رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد:

افزایش ۶۳۰ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی از سال ۷۰/ شکست خصوصی‌سازی در کشور محرز است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بودجه شرکت‌های دولتی از سال ۷۰ به بعد ۶۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در دهمین نشست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند وفاق ملی هستیم اظهار کرد:  ما بر این باوریم که باید اعتماد عمومی را بازگردانیم چرا که این رویه در فعالیت اقتصادی بسیار موثر است.

وی افزود: در یکی از مطالعات اخیر بانک جهانی اعتماد جوهره حکمرانی خوب است و بدون اعتماد عمومی اصلاحات اقتصادی و رفع بحران امکانپذیر نیست و در واقع فقدان اعتماد یا تضعیف آن آسیب بزرگی به جامعه می‌زند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بیشترین اعتماد عمومی در بستر جامعه بدین شکل است که متخصصین ۶۰ درصد، پزشکان ۵۵ درصد و معلمان ۵۲ درصد را به خود اختصاص دادند و کمترین اعتماد به سیاستمداران با ۹ درصد است.

خوانساری خاطرنشان کرد: حل مشکلات کشور نیاز به وفاق ملی دارد چنانکه در بحث تورم در ۴ سال گذشته  به طور متوسط ما همواره ۱۸ درصد تورم داشتیم و در سال ۹۷ این نرخ به ۲۶/۷ درصد رسیده و در ۷ ماهه امسال این نرخ به ۴۰ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: در حوزه نقدینگی نیز در ۶ ماهه امسال ۲۴۳ هزار میلیارد رشد داشتیم که این رقم در نهایت به ۲ هزار ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است گفت: تولید ناخالص داخلی در کشور به کمتر از ۱۸ درصد در سال ۹۷ رسیده است که کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته بوده است.

خوانساری در ادامه اظهار کرد: در سال ۷۰ میزان کل بودجه‌های دولتی ۱۲۰۶ میلیارد تومان بوده است  که ما اگر تورم را در این روند دخالت دهیم این رقم به ۲۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما رقم بودجه دولتی در وضعیت فعلی ۱۴۸۴ میلیارد تومان است که ۶۳۰ درصد افزایش داشته است که رشد بودجه شرکت‌های دولتی نشان از شکست خصوصی‌سازی در کشور دارد.

وی افزود: در وضعیت فعلی انباشت سرمایه نه تنها در کشور رشدی نداشته است بلکه ریسک هم داشته است و روند تولید با مشکلاتی روبه رو است از این رو باید برای تسهیل کسب وکار به  فکر راه‌حل جدی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تورم، نقدینگی، سرمایه‌گذاری امروز مشکلات جدی کشور هستند از این رو باید رشد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی را کاهش دهیم تا اعتماد عمومی به کشور بازگردد.

خوانساری خاطرنشان کرد: امروز دولت عامل انباشت کالاها در گمرکات است از این رو ما مکاتباتی را با با معاون اول رئیس‌جمهور و مسئولین دیگر در این راستا داشتیم.

وی تاکید کرد: یکی از موارد مهم در حوزه واردات کالا توقف ۲۰۰ کانتینر مواد آرایشی، بهداشتی، دارویی و فاسدشدنی در گمرک است و اگر این کالاها از روند توقیف خارج نشوند فاسد می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک مرکزی معتقد است که با ورود این دست از کالاها ارز از کشور خارج می‌شود ولی سوال این است که کدام فروشنده است که از آن ارز گرفته نشده باشد از این توقف کالا در گمرک موضوع بسیاری مهمی است که موارد متعددی درباره آن وجود دارد.

خوانساری با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی درباره فشارهای مالیاتی داریم اظهار کرد: خواهش داریم برای بررسی شکایات در این زمینه اصلاحاتی صورت گیرد چرا که نگرانی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در این راستا جدی است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.