هر روز 4 روستا برق دار می شوند

دولت ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای برق رسانی روستایی سرمایه‌گذاری کرد

ایران در شمار نخستین کشورهایی است که تمام روستاهای خود را به‌ شکل جهادی برق‌رسانی کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور متوسط روزانه چهار روستا از نعمت برق‌ برخوردار شده اند و دولت تدبیر و امید هم یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

به‌گزارش رخداد اقتصادی به نقل از ایرنا، پیش از انقلاب روند برق‌رسانی به روستاها بسیار کند بوده به گونه‌ای که تنها چهار هزار و ۳۶۷ روستا از نعمت برق برخوردار بودند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری جهاد سازندگی و وزارت نیرو عزم جهادی برای برق رسانی به روستاهای کشور قوت گرفت و تا جایی پیش رفت که سال ۱۳۸۸ جشن پایان برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور برگزار شد.
همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید نیز اتمام برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور در دستور کار قرار گرفت.  از این رو هم اکنون به ۵۷ هزار و ۲۸۰ روستای کشور برق‌رسانی انجام شد.
علاوه براین از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا پایان سال ۹۵ تعداد ۲ هزار و ۱۵۲ روستا با ۳۰ هزار و ۹۵۶ خانوار از نعمت برق و روشنایی برخوردار شده‌اند و این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه داشته که بر این اساس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۴۸۷ روستا (با ۷۴۹۸ خانوار) برق‌رسانی شده است و در مجموع فعالیت ۲ دوره دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون تعداد ۲ هزار و ۶۳۹ روستا با ۳۸ هزار و ۹۰۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین دوره برای چهار هزار و ۸۵۰ خانوار روستایی یا عشایری در کشور در نقاط سخت‌گذر، مناطق دورافتاده و یا مناطقی که عرصه منابع طبیعی و جنگل‌ها بوده و احداث شبکه برق موجب تخریب آن می‌شد، از سیستم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی و…) استفاده شده است.
برپایه این گزارش در دوره دولت تدبیر و امید در مجموع یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های برق‌رسانی روستایی شامل احداث و توسعه خطوط و پست‌های فوق توزیع روستایی، توسعه و بهینه‌سازی شبکه (خطوط و پست‌های) توزیع، نصب چراغ‌های روشنایی معابر روستایی و برق‌رسانی به روستاهای بدون برق هزینه شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.