کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن چه تاثیری دارد؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: کاهش قیمت در بخش مسکن صحت دارد اما نمی‌شود گفت آنچنان چشمگیر و تاثیرگذار است چرا که این کاهش بیشتر مربوط به املاک واقع در مناطق بالای شهر تهران و املاک لوکس‌ساز است که از دسترس مردم عادی جامعه خارج است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها در این بخش منتشر شد. در برخی از این اخبار به کاهش چشمگیر قیمت مسکن اشاره شده است.

در خبری به نقل از ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران آمده است که قیمت مسکن به دلیل رکود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

در مورد صحت این اخبار و وضعیت بازار مسکن نظر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران را پرسیدیم. رهبر در واکنش به این اخبار به همشهری آنلاین گفت: کاهش قیمت در بخش مسکن صحت دارد اما نمی‌شود گفت آنچنان چشمگیر و تاثیرگذار است چرا که این کاهش بیشتر مربوط به املاک واقع در مناطق بالای شهر تهران و املاک لوکس‌ساز است که از دسترس مردم عادی جامعه خارج است.

رهبر ادامه داد: از دلایل کاهش قیمت مسکن در مناطق بالای تهران هم شاید کمبود نقدینگی و یا افزایش کاذب و بی‌رویه قیمت‌ها در این مناطق باشد که در حال حاضر تب آن فروکش و قیمت‌ها یک مقدار افت کرده است.

رهبر تاکید کرد: درواقع، مشکلات بازار مسکن و اجاره کماکان برقرار است و همچنان مسکن در مناطق مرکزی و پایین شهر که محل سکونت اقشار متوسط و ضعیف جامعه است گران است.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بگیرد

رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه هزینه‌های ساخت مسکن همچنان بسیار بالاست و به طور روزافزون هم در حال افزایش است، گفت: در این میان طرح‌هایی نظیر نهضت ملی مسکن در کنترل قیمت‌ها موثر بوده و اگر این طرح نبود شاید وضعیت بدتر هم می‌شد.

رهبر با تاکید بر اینکه باید طرح نهضت ملی مسکن تسریع شود، ادامه داد: اگر این طرح تسریع شود قطعا در خانه‌دارکردن بخشی از اقشار متوسط جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر به طرح مسکن مهر هم بیشتر بها داده می‌شد امروز شاید شاهد افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن نبودیم، افزود: طرح مسکن مهر پشتوانه مصوب قانونی آنچنان مستقیمی نداشت و چون پشتوانه قانونی نداشت دولت‌های یازدهم و دوازهم چندان از آن استقبال نکردند در حالی که تجربه بدی نبود و اگر مانند دوران دولت نهم و دهم ادامه پیدا می‌کرد شاید ما الان وضعیتی که امروز داشتیم را نداشتیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن مورد حمایت مجلس قرار گرفت و دارای پشتوانه قانونی است اما به رغم این حمایت‌ها و با وجود تکلیف دولت به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دوره چهار ساله خود، این طرح هنوز به نتیجه موردنظر نرسیده است.

رهبر بیان کرد: ما در طرح مسکن مهر مشکلات زیادی به لحاظ مالیاتی و تامین اجتماعی داشتیم و دستگاه‌های دولتی هم همکاری نکردند و اینها موانع بزرگی را در مسیر تولید مسکن ایجاد کرد حال آنکه در طرح نهضت ملی مسکن با وجود اینکه مصوبه قانونی دارد متاسفانه آن انتظاری که ما از اول از این طرح داشتیم برآورده نشد و در حالی که عمر دولت به نیمه رسیده و باید حداقل ۲ میلیون واحد عملیاتی می‌شد در حال حاضر اگر آمار درست باشد در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد عملیاتی شده است که این ضعف بزرگی است.

به مشکلات سازندگان مسکن باید توجه شود

رئیس انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه هماهنگی بین دولت و سازندگان مسکن باید بسیار بیشتر شود، گفت: در حالی که هزینه ساخت و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است تصمیمات به کندی گرفته می‌شود.

