احیای صنایع راکد و توسعه شهرک‌های صنعتی در دستور کار است

وزیر صمت گفت: حمایت از صنایع کوچک در دستور کار وزارت صمت است و ما به دنبال احیای واحدهای راکد، مقاوم کردن صنایع و کاهش هزینه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاح همزمان ۲۰ پروژه زیرساختی، طرح و واحد راکد احیا شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به مناسبت حمایت از صنایع کوچک اظهار داشت: امروز روز مبارکی برای صنایع کوچک است؛ کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی مزایای زیادی دارد و از برخی جنبه‌ها هم مزیت‌های مثلاً کشاورزی نداریم. این موقعیت راهبردی باعث می‌شود در برخی از مناطق از ظرفیت توسعه صنعتی استفاده کنیم که پتانسیل‌های خوبی در این بخش داریم.

وزیر صمت افزود: سیاست ما در وزارت صمت حمایت از صنایع کوچک است زیرا این صنایع با سرمایه اندک اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی داشته باشد همچنین صنایع کوچک، چابک هستند و با سرعت خود را با شرایط تطبیق می‌دهند. از سویی دیگر می‌توانند دانش محور باشند. انسان محور هم هستند در حالی که صنایع بزرگ این ظرفیت را ندارند.

وی ادامه داد: ۹ پروژه زیربنایی با هزینه ۱.۸۸۸ میلیارد ریال، ۷ طرح صنعتی با ۱۸.۳۵۶ میلیارد ریال و ۴ واحد با ۹.۲۴۵ میلیارد ریال تومان افتتاح می‌شود که زمینه اشتغال ۷۲۳ نفر را فراهم می‌کند.

وزیر صمت گفت: امیدواریم بتوانیم در راهبرد وزارت صمت ضمن حمایت از این واحدها و شناسایی نقاط ضعف آنها، خوشه‌های صنعتی ایجاد کرده و زمینه را برای مقاوم کردن صنایع کوچک فراهم کنیم و از سویی دیگر هزینه صنایع کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مجموع حمایت وزارت صمت گسترده است، اضافه کرد: این سیاست به عنوان نهضت با رویکرد صنعتی در وزارت صمت در دستور کار است تا هم شهرک‌های صنعتی را توسعه دهیم و هم واحدهای صنعتی راکد را احیا کنیم.

وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: موضوع شهرک‌های صنعتی بسیار مهم است و معتقدم هر چقدر جلوتر می‌رویم به جای پرداختن به ایجاد صنایع بزرگ باید متوجه شرکت‌های کوچک باشیم و به شکلی که با هم خوشه شوند. درخت تنومندی که ریشه‌های عمیق و متصل دارد و می‌تواند در برابر طوفان‌ها بایستد.

وی گفت: نزدیک به ۲ هزار طرح صنعتی یا شرکت راکد داریم که باید تکمیل و احیا شوند.

وزیر صمت یادآور شد: امروز نزدیک به ۳ همت سرمایه گذاری انجام می‌شود اما باید دید راندمان به چه وضعیتی است.

علی آبادی افزود: میزان سرمایه گذاری توسعه صنعتی صادرات‌محور در شرکت‌های کوچک زودتر محقق می‌شود تا شرکت های بزرگ. زیرا ایجاد سرمایه برای شرکت‌های بزرگ سخت است. کما اینکه برای ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی باید هزینه‌های زیادی کنیم و به تنهایی قادر به انجام آن نیستیم.

وزیر صمت گفت: شرکت فولاد مبارکه علاوه بر سرمایه‌های قبلی، ایجاد ۲ نیروگاه برق با سرمایه گذاری نزدیک به یک میلیارد یورو در دستور کار دارد. این درحالیست که صنایع کوچک هزینه‌های کمتری دارند.

وی اظهار داشت: می دانم چقدر خون جگر خورده شده تا واحد صنعتی ایجاد شود و ما به راحتی افتتاح می‌کنیم. صنعتگران به جای بردن سرمایه خود به بازارهای سفته بازی به بخش تولید و صنعت آورده‌اند که جای تقدیر دارد.

وزیر صمت افزود: امیدواریم در این دوره این نهصت را شتاب مضاعف بخشیم.

وی گفت: باید به سمت صنایع فناوری‌پایه و انسان‌پایه حرکت کنیم. شرکت صنایع کوچک این استراتژی را دنبال خواهد کرد.

علی آبادی تصریح کرد: یک گروه به خاطر سیاست گذاری غلط ما، یک گروه بابت سرمایه در گردش و برخی دیگر به خاطر مشکلات خودشان و فناوری قدیمی راکد شده‌اند. این شرکتها باید تغییر مسیر دهند و مبتنی بر مزیت‌های نسبی احیا شوند.

وی گفت: تا پایان این دوره بنا داریم احیای واحدهای راکد را انجام دهیم و به ایجاد واحدهای جدید بپردازیم.

وزیر صمت افزود: کشور ما کشور کشاورزی نیست و ما آب به قدر کافی نداریم. البته نمی گویم کار کشاورزی نکنیم بلکه در مسائل راهبردی کشاورزی کنیم نه اینکه با آب نداشته هندوانه تولید وصادر کنیم. باید با حداقل آب کارهای کشاورزی را با راندمان بالا انجام دهیم.

وی گفت: منابع آبی باید به سمتی برود که حداکثر بهره‌وری را می‌دهد.

به گفته وزیر صمت، به زودی طرح‌های بزرگی در حوزه برق و آب در سطح صنایع شروع خواهد شد تا چالش آب و برق برای صنایع کمتر شود.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های صنعتی ایجاد کنیم، گفت: منابع و زیرساخت‌ها موجود است باید ظرفیت ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید وجود دارد. از این رو در انقلاب صنعتی پنجم باید به سمت هوشمندسازی و شرکت‌های دانش بنیان برویم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.