خودکفایی در روسازی راه آهن همدان-سنندج

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن در آستانه بهره برداری از راه آهن همدان-سنندج گفت: به منظور ساخت این مسیر ریلی تاکنون 20 هزار تن ریل ملی از شرکت ذوب آهن اصفهان و بیش از 65 دستگاه سوزن تولید کارخانجات داخل به کار رفته است و یکی از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مهدی صیدگر در آستانه بهره برداری از راه آهن همدان-سنندج در خصوص اجرای روسازی مسیر گفت: طول مسیر ریلی همدان-سنندج 151 کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به 177 کیلومتر می رسد که هم اکنون و در فاز اول ریل گذاری 17 کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال 1399 آغاز شد و در 4 سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

وی ادامه داد: عمده ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین المللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی های روز بومی سازی شده است.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن ریلگذاری را مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است اعلام کرد و گفت:‌ در این پروژه 20 هزار تن ریل با پروفیل 60E1 و گرید R260 به کار رفته است که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.

صیدگر با اشاره به سیستم های ارتباطات به عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود:‌ سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری هم زمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM16 نیز در همه ایستگاه ها اجرا شد.
وی طول کابل کشی فیبر نوری مسیر را بیش از 150 کیلومتر و نوع آن را OBUC SM 48 اعلام کرد، همچنین به منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر 5 دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهره¬برداری از آن شامل بیسیم های ثابت و سیار تامین و نصب شده است.

صیدگر پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز اول بهره برداری را 95 درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی B70 و سیستم پابند فنری طرح وسلو می باشد و برای انتقال بار محوری 25 تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود 120 کیلومتر بر ساعت باشد و پیش بینی می شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف 2 ماه آتی سرعت عملیاتی 160 کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش¬بینی شده برای 600 هزار نفر و 1 میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه¬ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در فاز دوم بهره برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به 8 تا 9 میلیون تن بار در سال ارتقاء خواهد یافت.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن همچنین در خصوص سیستم سیگنالینگ محورهای ریلی توضیح داد و گفت: با توجه به مزیت های سیستم علایم الکتریکی در ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت ترافیکی خط و با عنایت به پیش نیازهای لازم برای شروع فعالیت های مرتبط با این موضوع شامل تکمیل سوزن بندی، نصب خطوط ایستگاهی و سیستم ارتباطات که فاز اول آن انجام شده است، هم اکنون شرایط عملیاتی لازم برای تجهیز محور به سیستم علایم الکتریکی فراهم است.

صيدگر تحقق اين امر را مستلزم تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز از طرف مبادی ذیربط و همکاری دستگاه بهره بردار اعلام كرد و افزود:‌ پيشنهاد اختصاص يك رديف اعتباري مجزا براي اين منظور به سازمان برنامه و بودجه كشور ارايه شده است و سایر راهکارهای تامین مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی نيز در دست پیگیری است و انتظار می رود با مساعدت سایر مبادی قانونی ذيربط، این مهم در حداقل زمان ممکن محقق شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.