لیست پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان

جالب است بدانید که بسیاری از فرودگاه های شلوغ دنیا در کشور آمریکا قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان هر ساله از سوی سازمان یاتا و ایکائو اعلام می شود. بررسی  این مقاله تا جولای ۲۰۲۲ است که ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تغییر کند. حمل و نقل هوایی یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی است که پرسرعت ترین حمل و نقل و گران ترین نیز محسوب می شود و هر ساله فرودگاه های بی شمار رکورد شکن بالاترین آمار جابه جایی مسافران هستند.

۱- فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا |  Atlanta Hartsfield jackson

از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا در ایالات متحده آمریکا است. که شلوغ ترین فرودگاه از منظر رفت و آمد مسافر است. این فرودگاه در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد و فقط در سال ۲۰۲۰ به خاطر شیوع و همه گیری ویروس کرنا مدتی از لیست پر رفت و آمد ترین فرودگاه ها کنار رفت و سپس در سال ۲۰۲۱ توسط رتبه ی اول را از لحاظ رفت آمد و داشته است .‌این فرودگاه در ۱۱کیلومتری جنوب شهر آتلانتا در آمریکا واقع شده است. دارای پنج باند موازی است و از بزرگترین فرودگاه های جهان نیز هست.

فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا با بیش از هزار پرواز در روز به ۲۲۵ مقصد داخلی  و بین المللی بزرگترین خطوط هوایی جهان است. این فرودگاه دارای خدمات پروازی به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، افریقا، خاورمیانه  و آسیای شرقی است. در تازه ترین آمار تا جولای ۲۰۲۲ دارای ۴۷۸۳۱۹۴ میلیون مسافر بوده است.

پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان

۲-فرودگاه بین المللی دبی | Dubai International

از دیگر پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان فرودگاه بین المللی دبی در کشور امارات متحده عربی است و در لیست شلوغ ترین فرودگاه های جهان رتبه ی دوم را دارد. این فرودگاه تا جولای ۲۰۲۲ دارای ۴۰۹۲۶۵۶ میلیون مسافر بوده است که رقم بالایی برای جابه جایی مسافران است. این فرودگاه نه تنها از شلوغ ترین فرودگاه جهان از لحاظ جا به جایی مسافران است بلکه از فرودگاه های بازی بزرگ و شلوغ دنیا نیز به حساب می آید.

فرودگاه بین المللی دبی در منطقه القرهود ۲.۵ مایل دریایی و در شرق شهر دبی واقع شده است و در مساحتی ۷۲۰۰ هکتار است. دارای سه ترمینال است که سومین ترمینال آن از بزرگترین ترمینال های فرودگاه در جهان محسوب می شود. جالب است بدانید که در جولای ۲۰۱۹ فرودگاه بین المللی دبی بزرگترین  سیستم انرژی خورشیدی  را در فرودگاه های  منطقه به عنوان بخشی از هدف دبی برای کاهش ۳۰درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۳۰ نصب کرده است. از این رو برای اهمیت به محیط زیست در بین فرودگاه جهان نیز مهم محسوب میشود. هاب امارات بزرگترین مرکز هواپیمایی در خاورمیانه است. امارات ۵۱ درصد  از کل ترافیک مسافران  را اداره می کند و تقریبا ۴۲ درصد  از کل جابه جایی هواپیما در فرودگاه را تشکیل می دهد.

فرودگاه بین المللی دبی

۳- فرودگاه بین المللی دالاس قورت ورث |  Dallas Dallas-Fort Worth Intl Apt

فرودگاه بین المللی دالاس فورت ورق از شلوغ ترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان به حساب می آید و حدود سه ملیون نفر مسافر دارد که تا در جولای ۲۰۲۲ رتبه ی شلوغ ترین فرودگاه جهان را داشته است. این فرودگاه نیز در ایالات متحده آمریکا قرار دارد . این فرودگاه در منطقه تگزاس شمالی در ایالت متحده آمریکا قرار دارد.

بزرگترین مرکز هواپیمایی آمریکا ایرلاینز در این فرودگاه کار می کند و دفتر مرکزی آن نزدیک این فرودگاه قرار دارد. طبق گفته شورای بین المللی فرودگاه ها  سومین فرودگاه شلوغ جهان از نظر حرکت هواپیما  و دومین فرودگاه شلوغ از نظر ترافیک مسافران در سال ۲۰۲۱ بوده است. در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۰مقصد از ۲۸ خط هوایی برنامه ریزی شده است و دارای ترافیک پروازی به شهرهای قاره های مختلف دنیا است.

