با گران‌ترین و ارزان‌ترین قطارهای ایران آشنا شوید

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که پیش از سفر باید بگیرید، انتخاب وسیله نقلیه سفر است. امروزه سفرهای زیادی با هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس، خودروی شخصی و دیگر موارد انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه حبری رخداد اقتصادی؛ در میان تمامی وسایل نقلیه باید وسیله‌ای را انتخاب کرد که راحت و امن باشد. همچنین باید از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد. در این مواقع خرید بلیط قطار پیشنهاد می‌شود. قیمت بلیط قطار نسبت به بلیط هواپیما ثبات بیشتری دارد و تا حدودی از آن ارزان‌تر است. همچنین تصادفات جاده‌ای و خطرات خودروی شخصی را ندارد.

قیمت بلیط قطار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت بلیط قطار به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل مسافت و طول مسیر است. هرچه مبدا و مقصد از هم دورتر باشند، بلیط قطار نیز گران‌تر می‌شود. این موضوع برای بلیط‌های اتوبوس و هواپیما نیز صدق می‌کند. دومین عامل تاثیرگذار بر روی قیمت بلیط قطار، خدمات و امکاناتی است که شرکت ریلی برای مسافران و گردشگران قطار در نظر می‌گیرد.

قطارهای لوکس بلیط گران‌تری نسبت به قطارهای شش تخته و میان رده دارند. دلیل آن هم خدمات و امکاناتی است که در قطارهای لوکس وجود دارد اما در قطارهای معمولی نمی‌توان از آن امکانات استفاده کرد. سومین عامل سن مسافر و شرایط آن‌ها است. به عنوان مثال افرادی که بیشتر از ۱۲ سال داشته باشند، بزرگسال محسوب می‌شوند و بلیط قطار به صورت کامل برای آن‌ها محاسبه می‌شود. اما مسافرانی که بین ۲ تا ۱۲ سال هستند، کودک محسوب می‌شوند و می‌توانند از بلیط‌های نیم‌بها استفاده کنند. نوزادان و کودکان زیر ۲ سال نیز تنها ۱۰ درصد هزینه بلیط برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. این هزینه نیز تنها هزینه مربوط به بیمه مسافر است. خانواده‌های جانبازان و شاهد نیز می‌توانند از بلیط‌های نیم بها و تخفیف‌دار استفاده کنند.

مزایای سفر با قطار

  • بلیط قطار نسبت به وسیله نقلیه‌ای همچون هواپیما ارزان‌تر است.
  • قطار سخت‌گیری‌های مربوط به بار مسافر را ندارد.
  • این وسیله نقلیه امن و راحت است. ترافیک و احتمال گم شدن در جاده ندارد.
  • شرایط جوی و آب و هوایی تاثیری در سفرهای ریلی ندارد.
  • قطارها متنوع هستند و متناسب با هر سلیقه‌ای می‌توان بلیط قطار خریداری کرد.
  • مسیرهای ریلی در ایران گسترده هستند و امروزه به بسیاری از شهرهای ایران به کمک قطار می‌توان سفر کرد.
  • راه آهن برخلاف فرودگاه اغلب در مرکز شهرها واقع شده است. در نتیجه دسترسی ساده‌ای دارد.
  • قطار آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت ندارد.
  • با قطار می‌توان در کنار خانواده و دوستان خود سفر کرد و از دورهمی در کوپه قطار لذت برد.
  • قطارها برنامه‌ریزی دقیقی دارند. احتمال کنسلی و تاخیر کمتر در آن‌ها پیش می‌آید.

قطارهای ایران

ایران شبکه ریل گسترده‌ای دارد و قطارهای زیادی در این مسیرها فعالیت می‌کنند. هرکدام از این قطارها ویژگی‌های خاص و امکانات منحصر به‌فردی دارند. شرکت‌های ریلی مسیرهای خاصی را پوشش می‌دهند. نحوه پوشش شرکت‌ها نیز به وسعت نیروی کار، تعداد قطارها و دیگر موارد بستگی دارد. به عنوان مثال شرکت رجا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های حمل و نقل ریلی در ایران است که مسیرهای بسیار زیادی را پوشش می‌دهد. قطارهای ایران در چند نوع قطارهای لوکس، قطارهای ۴ تخته، قطارهای شش تخته و قطار اتوبوسی یا سالنی وجود دارند.

