آیا نرخ دلار در بازار واقعی است؟

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: اخباری که در خصوص آغاز مذاکرات میان ایران و غرب منتشر شده است، بازار ارز را به وضوح تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ قیمت ارز در روزهای اخیر با کاهشی اندک همراه شده است و برخی معامله‌گران می‌گویند در آغازین روزهای دومین ماه تابستان بهای هر دلار در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان قرار گرفته است.

کاهش نرخ ارز در حالی در بازارهای ایران گزارش می‌شود که قیمت اقلام مصرفی در حال افزایش است و طی روزهای گذشته برای چندمین بار در ماه‌های گذشته بهای لبنیات افزایش یافت و موضوع قیمت مرغ نیز در جلسه علنی مجلس، مطرح گردید؛ به طوری که رییس مجلس شورای اسلامی توامان هم از بالا بودن نرخ مرغ گلایه کرد و هم به این موضوع انتقاد داشت که مرغ کمیاب است. مرغ صد هزار تومانی در کنار گوشت گران قیمت و مانور گرانی بر سایر کالاها هزینه سبد مصرفی را به شدت افزایش داده است.

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره دلایل کاهش نرخ ارز در بازار گفت: اخباری که در خصوص آغاز مذاکرات میان ایران و غرب منتشر شد، بی‌تردید مهمترین تاثیر را بر کاهش نرخ ارز در بازار گذاشته است. باید توجه داشت که قیمت ارز در دورانی بسیار بیش از ارزش واقعی‌اش رشد کرد و همین امر سبب شد با کاهش التهابات و بهبود شرایط ارزی ایرذان، شاهد فروکش قیمتی در بازار باشیم .

قیمت دلار واقعی است؟

او در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت ارز در شرایط کنونی واقعی است یا خیر؟ گفت: هر قیمتی که در بازار معامله بر مبنای آن صورت می‌گیرد، واقعی است. همین حالا نیز نرخ ارز به نظر من واقعی است چرا که اتفاقات اخیر در کاهش بهای ارز موثر بوده است .

وی در توضیح این مطلب افزود: گذشته از اخباری که در خصوص مذاکرات منتشر شده است، و آزادسازی منابع ایران در عراق با چراغ سبز آمریکا، شاهد این موضوع هستیم که صادرات نفتی ایران افزایش یافته و فکر کنم روزانه بین یک میلیون و هفتصد تا یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت از کشور صادر می‌شود. حتی اگر بیست درصد تخفیف نیز در فروش نفت داشته باشیم، باز هم درآمد نفتی قابل ملاحظه است. در کنار این‌ها درآمد صادرات غیرنفتی ایران نیز چیزی در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و با توجه به کاهش شدید تقاضا و مهار آن در همه‌ی بخش‌ها قیمت در مقطع کنونی نباید بیش از این باشد.

وی به این نکته اشاره کرد که مساله کشش قیمتی نیز باید مد نظر قرار گیرد و گفت: این طور نیست که مدام قیمت ارز افزایش یابد و اتفاقی در اقتصاد نیفتد. تجربه نشان داد اقتصاد ایران اصلا با دلار بالاتر از پنجاه هزار تومان و … تطبیق ندارد، با آن نرخ دلار کسی قدرت خرید چیزی را در اقتصاد ایران دارا نیست و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم می‌شود.

سیدعلی گفت: حاکمیت رکود بر بازارها در شرایط فعلی از مسکن گرفته تا ارز و حتی بورس نیز تحت تاثیر همین موضوع است. اقتصاد ایران کشش قیمت بالاتر ارز را ندارد.

پیشنهادی برای افزایش نرخ سود

وی با خروج نقدینگی از بورس اشاره کرد و گفت: وقتی بازار ارز و مسکن و … کساد است و در رکود به سر می‌برد، باید دولت تدبیری برای جذب نقدینگی بیاندیشد خصوصا که نقدینگی از بورس در حال خروج است و باید این وضعیت به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد .

این مقام سابق بانک مرکزی در توضیح این مطلب افزود: شاید بهترین راه این باشد که نرخ سود سپرده بانکی در محدوده ۲۶ تا ۲۷ درصد افزایش یابد تا مقصد پول‌های خروجی از بورس ، بانک باشد و مشکل افزایش نیابد.

او به رشد تورم ریالی نیز اشاره کرد و گفت: وقتی تورم در حال افزایش است، مساله رشد شدید نقدینگی کنترل نشده و … باید این نکته را در نظر داشت که در بلندمدت قیمت ارز محکوم به افزایش است اما تاثیرات اخباری چون اخبار مذاکرات و … نشان از آن دارد که جامعه ایران هنوز امیدوار به بهبود شرایط و برقراری ثبات و آرامش اقتصادی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.