فرودگاه بین المللی دالاس قورت ورث

۴-فرودگاه بین المللی استانبول | Istanbul Airport

این فرودگاه که در بخش اروپایی استانبول واقع شده است یکی دیگر از فرودگاه های شلوغ دنیا است که ترافیک مسافران بالایی دارد. بیش از ۳٫۵ میلیون مسافر تا پایان چولای ۲۰۲۲ داشته است. پس از بسته شدن فرودگاه آتاتورک برای پروازهای مسافربری  برنامه ریزی شده ، همه پروازهای تجاری و باربری از فرودگاه آتاتورک استانبول به فرودگاه بین المللی استانبول در شش آوریل  به این فرودگاه ۲۰۱۹ منتقل شد. این فرودگاه در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۷ میلیون مسافر خدمات رسانی کرد و آن را به شلوغ ترین  فرودگاه اروپا و سیزدهمین فرودگاه جهان از نظر پر رفت و آمد و ترین فرودگاه های جهان تبدیل کرده است.

ترکیش ایرلاینز مهم ترین ایرلاینی که با فرودگاه بین المللی استانبول کار می کند. به خاطر ظرفیت بالای مسافران این فرودگاه در استانبول ساخته شد. پیش تر فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکچن از فرودگاه های شلوغ شهر به حساب می آمدند. بخشی از خدمات این فرودگاه تا سال ۲۰۳۰ قرار است تکمیل شود و باندهای پروازی بیشتری به آن اضافه گردد. این فرودگاه در شامل مرکز استانبول در بخش اروپایی و در کنار دریای سیاه ساخته شده است. دارای ۱۹۰۰۰ هزار هکتار است و در نزدیکی دریاچه ترکوس ساخته شده است. ساخت و ساز این فرودگاه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و اولین بهره برداری و باند پروازی در سال ۲۰۱۸ افتتاح گردید. هم چنان برنامه ریزی عمرانی و ساخت و ساز در این فرودگاه رو به توسعه است.

فرودگاه بین المللی استانبول

۵-فرودگاه هیترو لندن | London Heathrow Apt

پنجمین فرودگاه شلوغ دنیا فرودگاه هیترو لندن است. ششمین فرودگاه بین المللی بزرگ نیز هست.در سال ۲۰۲۱ این فرودگاه هفتمین فرودگاه  شلوغ جهان از نظر ترافیک بین المللی مسافران  و هشتمین فرودگاه شلوغ اروپا  از نظر کل ترافیک مسافری بوده است. تا جولای ۲۰۲۲نزدیک به ۳۷۰۰۰۰۰ میلیون مسافر داشته است. و از پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان است.

هیترو در ابتدا به عنوان یک فرودگاه کوچک  در سال ۱۹۲۹ تاسیس شد. پس از جنگ جهانی دوم گسترش یافت و در ۲۳ کیلومتری غرب مرکز لندن به وسعت ۱۲.۲۷کیلومتر مربع ساخته شد. امروزه دارای دو باند موازی شرقی و غربی با چهار پایانه مسافربری است  و یک پایانه باری در زمینه هواپیمایی تجاری دارد.این فرودگاه مرکز اصلی برتیش ایرویز و پایگاه عملیاتی اولیه ویرجین آتلانیتک است.

فرودگاه هیترو لندن

۶- فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار | Chicago O’Hare International Apt

این فرودگاه در شمال غربی شیکاگو ساخته شده است. در ابتدا برای جنگ جهانی دوم ساخته شده بود و از فرودگاه های نظامی دنیا است که پس از آن وسعت و گسترش یافت و امروزه رتبه ی شش از لحاظ پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان را دارد. که به ۲۲۸ مقصد از به آمریکای شمالی، جنوبی، دریای کارائیب،اروپا، افریقا،  آسیا پرواز ، هاورمیانه، اقیانوسیه، و منطقه اطلس شمالی پرواز دارد. در سال ۲۰۲۱ به ۵۴ میلیون مسافر خدمات رسانی کرد و امروزه هم نزدیک حدود ۳.۵ میلیون مسافر تا جولای ۲۰۲۲ جا به جا کرده است. تمام خدمات رفاهی، سالن های انتظار پرواز، چندین ترمینال ، باندهای پرواز موازی در این فرودگاه تعبیه شده است و معمولا برای تعطیلات سال نو میلادی به اوج شلوغی خود می رسد. البته در طی سال هم به صورت شبانه روزی دارای سرویس دهی است.

پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان

۷-فردوگاه بین المللی دنور | Denver Intl Apt

هفتمین فرودگاه شلوغ دنیا نیز درامریکا قرار دارد. فرودکاه بین المللی دنور نیز از لحاظ مسافران از فرودگاه های شلوغ دنیا به حساب می آید. این فرودگاه بین المللی  در غرب ایالات متحده در نزدیک کلان شهر دنور،  کلرادو، کریدور،  است و دارای ۳۳۵۳۱ هکتار وسعت است. بزرگترین فرودگاه آمریکای شمالی از نظر مساحت زمین است. طولانی ترین باند کاربری عمومی در آمریکا شمالی  و هفتمین باند طولانی  در جهان  را دارد. این فرودگاه از فرودگاه های جوان آمریکا محسوب می شود در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد. امروزه بدون وقفه به ۲۱۵  مقصد در دنیا پرواز دارد که ۲۵ شرکت هوایی مختلف  در سراسر آمریکا شمالی ، آمریکای لاتین  اروپا و آسیا با این فرودگاه کار می کنند. این فرودگاه یک مرکز اصلی برای خطوط هوایی یونایتدو خطوط هوایی فرانتیر و بزرگترین پایگاه عملیاتی برای خطوط هوایی جنوب غربی است.

فرودگاه دنور با بیش از ۳۵۰۰۰ هزار کارمند،بزرگترین کارفرما در کلرادو این. این فرودگاه در قسمت دشته بزرگ و کوه های رامین واقع شده است. در سال ۲۰۲۱ سومین فرودگاه شلوغ جهان و هم چنین سومین فرودگاه  شلوغ ایالت متحده از نظر ترافیک مسافران بوده است. در سال ۲۰۲۲ تا کنون هفتمین فرودگاه از لحاظ پر رفت و آمد ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود.
پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان

۸- فرودگاه بین المللی توکیو | Tokyo Intl (Haneda)

هشتمین فرودگاه شلوغ دنیا فرودگاه بین المللی توکیو در آسیای شرقی است. این فرودگاه با شرکت های بزرگ داخلی هوایی ژاپن کار می کند  و به عنوان پایگاه دو خط هوایی بزرگ داخلی ژاپن  با  ژاپن ایرلاینز، ال نپتون ایرویز،ایر دو، دسکایمارک ایرلاینز کار میکند. در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و ابتدا پرواز های داخلی به ژاپن و کشور های آسیایی داشت. در سال ۲۰۱۰ یک ترمینال بین المللی اختصاصی که در حال حاضر به صورت سه ترمینال مجزا کار می کند به آن اضافه گردید.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ میلیون مسافر جاذبه کارکرده است. این فرودگاه سومین فرودگاه شلوغ در آسیا و چهارمین فرودگاه شلوغ در جهان بوده است. در سال ۲۰۲۰ به عنوان دومین فرودگاه برتر  انتخاب شد. در سال ۲۰۲۱ به عنوان دو مین فرودگاه برتر بین فرودگاه خود قطر و سنگاپور رتبه بندی شد. تا کنون در آمار سالانه مسافری تا جولای ۲۰۲۲ از پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان نیز به حساب می آید.

فرودگاه بین المللی توکیو

۹-فرودگاه بین المللی است آنجلس | Los Angeles International Apt

نهمین فرودگاه بین المللی دنیا که مسافران زیادی را  جا به جا می کند فرودگاه بین المللی است آنجلس است. در سال  ۲۰۱۹نزدیک به ۸۸ میلیون مسافر را جابه جا کرده است و از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا به حساب می آید. این فرودگاه از ۵ فرودگاه برتر کشور ایالت متحده آمریکا است. در سال ۲۰۲۱ از پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان بوده است که در سال ۲۰۲۲ مسافران زیادی را جابه جا کرده است که در ژانویه از الحاظ ایکائو آمار در رفت و آمد ترین فرودگاه جهان نیز ارائه می شود.

فرودگاه بین المللی است آنجلس

۱۰- فرودگاه بین المللی کوانگجو | Guangzhou

فرودگاه بین المللی گوانگجو در چین نیز از شلوغ ترین فرودگاه جهان است که از پر رفت و آمدترین فرودگاه جهان به حساب می آید. در سال ۲۰۲۰ با توجه به همه گیری ویروس کرنا نیز از شلوغ ترین فرودگاه جهان به حساب آمده است البته بسیاری پرواز ها در سال ۲۰۲۰ لغو و یا کنسل شده است. در سال ۲۰۲۱ هشتمین فرودگاه شلوغ جهان بوده است.نه تنها فرودگاه جانبه جاذبه جایی مسافران است که فرودگاه بازی نیز هست و تا جولای ۲۰۲۲  در لیست پر رفت و آمد تریت فرودگاه های جهان قرار گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.