالای زمستانه سال گذشته نخورد و عملا قیمت‌ها به همان قیمت ارز ۲۵هزار تومانی بود اما امسال مواداولیه با قیمت ارز فعلی وارد شده و این عامل باعث شده است قیمت‌های امسال با سال گذشته اختلاف داشته باشد. این در حالی است که تحت‌تأثیر تورم عمومی در کشور، سبد خرید مصرف‌کنندگان هم نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است. از طرف دیگر، هوا هم تا این لحظه چندان سرد نشده  و مجموع این عوامل باعث شده است مصرف‌کننده نه تمایل و نه اجباری برای خرید پوشاک داشته باشد و امید ما این است که سرما از نیمه دوم آبان شروع شود و بتواند بازار کالای زمستانه را کمی گرم کند.

تولیدکنندگان با ضرر کالای خود را عرضه می‌کنند
عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه سال گذشته هم وضعیت صنف ما خوب نبود اما امسال به‌طور عجیب و غریبی شاهد افت محسوس در این حوزه هستیم، گفت: پیامد این اتفاقات، حراج‌های غیرمتعارفی است که تولیدکنندگان و فروشندگان مجبور می‌شوند بزنند و کالاهای خود را زیر قیمت تمام‌شده بفروشند تا این چرخه از حرکت بازنایستد.
افتخاری با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید اعلام کرد: هزینه‌های تولید ما مانند حقوق پرسنل و اجاره واحدها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که در این میان اجاره‌بهای واحدهای تجاری به طرز عجیب و غریبی چندبرابر شده است و همه اینها هزینه‌های فعالیت و عرضه را افزایش می‌دهد اما در طرف دیگر که تقاضا است همانطور که اشاره کردم مردم چندان توان خرید پوشاک ندارند و تقاضا از سمت آنها بسیار کاهش یافته است.
این مقام صنفی در مورد افزایش قیمت‌ پوشاک گفت: امسال سود تولیدکننده قطع به یقین تغییری پیدا نکرده و شاید کمتر شده است. بحث اصلی، تغییر نرخ ارز است چرا که سال گذشته مواداولیه با ارز ۲۵هزار تا ۲۸هزار تومان وارد می‌شد اما امسال با ارز ۵۰هزار تا ۵۲هزار تومان وارد شده است. بر این اساس، افزایش بهای مواداولیه که بخش عمده‌اش وارداتی است تأثیر بسیار مستقیم روی قیمت پوشاک دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.