بیمه سرمد چگونه به ایستگاه سودآوری رسید؟

366 میلیارد تومان زیان بیمه سرمد در پایان سال 1400 چگونه به سود 28.8 میلیارد تومانی تبدیل شد و این شرکت که در ماه‌های پایانی سال با تغییر در ترکیب هیات مدیره و مدیرعامل مواجه شده بود، برای استمرار مسیر سودسازی چه گام‌هایی را باید بردارد؟

به گزارش رخداد اقتصادی و به نقل از دنیای بیمه؛ نتیجه اصلاحات در عملیات بیمه‌گری بیمه سرمد، کاهش هزینه‌ها، تبدیل دارایی‌های کم‌بازده به دارایی‌های باارزش و البته عدم تمدید قراردادهای تکمیل درمان زیان‌ده باعث شده تا سود خالص هر سهم بیمه سرمد در پایان سال مالی 1401 به 43 ریال برسد، در حالی که در پایان سال مالی 1400 این شرکت به ازای هر سهم 764 ریال زیان ساخته بود.

البته افزایش سود هر سهم این شرکت در شرایطی رخ داده که سرمایه شرکت از 480 میلیارد تومان در سال 1400 به بیش از 676 میلیارد تومان افزایش یافته و البته خبر مهم اینکه قرار است به زودی در ادامه فرآیند استحکام مالی بیمه سرمد، سرمایه‌ این شرکت بیمه‌گر به 1000 میلیارد تومان آن هم از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یابد.

تصمیمی که نه تنها باعث حفظ توانگری مالی این شرکت در سطح یک خواهد شد بلکه راه را برای افزایش سهم از بازار و بهبود کیفیت سودآوری در سال جاری را هموار می‌سازد.

بررسی صورت‌های مالی بیمه سرمد که قرار است روز شنبه هفته آینده به تصویب سهامداران برسد، نشان می‌دهد که حق بیمه ناخالص شرکت در سال گذشته با رشد ۷۷ درصدی مواجه شده و به مبلغ ۲۴،۳۵۳،۶۰۱ میلیون ریال  رسیده است . این در شرایطی است که خالص خسارت و مزایای پرداختی به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان رشدی 61 درصدی داشته است. نکته مهم دیگر در کارنامه بیمه سرمد، مدیریت هزینه‌های جاری در سال گذشته متناسب با نرخ تورم است به نحوی که هزینه‌های اداری و عمومی این شرکت در سال 1401 تنها ۴۳ درصد رشد داشته است.

راز عبور از زیان و حرکت به سود

حسن پورکاظمی، سرپرست معاونت اداری و مالی بیمه سرمد درباره مهمترین تحولات رخ داده در این شرکت به ویژه در دوران مدیریت جدید می‌گوید: خیلی اتفاق مهمی در بیمه سرمد رخ داد و از جمله اینکه در انتهای سال گذشته باید بیمه‌نامه‌هایی را تمدید می‌کردیم که عملکرد سال قبل آن زیان سنگینی 200 درصدی را به شرکت تحمیل کرده بود،  که این قراردادها را تمدید نکردیم تا جلوی زیان بیشتر را بگیریم. در گام بعدی با بانک صادرات ایران توافق کردیم با توجه به اینکه مبلغ حق بیمه درمان تک نفره کم بود، قرار شد تا الحاقیه افزایش حق بیمه اعمال شود که این توافق در 28 اسفند 1401 صورت گرفت ولیکن تاریخ اجرای قرارداد 31 شهریور 1401 توافق شد که در نتیجه 168 میلیارد تومان بر درآمد حق بیمه تولیدی بیمه سرمد افزوده شد.

سرپرست معاونت اداری و مالی بیمه سرمد درباره دلیل دریافت وام از سوی این شرکت هم توضیح می‌دهد: این وام در 21 اسفند 1401 دریافت شد که باعث شد معوقات دیات شرکت پرداخت شود و به سال 1402 منتقل نشود و در نتیجه این اقدامات زیان 366 میلیارد تومانی پایان سال مالی 1400 را سود 28.8 میلیارد تومانی تبدیل شد و این میوه اقداماتی بود که در 3 ماهه پایانی سال به دست آمد.

پورکاظمی در پاسخ به این سوال دنیای بانک و بیمه که زیان انباشته بیمه سرمد چه زمان صفر خواهد شد، اظهار کرد: با ادامه روند فعلی و اصلاحات و برنامه‌های هیات مدیره صورت‌های مالی در پایان سال 1402 با سود بسته خواهد شد.

افزایش سرمایه با کیفیت در راه است

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه هیات مدیره بیمه سرمد برای افزایش سرمایه به 1000 میلیارد تومان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ می‌گوید: مجوز افزایش سرمایه از سهامداران گرفته شده و بیمه مرکزی هم مجوز افزایش سرمایه را صادر کرده و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، پیشنهاد افزایش سرمایه از ۶۷۶ میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان در دستور کار مجمع سهامداران بیمه سرمد قرار می‌گیرد و فرآیند بیانیه ثبت افزایش سرمایه هم طی شده که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران خواهد بود.

پورکاظمی به استناد آیین‌نامه 94.1 مصوب شورای عالی بیمه می‌گوید: بر اساس مفاد این آیین‌نامه در بیمه‌های درمان بالای 20 هزار نفر، شرکت‌های بیمه‌گر خودشان نرخ را تعیین می‌کنند و از آنجایی که قرارداد تکمیل درمان بانک صادرات، عمده سهم از حق بیمه تولیدی رشته درمان سرمد را به خود اختصاص می‌دهد، حق بیمه هر نفر از 268 هزار تومان به 395 هزار تومان افزایش پیدا کرد و بیمه مرکزی اعلام کرد که این حق بیمه باید به 430 تومان افزایش یابد که به بهبود وضعیت شرکت کمک کرد.

ماراتن نفس‌گیر

سرپرست معاونت اداری و مالی بیمه سرمد می‌افزاید: با آنکه تیم مدیریتی جدید شرکت بیمه سرمد در ماه‌های پایانی سال مالی 1401 شروع به فعالیت کرد اما با تدابیر به جا و کاهش هزینه‌ها و البته عدم تمدید بیمه‌نامه‌های زیان‌ده سال قبل در نهایت باعث شد تا با بانک صادرات برای صدور الحاقیه افزایش حق بیمه درمان به توافق رسیده و با تامین نقدینگی جهت پرداخت پرونده‌های دیه سال گذشته و فروش املاک کم‌بازده، در نهایت زیان نزدیک به نصف سرمایه بیمه سرمد به سود بالای 28 میلیارد تومان رسید.

او در عین حال می‌افزاید: دکتر بهشتی‌نژاد بعد از حضور در ترکیب هیات مدیره و در اختیار کردن سکان هدایت بیمه سرمد، نشان داد که می‌توان یک شرکت زیان‌ده را در ماه‌های پایانی سال تحویل گرفت و پس از یک ماراتن نقس‌گیر چندماهه آن را سودده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.