عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور

این رویداد عظیم با هدف نشان دادن چگونگی ظهور فناوری‌های آینده، آخرین پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی، ربات‌ها، گجت‌های جالب، پوشیدنی‌های هوشمند و چیزهای دیگر را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصا‌دی؛ اما مانند همه کنفرانس‌های فناوری، ما نه تنها شاهد فناوری قابل‌توجه بودیم، بلکه شاهد چیزهای عجیب و غریب و خارق‌العاده نیز بودیم. این نمایش مستقر در دبی با ربات‌های فوتبال‌باز، رایانه‌هایی به شکل کفش‌های غول‌پیکر و نمایشگرهای هولوگرافیک بسیار بزرگ، بسیار شگفت‌انگیز و نوآورانه بود.

یک ربات فوتبالیست که بازی‌اش مزخرف است!

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

جیتکس (GITEX) برای روباتهایی که فوتبال بازی میکردند، رویداد مهمی بود. دو رقیب مختلف در این رویداد به نمایش گذاشته شدند، یکی برای رقابت با بازیکنانی مانند مسی با پیشرفت‌های عظیم سخت‌افزاری و گروه دوم از روبات‌ها که کل تیم را تکمیل می‌کنند.

پس می‌توان گفت قیام ربات‌های فوتبالی در حال وقوع است؟ ATLAS، یک ربات فوتبال‌باز که تیمی از محققان دانشگاه UCLA آن را ساخته است در GITEX آزمایش شد و با سازنده‌اش مسابقه داد.

توپ به سمت اطلس غلتید و با یک ضربه آرام، توپ را حداقل یک بار برگرداند. با گذشت زمان، روشن شد که باید توپ را در یک نقطه خاص قرار دهند و این برای یک زمین فوتبال پر جنب و جوش ایده‌آل نیست!

با این حال، شایان ذکر است که ATLAS در طول نمایشی که اجرا شد از راه دور کنترل می‌شد (درحالیکه این دستگاه‌ها معمولاً به طور خودکار کار می‌کند).

اطلس به تنهایی بازیکن خوبی نبود، بنابراین تعجبی ندارد که دوستان کوچکتر و از نظر فنی پایین‌تر اطلاس هم اجرای خوبی نداشتند.

احیاکنندۀ کلیه

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

خدمات درمانی روکیت در GITEX وعده‌ی جذاب‌تری داشت: بازسازی اندام‌ها!

این شرکت از طریق استفاده از برداشت بافت، مواد جوهر زیستی و چاپگر سه بعدی می‌تواند بافتی را رشد دهد تا از آن برای بستن زخم‌های بزرگ، سفت کردن غضروف در استخوان‌ها و حتی درمان بیماری مزمن کلیوی، استفاده کند.

اینها به وضوح ادعاهای بزرگ و تاثیرگذاری هستند. اما، تعجبی ندارد که امکان اثبات زنده آن‌ها در نمایشگاه وجود نداشت.

یک کارخانه کوچک

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

در واقع، این یک کارخانه با فرآیند کامل است که از پذیرش سفارش تا ساخت بسته‌ها و حتی حمل و نقل را به عهده می‌گیرد.

این کارخانه کوچک مفهوم نسبتاً ساده‌ای دارد. وقتی محصولات، سیستم سفارش و مشتریان یک کسب و کار راه‌اندازی شدند، این دستگاه می‌تواند بقیه کارها را انجام دهد.

طی این فرآیند، سفارشات وارد سیستم دستگاه می‌شود. این سفارشات پردازش می‌شوند و مواد صحیح وارد بخش پردازش می‌شوند. سپس دستگاه، محصول را می‌سازد، محصولی که با سفارش درخواستی مطابقت دارد.

سپس محصول در بخش کنترل کیفیت قرار می‌گیرد و هر محصول از نظر ناهماهنگی، خطا یا آسیب بررسی می‌شود و در نهایت به بخش بسته‌بندی می‌رود.

این کارخانه کوچک برای راه‌اندازی کسب و کار اسباب بازی، جواهرات، کیک یا مجموعه‌ای از محصولات دیگر کاربرد دارد. تنها چیزی که نیاز است کمی تنظیمات پیشاپیش است.

ربات کارت ویزیت بی‌روح

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

این ربات یک هدف ساده دارد، تحویل دادن کارت ویزیت. این ربات با داشتن یک دسته کارت، دو بازو، لبخند دردناکی که از جنون تکرار می‌آید و مجموعه‌ای از کدهای ساده، کارت‌ها را برمی‌دارد، آن‌ها را جلوی خودش نگه می‌دارد و… تمام روز، یک کار تکراری را انجام می‌دهد.

روباتی که در شطرنج شکست‌ناپذیر است

سال ۱۹۹۷، یکی از استادان بزرگ شطرنج جهان مغلوب یک ربات شد. سپس، سال ۲۰۱۶، ربات گوگل AlphaGo یکی از بهترین بازیکنان بازی Go را شکست داد که معمولاً از آن به عنوان سخت‌ترین بازی رومیزی تمام دوران یاد می‌شود.