رهبر ادامه داد: میلگرد اول هفته یک قیمت دارد وسط هفته یک قیمت و آخر هفته هم با یک قیمت جدید عرضه می‌شود. با این شرایط، چگونه سازنده با این تغییرات لحظه‌ای و ساعتی هزینه‌ها می‌تواند با قیمت ثابتی که ابتدای کار مشخص می‌شود کار را برای ۲ سال آینده تمام می‌کند؟!

رئیس انجمن انبوه‌سازان در ادامه با انتقاد از عدم همکاری ارگان‌های دولتی در واگذاری زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن گفت: ما در این زمینه مصوبه قانونی داریم که ارگان‌های دولتی زمین‌های مازاد را برای ساخت و ساز مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند اما این کار بسیار کند انجام می‌شود و ارگان‌های دولتی خیلی راغب نیستند که زمین‌های دولتی را از دست بدهند در حالی که همه اینها موانعی است که در کنار هم سبب شده است بازار مسکن به حال و روز امروز بیفتد و دورنمای چندان روشنی هم در بخش مسکن دیده نشود.

قیمت‌گذاری دستوری راه به جایی نمی‌برد

اخیرا عضو کمیسیون عمران مجلس از مکلف شدن دولت برای قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی شهری و روستایی خبر داد. اقبال شاکری عنوان کرد: بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف است قیمت‌های فروش را برای محدوده‌های شهری و روستایی اعلام کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در این باره گفت: من به هیچ وجه موافق این موضوع نیستم چرا که به جای اینکه ما مسئله را ریشه‌ای و بنیادی حل کنیم صورت مسئله را پاک می‌کنیم و به طور مقطعی دولت را بیشتر از این درگیر می‌کنیم.

رهبر ادامه داد: مگر دولت در رابطه با قیمت خودرو یا اجاره‌بها یا حتی کالاهای اساسی مانند گوشت موفق بود که بخواهد قیمت مسکن را هم دستوری تعیین کند.

وی افزود: شاید با قیمت‌گذاری دستوری و ابزار فشار بشود به زور قیمت‌ها را برای یک مدت ثابت نگه داشت ولی تا مشکل عرضه مسکن حل نشود بازار مسکن قابل کنترل نیست بنابراین به جای اتخاذ روش‌های شکست‌خورده‌ بهتر است عرضه و تقاضا را به هم نزدیک و تولید را تقویت کنیم چون سمت عرضه مسکن با بحران مواجه است.

تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن

در هفته‌های اخیر شاهد ثبات نسبی و در ادامه کاهش قیمت دلار بوده‌ایم و اخباری مبنی بر احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا هم منتشر شده است. این اخبار در بازارهای موازی مانند خودرو و طلا و سکه اثرگذار بوده و سبب کاهش قیمت‌ها در این بازارهای مالی شده است.

در مورد تاثیر اخبار سیاسی و احیای برجام و کاهش قیمت دلار بر بخش مسکن نظر رئیس انجمن انبوسازان تهران را پرسیدیم. رهبر در این باره گفت: به هر حال مسکن وابسته به اقتصاد کل کشور است و به تعبیر برخی اقتصاددانان، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد در اقتصاد کلان سهم دارد بر این اساس چنانچه در اقتصاد کل کشور تغییر و تحولی به وجود آید به تبع آن بخش مسکن هم تاثیر خواهد پذیرفت و ممکن است به خصوص قیمت‌های ساخت کنترل و حتی ارزان شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، تحریم‌ها مشکلات بسیار زیادی برای ما به وجود آورده است و اگر شاهد احیای برجام باشیم خیلی از این تحریم‌ها شاید برطرف شود اما با این اوصاف نمی‌شود گفت به سرعت تاثیر خواهد گذاشت درواقع شاید شوکی به بازار وارد شود اما آنچه مهم است اینکه ما بتوانیم این شوک را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

منبع: همشهری آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.