تمامی روش های پیگیری و استعلام گواهینامه رانندگی

برای این که صدور گواهینامه خود را پیگیری کنید روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار هم به شیوه حضوری و هم به روش غیر حضوری می‌توانید اقدام کنید. شیوه‌های غیرحضوری انجام این کار هم متنوع است و شما متناسب با نیاز یا تمایلی که دارید، می‌توانید یک روش را انتخاب کنید.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛اگر به سن ۱۸ سالگی رسیده باشید، بعد از ثبت نام در کلاس‌های رانندگی و پشت سر گذاشتن آزمون تئوری و عملی موفق به دریافت گواهینامه شوید، در صورتی که نقصی در پرونده و مدارکتان وجود نداشته باشد و مدارک سلامت روحی و جسمی خود را ارائه کرده باشید می‌توانید گواهینامه رانندگی‌تان را دریافت کنید.

معمولاً پس از پشت سر گذاشتن تمام مراحلی که در بالا گفته شد، حدود ۲۰ تا ۳۰ روز زمان خواهد برد تا گواهینامه صادرشده به دست شما برسد. به همین دلیل پیگیری وضعیت صدور گواهینامه موضوعی است که بسیاری از افراد به آن نیاز دارند.

علاوه بر این، برای بسیاری از ما پیش آمده که گواهینامه خود را به هر دلیلی گم کنیم. با توجه به این که گواهینامه یکی از مدارک ضروری و مهم است باید پس از گم شدن آن اقدام به دریافت نسخه المثنی آن کنیم. بنابراین، باید استعلام وضعیت گواهینامه و صدور مجدد آن را پیگیری کنیم.

راه‌های مختلف پیگیری غیرحضوری صدور گواهینامه

برای این که صدور گواهینامه خود را پیگیری کنید روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار هم به شیوه حضوری و هم به روش غیر حضوری می‌توانید اقدام کنید. شیوه‌های غیرحضوری انجام این کار هم متنوع است و شما متناسب با نیاز یا تمایلی که دارید، می‌توانید یک روش را انتخاب کنید.

صدور گواهینامه فرایند پیچیده‌ای نیست و قاعدتاً نباید خیلی طول بکشد اما گاهی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و این فرایند طولانی شود. به همین دلیل، برخی متقاضیان دریافت گواهینامه ممکن است به پیگیری صدور گواهینامه خود نیاز پیدا کنند.

برای انجام این کار به شیوه غیرحضوری می‌توانید از طریق سامانه در نظر گرفته‌شده برای این کار یا پیامک یا تلفن استفاده کنید. در کنار این شیوه‌های غیرحضوری به روش حضوری هم می‌توانید گواهینامه خود را پیگیری کنید که در ادامه این مطلب این روش را هم برایتان توضیح خواهیم داد.

پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق سایت پست

با توجه به این که پس از پذیرش شما در آزمون‌های رانندگی و صدور گواهینامه، شرکت پست ملی ایران مسئول حمل‌ونقل و تحویل گواهینامه شما است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید وضعیت گواهینامه خود را پیگیری کنید این است که به سامانه رهگیری مرسولات پستی مراجعه کنید.

البته این سامانه مختص پیگیری وضعیت گواهینامه صادرشده برای شما نیست و تمام مرسوله‌های پستی، مانند شناسنامه، کارت سوخت، کارت خودرو، مرسولات نظام وظیفه و… را شامل می‌شود. با وجود این، یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای پیگیری گواهینامه استفاده از این سامانه است.

برای این که بتوانید از این سامانه وضعیت گواهینامه صادرشده خود را پیگیری کنید به وارد کردن کد رهگیری نیاز دارید. زمانی که گواهینامه به اداره پست تحویل داده می‌شود تا به دست شما برسد، اداره پست یک پیامک برای شما ارسال می‌کند که در آن کد رهگیری هم درج شده است. شما با ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی لازم است در همان صفحه اول کد رهگیری را در کادر مورد نظر وارد کرده و جست‌وجو را انجام دهید تا سامانه به شما اطلاع دهد گواهینامه‌تان در چه وضعیتی است.

استعلام گواهینامه

در خصوص پیگیری گواهینامه از طریق سامانه پست این نکته را در نظر داشته باشید که این فرایند رایگان است و شما برای پیگیری وضعیت صدور گواهینامه خود لازم نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید.

البته سازمان پست به جز سامانه‌ای که برای پیگیری مدارک هویتی، از جمله گواهینامه، طراحی و ارائه کرده است یک سرشماره هم دارد که این فرصت را به افراد می‌دهد تا با ارسال پیامک وضعیت گواهینامه خود را پیگیری کنند.

افراد برای استعلام و پیگیری گواهینامه رانندگی خود به این روش باید حرف R را به ابتدای کد مرسوله پستی خود اضافه کرده و آن را به سرشماره پیامکی ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنند تا اطلاعات وضعیت ارسال گواهینامه برایشان فرستاده شود.

پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک

شیوه دیگری که برای پیگیری کردن گواهینامه خود به صورت غیر حضوری پیش رو دارید این است که از طریق پیامک وضعیت صدور گواهینامه خود را پیگیری کنید. برای این کار به دو شماره می‌توانید پیامک بزنید.

۱. ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۱۰:

برای پیگیری از طریق این شماره لازم است کد ملی خود را به صورت پیامک به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۱۰ بفرستید. پس از ارسال کد ملی به این سامانه، پیامی برای شما ارسال می‌شود که برای تأیید و فعال‌سازی سرویس گواهینامه عدد ۴ را ارسال کنید. پس از وارد کردن عدد ۴ و ارسال آن به صورت پیامک، از وضعیت گواهینامه رانندگی خود مطلع خواهید شد.

شاید این مطلب هم به کارتان بیاید
  • استعلام کارت هوشمند رانندگان با کد ملی

۲. ارسال پیامک به سرشماره ۱۱۰۰:

در صورتی که اولین بار است که از طریق این سامانه گواهینامه‌تان را پیگیری می‌کنید لازم است ابتدا عدد صفر را به‌صورت پیامک برای سرشماره ۱۱۰۰ ارسال کنید تا کد ملی و شماره موبایل شما توسط این سامانه که متعلق به پلیس +۱۰ است، تأیید شود.

پس از تأیید لازم است ابتدا عدد یک را به سرشماره ۱۱۰۰ پیامک کنید و سپس کد ملی خود را بفرستید تا این سامانه با ارسال یک پیامک وضعیت گواهینامه‌تان را به شما اعلام کند. خاطرتان باشد که ارسال هر پیامک به این سرشماره ۱۰۰۰ ریال (۱۰۰ تومان) هزینه خواهد داشت.

پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق تلفن

یک راه دیگر در صورتی که به اینترنت دسترسی ندارید یا نمی‌خواهید از روش‌های آنلاین استفاده کنید این است که برای پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی خود بعد از گذشت ۴۰ روز از قبولی شما در آزمون تئوری و عملی رانندگی از طریق تلفن و با شماره‌گیری تلفن‌هایی که برای این امر اعلام شده، وضعیت صدور گواهینامه خود را پیگیری کنید و استعلام بگیرید.

برای این کار لازم است یکی از شماره‌های ۸۱۲۵۳۵۶۱ و ۸۱۲۵۳۵۷۳ را که تلفن‌های گویا هستند شماره‌گیری کنید و با اعلام نام و نام خانوادگی خود از وضعیت صدور گواهینامه‌تان مطلع شوید. این نکته را فراموش نکنید که این روش تنها در صورتی نتیجه خواهد داد که از روز قبولی شما در آزمون‌های تئوری و عملی رانندگی ۴۰ روز گذشته باشد.

پیگیری گواهینامه به روش حضوری

علاوه بر تمام راهکارهای آنلاین و غیر حضوری برای پیگیری و استعلام گواهینامه رانندگی، روش حضوری هم برای انجام این کار وجود دارد. بنابراین، کسانی که به تلفن، موبایل یا اینترنت دسترسی ندارند یا به هر دلیلی روش‌ حضوری را ترجیح می‌دهند لازم است برای پیگیری وضعیت گواهینامه خود به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

مقاله مرتبط
  • معرفی سایت سماس برای استعلام سهمیه سوخت

برای این که بتوانید از پلیس +۱۰ وضعیت گواهینامه رانندگی خود را استعلام بگیرید، لازم است مدارکی را ارائه کنید. بنابراین یادتان باشد که کارت ملی‌تان را همراه داشته باشید و همچنین، وقتی در آزمون‌های رانندگی قبول می‌شوید یک قبض به‌عنوان قبض صدور گواهینامه به شما داده می‌شود؛ لازم است در روش حضوری پیگیری گواهینامه رانندگی این قبض را هم ارائه کنید تا متصدی مرکز پلیس +۱۰ وضعیت گواهینامه رانندگی‌تان را استعلام بگیرد و به شما اعلام کند.

پیگیری گواهینامه مفقودی

همان طور که می‌دانید گواهینامه رانندگی یک مدرک ضروری برای این است که ثابت کنید مهارت و صلاحیت قانونی رانندگی کردن را دارید؛ بنابراین لازم است هنگام این مدرک را همراه خود داشته باشید و در صورتی که آن را گم کردید، نسبت به صدور مجدد و نسخه المثنی آن اقدام کنید.

پس از گم شدن گواهینامه، برای این که بتوانید یک بار دیگر مدرکتان را در اختیار داشته باشید لازم است در قدم اول، مفقود شدن گواهینامه خود را اعلام کنید تا در ادامه بتوانید برای صدور گواهینامه المثنی درخواست دهید.

ثبت اعلام مفقودی گواهینامه

وقتی گواهینامه رانندگی خود را گم کردید با استفاده از سامانه‌ای که شرکت پست ایران در نظر گرفته است، به‌راحتی می‌توانید اعلام مفقودی کنید. برای این کار به سامانه پست‌یافته به نشانی www.postyafteh.post.ir مراجعه کنید.

