خداییان در نشست مشترک با سخنگوی قوه قضاییه:

مخالف افزایش قیمت خودرو در بورس هستیم/ دستگاه‌های اجرایی بانک اطلاعاتی خود را ارائه دهند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال گذشته از ۲۰۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛،ذبیح الله خداییان در نشست مشترک امروز با سخنگوی قوه قضاییه گفت:  قوه قضائیه موظف است بر پایه سند تحول قضائی حرکت کند و  ۱۲ برنامه سند تحول قضائی مرتبط با سازمان بازرسی است و برای اجرای سند تحول کمیته راهبردی تشکیل شده است. مطابق با قانون اساسی نظارت بر اجرای صحیح قانون و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون از وظایف سازمان بازرسی است و در درجه اول سعی کردیم پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرار دهیم و با مفسدان برخورد کردیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۴ هزار و ۸۵۸ برنامه نظارت را در سال گذشته به اجرا گذاشتیم و حدود ۲۰۱ هزار میلیارد ریال از فرار مالیاتی جلوگیری شد. بیش از ۱ میلیارد دلار و ۲۱۹ میلیون یورو از طریق وصول مطالبات وصول شد.

وی افزود: بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از تضیع اموال و حقوق دولتی جلوگیری شد و با پیگیری سازمان بازرسی، مطالبات معوق مالیاتی بالغ بر ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان فقط از محل شرکت‌های صوری و کارت‌های بازرگانی استیجاری وصول شده است و همچنین وصول بدهی مالیاتی عوارض آلایندگی تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی بالغ بر ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان انجام شد و با ورود سازمان، حق السهم معادن گل‌گهر و چادرملو، به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان اصلاح و به این شرکت‌ها برگشت.

خدائیان گفت: حدود ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضائی تشکیل شد و برای هزار و ۱۴۰ نفر قرار جلب به دادرسی صادر شد.  همچنین حدود ۲ هزار پرونده در مراجع انتظامی و اداری تشکیل و ۳ هزار و ۶۸۲ نفر حکم گرفتند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: حدود ۲ هزار مسئله که منجر به بروز فساد می‌شد شناسایی شدند و از میان این دو هزار تا حدود ۲۱۰ کلان مسئله تحت عنوان گلوگاه فساد تشخیص داده شد.

خداییان با اشاره به ماموریت‌های سازمان بازرسی گفت: بحث پیگیری ساماندهی انبارهای تملیکی وگمرکات از جمله برنامه‌های سازمان است و در اداره کل رسیدگی و بازرسی ویژه از  انبار های اموال تملیکی و گمرکات ۳۶۰ بازرسی  به عمل آمد و ۲۲۰ نامه هشداری به مدیران از جمله رئیس جمهور و وزرا زده شد.

وی ادامه داد: برای ۲۰ نفر از مسئولان که ترک فعل کرده بودند، پرونده کیفری تشکیل شد و ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا تعیین و تکلیف شدند و هزار و ۶۲ خودرو به مزایده گذاشته شد  و در فروش کالاهای انبارها رشد ۵۰۰ درصدی داشته ایم و در اعاده کالا به صاحبان خود رشد ۹۰۰ درصدی داشتیم و در انهدام کالا نیز شاهد رشد ۶۲ درصدی بودیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وضعیت رسوب کالا در انبارها قابل مقایسه با گذشته نیست و رئیس قوه قضائیه راسا به موضوع ورود کرد و خود پیگیر مسائل است.

وی اظهار کرد: دولت کمک کرد تا نسبت به اصلاح چارت اموال  تملیکی اقدام شود و بحث قانون جوانی جمعیت را پیگیری کردیم و تکالیف تمام سازمان‌ها مشخص شد و به سازمان‌هایی که به وظایف خود عمل نکردند هشدارهای لازم داده شد.

خدائیان با اشاره به قانون هوای پاک گفت: وزارت نفت و برخی دستگاه های دیگر به تکالیف خود عمل نکردند و برای برخی مسئولان پرونده تشکر شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: وزارت اقتصاد در این رابطه با سازمان بازرسی همکاری دارد و برای ۴۴ دستگاه پروندها تشکیل شده است و توضیحات اخذ شدند و برخی از دستگاه‌ها توجیه داشتند که قابل قبول بود و فرصتی داده شد تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات اقدام شود و اگر به وظایف خود عمل نکنند پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال می‌شود و این به تمامی  قوا مرتبط است.