راستش ما نمی‌دانستیم چگونه این بازی را انجام دهیم، اما حتی با کمک انبوهی از هواداران، رقیب این ربات نبودیم. شکست خوردن از این ربات با داشتن بازوی فوق‌العاده پیشرفته که همه حرکت‌های ممکن را می‌داند، مدام از قبل برنامه‌ریزی می‌کند و ساعت‌ها این بازی را تمرین کرده است، عجیب نیست.

یک دفتر شخصی دورکاری

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

با افزایش گرایش دورکاری، زمان آن رسیده است که دفاتر خانگی‌مان را ارتقا دهیم چون میز و صندلی دیگر خسته‌کننده شده است. چرا یک میز تخم‌مرغی با مانیتورهای داخلی، صندلی‌ها و میزهای قابل‌تنظیم و انواع ابزار نداشته باشیم؟

شاید بپرسید آن را کجای خانه قرار دهم؟ یا آیا واقعاً می‌خواهم حین کار شبیه یک هکر شرور به نظر برسم؟ معلوم نیست، فقط خوب است رویای دنیایی را ببینیم که در آن، دفتر خانگی ما می‌تواند درون یک دستگاه عجیب و غریب باشد.

شکل جدیدی از تماس تصویری

فناوری تماس ویدیویی به دلیل ظهور همه‌گیری، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. برخی از شرکت‌ها روی دوربین‌های باکیفیت‌تر و برخی روی میکروفون‌های بهتر سرمایه‌گذاری کردند و برخی هم تمام تلاش خود را کرده‌اند تا تماس ویدیویی را به تجربه‌ای کاملاً جدید تبدیل کنند.

یک غرفه در GITEX تماماً در مورد تبدیل تماس ویدیویی به یک برخورد واقعی بود. جلوی جعبه‌ای می‌ایستید و یک نفر در آن سر دنیا می‌تواند شما را «درون» آن ببیند. به نظر می‌رسد شما داخل جعبه نشسته‌اید، اما همه این کارها از طریق زوایای هوشمندانه دوربین و استفاده از فضا انجام می‌شود.

شریک تماس ویدیویی شما می‌تواند آن سوی دنیا باشد در حالی که به نظر می‌رسد در چند قدمی شما نشسته است.

کامپیوتر در کفش

چه کسی گفته است کیس رایانه شما باید انقدر خسته‌کننده باشد؟ مدتهای طولانی است که سازندگان از جعبه‌های مشکی برای جا دادن سخت‌افزارها استفاده می‌کنند اما در این نمایشگاه یک کیس کفشی عرضه شده بود! با اینکه این دستگاه بیشتر شبیه پای بدون بدن شخصیت اپتیموس پرایم در فیلم «تبدیل‌شوندگان» است، اما در واقع یک محفظه کامل برای کامپیوتر است.

بهترین دوست انسان

عجیب‌ترین محصولات در نمایشگاه فناوری؛ از کامپیوتر کفشی تا کلاه خواب‌آور + عکس

اگر Boston Dynamics چیزی به ما یاد داده باشد، این است که یک سگ، مردم را به وجد می‌آورد. Deep Robotics، یک برند رباتیک مستقر در چین، یکی از شرکت‌های متعدد GITEX بود که حس رباتیک را به بهترین دوست انسان منتقل کرد.

آن‌ها دو مدل را به نمایش گذاشتند. مدل کوچک‌تر دارای مهارت‌های گوناگونی بود که هیچ‌کدام از آن‌ها به‌ویژه در روش‌هایی که ما از روبات‌ها انتظار داشتیم مفید نبودند: این ربات می‌توانست یوگا انجام دهد، پشتک‌وارو بزند و کمی بدود.

مدل بزرگتر از جذابیت کمتر و جدیت بیشتری برخوردار بود. می‌توانست به طبقه بالا برود، وزنه‌های سنگین حمل کند و حتی با سرعت حرکت کند. با اینکه دست و پا چلفتی به نظر می‌رسید، سازندگانش استحکام، قدرت هل دادن، لگد زدن و کشیدن آن را به نمایش گذاشتند.

کلاه خواب‌آور

با نزدیک شدن به این غرفه، نمیشد حدس زد با چه نوع فناوری جدیدی روبرو خواهیم شد. کلاه سفید مرموزی روی میز قرار داشت که از قرار معلوم زندگی ما را تغییر میداد.

کلاه ایمنی SleePYA یک دستگاه تحریک‌کننده مغز است که هدف آن کمک به مبتلایان به بی‌خوابی برای داشتن خواب راحت است. ظاهراً این کار را با استفاده از نور مادون قرمز نزدیک برای رساندن انرژی به میتوکندری انجام می‌دهد.

با توجه به این واقعیت که این ایده هنوز یک حوزه علمی در حال پیشرفت است و هزینه کلاه بیش از ۵۰۰۰ پوند است، دقیقاً محصولی نیست که در لیست آرزوهای ما جایی داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.