در صفحه اصلی این سامانه از نوار بالای صفحه روی گزینه «ثبت مفقودی» کلیک کنید تا یک صفحه جدید برایتان باز شود. در این صفحه نوع مدرک گم‌شده یعنی گواهینامه خودرو یا گواهینامه موتورسیکلت را انتخاب کنید. در صفحه بعد لازم است مشخصات هویتی خود را وارد کنید و در نهایت با کلیک روی گزینه «ثبت» فرایند اعلام مفقودی را تکمیل کنید.

سامانه پست یافته
مرحله اول
سامانه پست یافته
مرحله دوم
سامانه پست یافته
مرحله سوم

به این ترتیب، شما به سامانه اطلاع می‌دهید که گواهینامه رانندگی خود را گم کرده‌اید و در صورت پیدا نشدن این مدرک، در روزهای آتی می‌توانید با استفاده از این سامانه پیگیری کنید که آیا مدرکتان پیدا و در سامانه ثبت شده است یا نه.

پیگیری گواهینامه گم‌شده از طریق سامانه پست‌یافته

سامانه پست‌یافته که در آن مفقود شدن گواهینامه خود را ثبت کرده‌اید، این امکان را هم به شما می‌دهد که با روش‌هایی پیگیری کنید که آیا گواهینامه‌تان پیدا شده است یا نه. با توجه به این که معمولاً افراد وقتی مدارک شناسایی کسی را پیدا می‌کنند آن را به شرکت یا مراکز پست تحویل می‌دهند، مدارک گم‌شده در این سامانه ثبت می‌شوند تا امکان پیگیری آن‌ها توسط صاحبانشان آسان‌تر شود.

برای این کار پس از این که به سامانه پست‌یافته به نشانی www.postyafteh.post.ir مراجعه کردید، بخش «جستجو با کد ملی» یا «جستجو با مشخصات فردی» کلیک کنید. در صورتی که می‌خواهید با استفاده از کد ملی جست‌وجو را انجام دهید، لازم است ابتدا نوع مدرک، یعنی گواهینامه خودرو یا گواهینامه موتورسیکلت را انتخاب کنید، سپس کد ملی خود را وارد کرده و روی گزینه «جستجو» کلیک کنید تا نتیجه به شما نمایش داده شود.

اگر مدارک خود را گم کرده‌اید بخوانید
  • پیدا کردن مدارک گم‌شده با کمک سایت شرکت پست

در صورتی که گزینه جست‌وجو با مشخصات فردی را انتخاب کرده باشید لازم است بعد از انتخاب نوع مدرک (گواهینامه خودرو یا گواهینامه موتورسیکلت) نام، نام خانوادگی و نام پدر را وارد کرده و در نهایت روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید تا نتیجه درخواستتان نمایش داده شود.

البته یکی از مزایای استفاده از سامانه پست‌یافته این است که اگر در این سامانه اعلام مفقودی مدرکتان را ثبت کنید، در صورت پیدا شدن و ثبت شدن این مدرک در سامانه از طریق پیامک به شما اعلام می‌شود که مدرک مفقودشده‌تان پیدا شده است.

درخواست گواهینامه المثنی

هرچند اعلام مفقودی گواهینامه و همچنین، پیگیری پیدا شدن آن به‌ راحتی و از طریق سامانه پست‌یافته شرکت پست فراهم شده است، اما هنوز سامانه‌ای وجود ندارد تا از طریق آن بتوانید در صورت گم شدن گواهینامه‌تان، از طریق آن برای صدور گواهینامه المثنی درخواست دهید. درخواست نسخه المثنی برای گواهینامه صرفاً به روش حضوری امکان‌پذیر است.

برای ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی لازم است به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه و با ارائه مدارک، درخواستتان را ثبت کنید. برای این کار لازم است کارت ملی و شناسنامه‌تان را به همراه داشته باشید و یک فرم درخواست صدور گواهینامه المثنی دریافت کرده و آن را تکمیل کنید. ارائه استعلام‌های لازم از پلیس راهنمایی رانندگی و مدارک مربوط به تعیین گروه خونی نیز سایر مدارکی است که باید تحویل دهید.

پس از ارائه فرم و مدارک، لازم است هزینه‌ صدور گواهینامه المثنی را پرداخت کنید تا درخواستتان ثبت شود. این هزینه حدود ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود که پس از پرداخت آن درخواست شما ثبت می‌شود و بین ۳۰ تا ۴۰ روز کاری بعد گواهینامه المثنی به آدرس پستی که در فرم ثبت کرده‌اید ارسال خواهد شد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر بخواهید وضعیت صدور گواهینامه المثنی خود را پیگیری کنید، می‌توانید از روش‌هایی که در بخش‌های قبلی این مقاله توضیح داده شد استفاده کنید. سریع‌ترین روش استفاده از سامانه پست است که با وارد کردن کد مرسوله پستی به شما امکان می‌دهد از وضعیت گواهینامه صادرشده‌تان مطلع شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.