منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

قیمت دلار برای چندمین روز متوالی در میانه کانال ۴۸ هزار تومان ایستاده است. اما علت توقف قیمت دلار چیست و بازار در چه شرایطی قرار دارد؟

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ نه از اخبار سیاسی خبر جدیدی می‌رسد و نه از بازار ارز. همه چیز در یک دور آهسته قرار گرفته و به نظر می‌رسد که بازار هفته جاری قفل شده و بازار در شرایط قیمتی هفته گذشته به نقطه انجماد رسیده است.

در چند روز گذشته خبر سیاسی خاصی به بازار نرسیده است. فقط سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان رسانه‌ای شد و همین خبر به تنهایی کافی بود تا بازار ارز را متوقف کند. معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات هسته‌ای -اگر در جریان باشد- در مراحل نهایی است و حالا کار به سفر وزیر امور خارجه به کشورهای میانجی رسیده است.

این گمانه زمانی تقویت شد که امیر عبدالهیان پس از قطر بلافاصله راهی عمان شد. کشوری که در دفعات گذشته همواره میانجی مذاکرات هسته‌ای بوده و در روند این پرونده نقش مهمی دارد. از طرف دیگر معاون وزیر امور خارجه هم هفته گذشته در امارات در حال رایزنی با فرانسه، انگلستان و آلمان بود. البته هنوز خروجی هیچ کدام از این جلسات مشخص نیست. اما بازار ارز و معامله‌گران به این سفرها و مذاکرات حساس‌ شده‌اند و به نظر می‌رسد که نبض بازار دلار در این کشورها زده می‌شود و معامله‌گران دلار در انتظار اخباری از عمان و یا قطر هستند تا قدم بعدی قیمت دلار را حدس بزنند.

پیش بینی قیمت دلار

فضای غالب بر بازار ارز در این روزها، فضای انتظار است. معاملات به حداقل خود رسیده و حرفه‌ای‌های بازار خرید و فروش را متوقف کرده‌اند. قیمت دلار هم امروز ۳۱ خرداد ماه به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اگرچه قیمت دلار در معاملات فردایی کمی افزایشی است و در آستانه کانال ۴۹ هزار تومان قرار دارد.

در این بازار دو عدد برای معامله‌گران مهم است؛ یکی قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان و دیگری قیمت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان. اگر دلار از این دو مرز عبور کند، پیام خاصی به بازار داده است. البته این عبور مشروط به این است که قیمت خارج از این دو نرخ باقی بماند.

اگر دلار کف ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان را بشکند، فرمان کاهش بیشتر به بازار می‌دهد. اما اگر به بالای ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برسد، روند قیمت افزایشی است. برای همین بسیاری می‌گویند دلار اکنون در مرز حساسی قرار دارد.

بازار ارز تهران از زمان سفر سلطان عمان تاکنون در حالت انتظار بوده و بیم و امید مذاکرات این بازار را فراگرفته است. پیش بینی کارشناسان اقتصادی هم درباره قیمت دلار، وابسته به تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است و دولت هم تاکنون صحبتی درباره آینده برجام و احیای آن به میان نیاورده است. بر این اساس نمیتوان روند بازار را علا در کوتاه مدت پیش‌بینی کرد.

قیمت دلار

انتهای پیام/

منبع: تجارت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.