قطار لوکس و پنج ستاره

قطارهای لوکس قطارهای باکیفیتی هستند که امکانات و خدمات بی‌شماری دارند. مسلماً این قطارها بلیط گران‌تری نسبت به بلیط قطار ۴ تخته یا قطار ۶ تخته دارند. از امکانات این قطارها می‌توان به سیستم صوتی و تصویری، دوربین مدار بسته، اینترنت، پریز برق، سرویس خواب تمیز، غذا و نوشیدنی، سرویس بهداشتی و دیگر موارد اشاره کرد. قطارهای ۵ ستاره فدک، قطار غزال بنیاد VIP و قطار زندگی شرکت رجا از این دسته قطارها هستند.

با گران‌ترین تا ارزان‌ترین قطارهای ایران آشنا شوید

قطارهای ۴ تخته

قطارهای۴ تخته دسته دیگری از قطارها هستند که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. این قطارها از نظر امکانات و خدمات پایین‌تر از قطارهای لوکس هستند. در نتیجه بلیط قطار چهار تخته نیز بسیار به صرفه‌تر از قطار لوکس و پنج ستاره است. این قطارها در هر کوپه ۴ تخت دارند. دو تخت در بالا و دو تخت در قیمت پایینی کوپه تعبیه شده است. به عنوان مثال قطارهای سهند، دلیجان، سروش، سیمرغ، سپهر، پارسی و پرستو از قطارهای ۴ تخته در ایران هستند که قیمت آن‌ها نیز به‌صرفه است.

قطارهای ۶ تخته

می‌توان گفت ارزان‌ترین قطارهای ایران، قطارهای ۶ تخته و اتوبوسی هستند که امکانات آن‌ها از قطارهای لوکس و چهار تخته بسیار کمتر است اما قیمت بلیط آن‌ها بسیار پایین‌تر است. قطارهای شش تخته در هر کوپه به جای چهار تخت، شش تخت دارند. همین موضوع سبب می‌شود تا کمی کوپه کوچک‌تر شود و امکانات آن کاهش پیدا کند. اما با این حال این قطارها نیز سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی ایرانی، سرویس بهداشتی فرنگی و بوفه دارند.

قطارهای اتوبوسی

قطار سالنی یا اتوبوسی نوع دیگری از قطارهای موجود در ایران است که واگن و کوپه ندارد. نمای داخلی این قطار شبیه به اتوبوس است و دیگر خبری از تخت نیست. سرعت این قطارها از قطارهای معمولی بیشتر است و در مدت زمان کمتری مسیر را طی می‌کند. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این قطارها صندلی‌های تخت‌شو ندارند اما صندلی آن‌ها از صندلی‌های اتوبوس بسیار راحت‌تر است. بلیط قطار اتوبوسی با وجود مزایای زیادی که دارد، ارزان است و در بسیاری از مواقع از دیگر نوع قطارها نیز ارزان‌تر است. شرکت رجا و برخی دیگر از شرکت‌های ریلی در ایران قطارهای اتوبوسی یا اصطلاحاً سالنی دارند. قطار اتوبوسی ماهان (شرکت جوپار) نیز از دیگر قطارهای سالنی ایران است. در این قطارها نیز یک سری امکانات همچون پریز برق و بسته‌های پذیرایی وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

با گران‌ترین تا ارزان‌ترین قطارهای ایران آشنا شوید

راهکارهایی برای خرید بلیط قطار ارزان

قطار به خودی خود یک وسیله نقلیه مقرون به‌صرفه است اما با این حال با روش‌هایی می‌توان هزینه بلیط قطار را کاهش داد. به عنوان مثال در سفرهای دوستانه و خانوادگی می‌توانید کوپه دربست رزرو کنید و تعداد دقیق افراد بزرگسال را اعلام کنید. در نتیجه بهای تمام شده صندلی‌های خالی با کسر هزینه خدمات برای مسافران در نظر گرفته می‌شود. همچنین می‌توانید در فصل‌هایی که تقاضای سفر کمتر است به خرید بلیط قطار اقدام کنید. این کار هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به عنوان مثال در روزهای آخر سال و روزهایی که مناسبت خاصی ندارند می‌توان بلیط قطار ارزان خریداری کرد.

برای خرید بلیط قطار و مشاهده تمامی بلیط‌ها می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید تا بتوانید در هر زمان و مکان به خرید بلیط قطار اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.