وی با اشاره به ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی تصریح کرد: درگاه یکپارچه خدمات سازمان بازرسی تشکیل شد و به درگاه هوشمند ملی اتصال شده ایم و سامانه گزارشگران فساد ارتقا یافته است و بانک اطلاعات تکالیف دستگاه‌ها تشکیل شده است و بانک اطلاعات گلوگاه‌های فساد و محکومان تشکیل شده اند و  همچنین سامانه درخواست شکایات مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است.

خدائیان درباره مرکز نظارت همگانی گفت: گزارشگران فساد می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند و به تازگی سامانه هوشمندی ایجاد شده تا به جای همکاران ما ربات ها اقدام به پاسخگویی می‌کنند و گزارش را به مرجعی که باید رسیدگی کنند ارسال می‌کنند و همچنین اهراز هویت افراد را نیز بصورت برخط بررسی می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت : متأسفانه علی رغم قانون سازمان بازرسی که گفته شده دستگاهای اجرایی باید به سازمان بازرسی دسترسی دهند، این کار انجام نشده است و در قانون بودجه حکمی را ایجاد کردیم که در آن نوشته شده است دستگاه‌های اجرایی باید دسترسی  بانک اطلاعاتی خود را در اختیار سازمان بازرسی قرار دهند.

وی درباره  آخرین وضعیت شرکت‌هایی که رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات نداشته‌اند،  گفت: در شرایط تحریمی قرار داریم و بر این اساس مسئله ارز برای کشور ما در ارتباط با واردات کالا و کمک به تولید بسیار مهم است‌. در مواردی مشاهده شده که برای واردات و تولید، ارز هایی تخصیص داده شده که متاسفانه افرادی که ارز دریافت کردند کالا وارد نکردند یا جای دیگری مصرف شده است.

وی با بیان این‌که «رسیدگی به این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفت» گفت:  از مجموع ۱۴ میلیارد یورو که اختصاص داده شده است، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تعیین تکلیف شده است. در راستای پیگیری تخلفات انجام شده ۲۱۹ میلیارد تومان از اموال کسانی که تخلف داشتند ضبط شده و ۲۲۸ مورد پرونده تشکیل شده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: بخشی از پرونده های افرادی که ارز دریافت کردند به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می شود که بر اساس آخرین پیگیری ۵ الی ۶ هزار پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده است. با پیگیری های انجام شده و کمک سازمان تعزیرات حکومتی برای برخی از افراد حکم صادر شده است و در اسرع وقت نسبت به وصول ارز هایی که دریافت کردند اقدام خواهد شد.

وی در خصوص اعلام متخلفان گفت: طبیعتاً در زمانی که پرونده تشکیل می شود تا زمان صدور حکم قضایی اجازه اعلام اسامی افراد یا شرکت های متخلف را نداریم.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده گران فروشی دارو اظهار کرد: در سال گذشته با اخلال در نظام دارویی کشور مواجه شدیم و برخی از داروها کمیاب شدند و با پیگیری‌های سازمان بازرسی 10 شرکت شناسایی شدند که مشخص شد 6 مورد از موارد رفع اتهام شد و برای 4 شرکت داروسازی پرونده تشکیل و با دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شد. احتکار  و گران فروشی و اخلال در نظام توزیعی دارو اتهام مدیران شرکت بود و تاکنون قرار به جلب دادرسی گرفته نشده است.

خدائیان در باره رسیدگی به پرونده های خودرو با بیان این‌که در  مورد عرضه خودرو در بورس کالا موضع ما موضع قانون است، گفت: برخی خودروسازها سال گذشته با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه خودرو در بورس کردند و این اقدام باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در کشور شد. امسال و با اقدامات دولت قیمت خودرو تعدیل شده است، اما برخی خودروسازها باز هم با هدف افزایش قیمت قصد عرضه خودرو در بورس دارند که هم ما و هم دولت مخالفت کردیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.