نیازمند ۲۰ هزار چرخ مونوبلوک در کشور هستیم

معاون ناوگان راه‌آهن ایران گفت: حدود ۲۰ هزار چرخ مونوبلوک در کشور نیاز داریم که حدود ۱۲ هزار عدد مربوط به واگن‌های باری نو و ۸۰۰۰ هم مربوط‌به نگهداشت ۳۰ هزار دستگاه واگن باری موجود شبکه است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ محمدهادی ضیایی‌مهر در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، گفت: از سال ۱۳۹۷ هم هیچ ناوگان باری وارد کشور نشده است با همت تولیدکنندگان ناوگان به ویژه ناوگان باری. امروزه چیزی به عنوان ظرفیت در بخش واگن باری نداریم و تلاش شرکت‌ها پاسخگویی به نیاز صنعت ریلی است.

وی با بیان اینکه ما برای تولید واگن باری در کشور در دو بخش نیازمند واردات قطعات بودیم، گفت: بحث سیستم ترمز بوده که چند کشور در دنیا بیشتر به تولید این قطعه ورود نکردند. در کشور ما در دو سال گذشته توانستیم سیستم ترمز را توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی کشور بومی‌سازی کنیم و بخش عمده‌ای از واگن‌هایی که سال گذشته تولید شد، با سیستم ترمز ایرانی بود.

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته این قطعه به‌لحاظ ظرفیتی نیاز به توسعه داشت که تولیدکننده دوم در مپنا اقدام به کار کردند و در دهمین نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی تولید ترمز واگن باری را رونمایی کردند، هماهنگی‌های قبلی را با راه‌آهن انجام دادند و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر تاییدیه را به آنها بدهیم تا به‌عنوان دومین تولیدکننده سیستم ترمز واگن باری فعال شوند و در ادامه این سیستم در بخش مسافری مورد استفاده قرار گیرد.

ضیایی‌مهر گفت: در بخش چرخ مونوبلوک هم ما وابسته بودیم که شرکت اصفهان کفریز ظرف دو سال گذشته تولید چرخ مونوبلوک را آغاز کردند و مجوز لازم را از مجموعه راه‌آهن گرفتند. تقریباً حدود ۲۰ هزار چرخ مونوبلوکدر کشور نیاز داریم که حدود ۱۲ هزار عدد مربوط به واگن‌های باری نو و ۸۰۰۰ هم مربوط‌به نگهداشت ۳۰ هزار دستگاه واگن باری موجود شبکه است که انتطار می‌رود این شرکت بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد که بتوانیم روی تولید داخل متمرکز باشیم.

وی گفت: در سال گذشته ۱۵۹۸ دستگاه واگن باری در کشور تولید کردیم که بالاترین رکورد تولید واگن باری در کل سال‌های تولید واگن است. از این تعداد بخش عمده‌ای را واگن‌پارس مپنا تولید می‌کند که از تولیدکنندگان قدیمی حوزه ریلی به‌ویژه واگن بازی هستند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.