مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛

فاز اول بندر چابهار با ظرفیت حدود ۹ میلیون تن کالا آماده است

صفایی گفت: فاز اول بندر چابهار اکنون با ظرفیت بارگیری ۸ تا ۹ میلیون تن کالا آماده شده است و فاز دوم این بندر را هم در دست اجرا داریم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه صف اول در خصوص توسعه دریانوردی و استفاده بیشتر از اقتصاد دریامحور گفت: در دولت سیزدهم، مسیر بلند مدت اقتصاد دریا محور پیگیری شده است.البته ما در سازمان بنادر منتظر برنامه های دولت و مجلس نمانده ایم و نسبت خودمان را در اقتصاد دریا تعریف و این وظایف را تبدیل به پروژه کرده ایم.

او ادامه داد: در بخش دریا اولین موضوع، راهبرد ترانزیت و تصویب تجارت دریایی با همسایه ها واقع در شمال غرب، حوزه خلیج فارس و بخشی از کشورهای آسیایی و دریای عمان است که در این خصوص مذاکراتی داشتیم و کارهایی خوبی انجام شده که نتایج خوبی هم داشته است.

صفایی گفت: راهبرد بعدی، توسعه ناوگان دریایی است. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی ما از طریق دریا انجام می شود. در این شرایط باید در شمال و جنوب کشور هم ناوگان را نوسازی کنیم و هم ظرفیت را افزایش دهیم.

او ادامه داد:  در تجهیزات بندری و دریایی حرکت های خوبی هم در سازمان بنادر و هم در بخش خصوصی انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از زیرگروه های اقتصاد دریا، راهبرد توسعه کمی و کیفی دریانورد محسوب می شود. راهبرد بعدی جذب سرمایه گذاری هم داخلی و خارجی است. راهبرد دیگر این است که هرگونه توسعه دریایی باید محافظ محیط زیست باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقتصاد دریا به یک ساختار نهادی نیاز دارد. البته در این خصوص طرح آمایش هم در دریا و هم ساحل تهیه شده که به عنوان یک نقشه راه است و مطالعات آن انجام شده است اما ایجاد ساختار نهادی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و تمام دستگاه های مرتبط با دریا می تواند مدیریت یکپارچه ایجاد کند و عملکردها مطلوب شود.

صفایی در خصوص سواحل مکران گفت: ۱۴۴۰ کیلومتر سواحل مکران است که حدودا ۹۰۰ کیلیومتر در هرمزگان و بقیه در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

او ادامه داد:اولین مورد مکران، بحث فاز اول بندر چابهار بوده که اکنون با ظرفیت ۸ تا ۹ میلیون تن فراهم شده و عملکرد  آن ۴ میلیون تن است. فاز دوم این بندر را هم در دست اجرا داریم. بندر های سیریک و جاسک را هم در دست اجرا داریم.

ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تنی حمل کالا در فاز اول بندر جدید مکران

صفایی گفت: مورد چهارم بندر بزرگ مکران است که با تلاشی که انجام شده و همکاری وزارت نفت، زمین آن در حال واگذاری است. پتروپالایشگاه های بزرگی در حال احداث در این بندر است که در فاز اول حداقل ۲۰ تا ۴۰ میلیون تن کالا فعالیت صادرات و واردات خواهد داشت. در خصوص فاز اول این بندر مطالعات اقتصادی انجام شده  و سال آینده وارد اجرا می شود. با کشورهای دیگر و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر مذاکره شده است.

او در خصوص راهگذر شمال-جنوب گفت: این راهگذر می تواند ارزش افزوده خوبی برای کشور داشته باشد. وظیفه ما ایجاد ظرفیت کشتی مناسب و ظرفیت بنادر است. در دریای خزر بنادر کشور ۳۵ میلیون تن ظرفیت ترانزیت دارند اما عملکرد ۸ تا ۹ میلیون تنی با این ظرفیت فاصله دارد.

صفایی ادامه داد: در این خصوص با روسیه مذاکراتی داشته ایم و این نوید را می دهیم که ترانزیت از دریای خزر افزایش می یابد. این ارتباط پروژه ای است و ما بستر را مهیا می کنیم تا قیمت تمام شده حمل کالا در کشور نسبت به مسیر سنتی آسیا کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: در بخش بنادر هم در جنوب و هم در شمال کشور ظرفیت ها را طوری قرار داده ایم که پشتیبان صادرات و واردات و همچنین حمل کالاهای عبوری از کشور باشد.

ساخت ۴ فروند کشتی در کشور

او در خصوص کشتی رو- رو گفت:  الان یک کشتی روـ رو مربوط به کشور همسایه  را داریم که ماهی یک بار در دریای خزر تردد می کند.

صفایی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی سفارش ۲ کشتی روـ رو را به شرکت صدرا  داده که در حال ساخت است. همچنین این شرکت ۲ کشتی غیر کانتینری و متفرقه هم در حال ساخت دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش خصوصی بیش از ۱۵ فروند کشتی وارد کشور کرده و همین میزان هم سفارش واردات دارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.