وزیر راه خبر داد؛

ثبت‌نام ۲۶۰ هزار متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ثبت‌نام ۲۶۰ هزار متقاضی در برنامه اقدام ملی مسکن، از استفاده ظرفیت‌های مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کار برای ساخت مسکن کارگران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ محمد اسلامی، امروز(یکشنبه ۱ دی ۹۸) در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: امیدواریم با همکاری دستگاهها بتوانیم، ظرف حداکثر ۳ سال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی را اجرا کنیم. بر این اساس در اجرای این طرح، افرادی که واجد شرایط هستند، توسط وزارت کارمعرفی می شوند.

وی با اشاره به اینکه اقدام ملی مسکن، یک طرح گسترده است، ادامه داد: تفاهمنامه ای که امروز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا کردیم، اساسا به این دلیل است که باید با یک رویکرد مشترک، همه دستگاههای ذی مدخل را برای تامین آورده و زمین مورد نیاز مسکن کارگری بسیج کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با پایان ثبت نام برنامه اقدام ملی مسکن در روز گذشته ۳۰ آذرماه، ۲۴۰ هزار متقاضی در این طرح ثبت نام کرده اند که با احتساب ثبت نام ۲۰ هزار نفر در بافت های ناکارآمد شهری، در مجموع ۲۶۰ هزار متقاضی مسکن در قالب این برنامه ملی ثبت نام کرده اند.

این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر اینکه متقاضیانی که برای استفاده از ظرفیت مسکن ملی واجد شرایط نیستند و در گذشته از تسهیلات و امکانات دولتی استفاده کرده اند، از شمول  دریافت مسکن در این طرح خارج می شوند، تاکید کرد: واگذاری پروژه‌ها در طرح مسکن ملی با اولویت دهک ها خواهد بود؛ به نحوی که دهک های ۱ تا ۳ از طرح سازمانهای حمایتی مورد پشتیبانی قرار می گیرند و دهک های ۴ تا ۷ که اقشار متوسط به پائین جامعه هستند، در قالب طرح مسکن ملی  جای می گیرند.

اسلامی گفت: نکته مهم دیگر اینکه، اراضی انتخاب شده برای اجرای پروژه های مسکن ملی در مناطق آباد خواهد بود تا محیطی که در آن، مسکن ساخته می‌شود، حتما زیرساخت های شهری را داشته باشد.

وی گفت: در حوزه تسهیلات برای مسکن کارگران نیز خوشبختانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ظرفیت های بانک های عامل در حوزه کار و راه و شهرسازی استفاده خواهد شد، همچنین صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور نیز بخشی از منابع خود را به طرح مسکن کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان اختصاص می دهند.

وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه قطعا از ظرفیت های سازمان نظام مهندسی برای رعایت الزامات فنی در ساخت و سازها استفاده خواهیم کرد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کارگران فصلی نیز می توانند مشمول طرح مسکن کارگری شوند، افزود: در قالب طرح ملی مسکن، تمام گروههای و اقشار متوسط جامعه می توانند، ثبت نام کنند و این طرح به صورت یکپارچه دیده شده؛ بنابراین اگر این کارگران نیز صاحب مسکن نباشند و واجد شرایط باشند مشمول خواهند شد.

اسلامی همچنین درباره استقبال متقاضیان برنامه اقدام ملی مسکن از ظرفیت‌های شهر جدید پردیس گفت: وضعیت ثبت نام در تهران خوشبختانه خوب بود و پیش بینی ۷۰ هزار واحد در شهرهای جدید برای اجرای مسکن ملی نیز یک گام بزرگ بود که البته این موضوع را باید در نظر گرفت که در شهرهای جدید، یک ظرفیت مشخص داریم و بیش از ظرفیت مجاز، نمی توانیم ثبت نام کنیم؛ چرا که باید موضوع منابع آب و زیرساخت های شهری را برای سکونت افراد در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: با این حال برخی از متقاضیانی که در قالب ملی مسکن در شهرهای مختلف از جمله شهرهای جدید ثبت نام کرده اند، واجد شرایط نیستند و پس از پالایش، از گروه مشمولان حذف می شوند و فراخوانی دوباره برای ثبت نام داده می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. جعفرکشاورز می گوید

    سلام . من 25ساله که کارگر درشرکت های مختلف هستم. کاردان نقشه کش صنعتی هستم. هنوز مستاجر هستم .نزدیک 50سال دارم .آیا انتظار زیادیه که حد اقل چند سال هم ما صاحبخانه شویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.