طحان‌نظیف در گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا»:

«پیش‌ثبت‌نام» را یک اعلام آمادگی می‌دانیم/ مبنای ما ثبت‌نام نهایی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: پیش‌ثبت‌نام را یک اعلام آمادگی می‌دانیم و مبنای ما ثبت‌نام نهایی است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، برنامه تلویزیونی امشب «جهان آرا» با موضوع آغاز مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شبکه افق سیما پخش شد که دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی تلفنی با این برنامه اظهار داشت: امروز مرحله پیش ثبت‌نام آغاز شد و خوشبختانه شاهد استقبال خوب مردم و متقاضیان بودیم.

وی تعداد پیش‌ثبت‌نامی‌‌ها را که در روز نخست طبق اعلام وزارت کشور ۷ هزار و ۷۰۰ نفر بود، شایان توجه و قابل تقدیر ارزیابی کرد و گفت: اگرچه مرحله پیش ثبت‌نام طبق قانون جدید انتخابات مجلس، برای نخستین بار انجام می‌شود، اما تعداد ثبت‌نام‌هایی که در دوره‌های گذشته در چند روز انجام می‌گرفت، امسال به صورت الکترونیکی در یک روز به عنوان پیش‌ثبت نام انجام گرفت. البته مجدد یادآور می‌شوم که این ثبت‌نام، نهایی نیست و پیش ثبت‌نام است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از استقبال مردم و داوطلبان در روز نخست پیش ثبت‌نام قدردانی کرد و گفت: همان گونه که قبلا هم عرض کرده‌ایم شورای نگهبان از حضور همه سلایق در چارچوب قانون استقبال می‌کند و امیدواریم که از گروه‌ها و سلایق سیاسی مختلف در بین متقاضیان باشند.

مدارک توسط مراجع بررسی می‌شود

دکتر طحان‌نظیف سپس به سوال مجری این برنامه در خصوص اینکه آیا شورای نگهبان در این مرحله از انتخابات ورود خواهد داشت؟ عنوان کرد: ما بر فرآیند اجرای پیش ثبت‌نام همچون سایر فرآیندها نظارت خواهیم کرد، اما در این مرحله وارد بحث «بررسی صلاحیت» نخواهیم شد. شورای نگهبان پس از انجام ثبت‌نام‌های نهایی که از تاریخ ۲۷ مهر لغایت ۳ آبان خواهد بود، به بررسی صلاحیت‌ها خواهد پرداخت که این کار ابتدا در هیات‌های اجرایی، نظارت استانی و سپس در شورای نگهبان به عنوان مرجع بررسی نهایی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام صرفاً مدارک شکلی و عینی توسط مراجع ذیربط همچون وزارت علوم، حوزه‌های علمیه، سازمان ثبت احوال، وزارت امور خارجه و قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌گیرد که این مدارک مربوط به هویت، تحصیل، پیشینه کیفری و… است. آن مدارک مورد صحت‌سنجی قرار می‌گیرد. پیش‌ثبت‌نام را یک اعلام آمادگی می‌دانیم و مبنای ما ثبت‌نام نهایی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه درخصوص اینکه منظور از «گواهی معتبر و مورد تایید بالاترین مقام نهاد یا موسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضایی در یک یا همه آن‌ها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی در هنگام ثبت‌نام» که در ماده ۵۷ قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس آمده است، گفت: آنچه در قانون به کار رفته عام است و خیلی از حالت‌ها را شامل می‌شود. ما هنوز در شورای نگهبان درباره این موضوع بحث و گفتگویی نداشتیم و به موقع آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی افزود: حدود دو سه روز پیش جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که یکی از نمایندگان گفت ابتدا پیشنهاد داده شد تا «سابقه مدیریتی» قید شود، اما در نهایت تصمیم گرفته شود عنوان «سابقه فعالیت» قید شود. به نظر می‌رسد واژه فعالیت عام است.

تفاوت متقاضی با داوطلب کاندیداتوری

دکتر طحان‌نظیف در بخش پایانی صحبت‌هایش این نکته را هم یادآور شد، کسانی که در این مرحله ثبت‌نام می‌کنند طبق قانون «متقاضی» به حساب می‌آیند و افراد پس از اینکه مدارکشان صحت‌سنجی شود و ثبت‌نام نهایی را انجام بدهند «داوطلب» می‌شوند. شورای نگهبان صلاحیت داوطلبان را بررسی خواهد کرد و افراد تایید شده «نامزد» انتخابات تلقی خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر از مشارکت مردم در مرحله پیش ثبت‌نام ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این طلیعه، نشانه‌ای مبنی بر تحقق راهبرد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ طبق فرمایش مقام معظم رهبری باشد و در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شاهد برگزاری انتخابات پرشوری باشیم.

وی روز خبرنگار را هم به خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت و از تلاش‌های آنان در اطلاع‌رسانی آگاهی‌بخش و مسئولانه قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.