نادری‌منش در نشست خبری:

صحا از تحقیقات تا صادرات همراه صنایع پیشرفته است/ تخصیص خط ویژه برای هوشمندسازی خودرو

رییس هیات مدیره صحا با بیان اینکه این صندوق بازوی تامين مالی صنایع پیشرفته کشور است و رویکرد ما حمایت از بخش خصوصی و تعاونی است، خاطرنشان‌کرد: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته از تحقیقات تا صادرات کنار بنگاه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی ؛ مهندس محسن نادری‌منش مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته امروز در نشست خبری خود با حضور جمعی از خبرنگاران که در محل صندوق برگزار شد، با اشاره به تاریخچه این صندوق بیان داشت: صحا سابقه بیش از ۲۰ ساله دارد و در سال ۷۵ به موجب قانون مجلس تاسیس شد و خوشبختانه عملکرد خوبی از صندوق در سال‌های مختلف در حوزه‌های متعدد شاهد بودیم و برای مثال شرکتی با تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی در سال ۷۷ و ۷۸ این شرکت‌ها بیش از چندهزار میلیارد تومان فروش دارند و از صادرکنندگان بزرگ صنایع پیشرفته ما در حوزه‌های مخابراتی و الکترونیکی هستند.

وی افزود: در سال ۹۵ در احکام دائمی قوانین برنامه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته مشمول حوزه‌های مختلف علاوه بر الکترونیک باشد که ۱۸ سرفصل است.

نادری‌منش با تاکید بر اینکه صنایع پیشرفته مولفه اصلی توسعه صنعتی در جهان است، تصریح کرد: از دو مسیر این صنایع پیشرفته به توسعه صنعتی کشور‌ها کمک می‌کنند که یکی ارزش افزوده بالا و از طرفی افزایش بهره وری صنایع با نفوذ صنایع پیشرفته درون آنهاست و همه کشور‌های دنیا برای صنایع پیشرفته برنامه‌های جدی حمایتی و توسعه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه مولفه اصلی اقتصاد دانش بنیان صنایع پیشرفته است، تصریح کرد: از ۱.۵ سال پیش و با تغییر مدیریت و توجه ویژه دولت، وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی، سرمایه در اختیار صندوق بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است و اکنون بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در اختیار این صندوق است و مسیر دائمی افزایش سرمایه نیز در برنامه‌ها دیده شده که امیدواریم در ۲ سال آتی سرمایه در اختیار صندوق را به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برسانیم تا بتوانیم حمایت بیشتری را به بنگاه‌های فعال در زمینه صنایع پیشرفته برسانیم.

رییس هیات مدیره صحا با بیان اینکه این صندوق بازوی تامین مالی صنایع پیشرفته کشور است و رویکرد ما حمایت از بخش خصوصی و تعاونی است، خاطرنشان‌کرد: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته از تحقیقات تا صادرات کنار بنگاه است و برای هرکدام از موارد نیاز به تامین مالی ابزار‌های مختلفی را طراحی مکرده و برای انتقال، خرید و تولید دانش و فناوری و نمونه سازی‌ها و تولید نیمه صنعتی و تولید نبوده و شرکت در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های بازارسازی و آموزشی و ارتقای توانمندی مدیریتی و تکتک دغدغه‌های یک بنگاه در مسر رشدش دارد ابزار‌های مختلف طراحی شده است و آماده طراحی ابزار‌های نوین متناسب با چالیش‌های جدید هستیم.

نادری‌منش با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف به پذیرش ضمانتنامه‌های صحا هستند، اظهار داشت: تفاوت اصلی صحا با نهاد‌های مالی عمومی این است که به عنوان صندوقی تخصصی وارد طرح و موضوع می‌شویم و پروژه محور هستیم و فقط به جریان مالی و اعتباری بنگاه نگاه نمی‌کنیم بلکه ماهیت طرح‌ها هم مهم است لذا برای ما سیاستگزاری در زنجیره ارزش را توسعه دهیم مهم است و حمایت‌های خاص می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تضامین صحا این مزیت را دارد که از بنگاه‌ها سپرده گرفته نمی‌شود وسعی می‌کنیم منابع در اختیار جریان نقدینگی بنگاه قرار گیرد تا کمکی به جیران نقدینگی این بنگاه باشد.

ایجاد سه صندوق خطرپذیر در فرابورس

وی افزود: یکی از مهمترین ابزار‌های تامین مالی برای صنایع پیشرفته و دانش بنیان، سرمایه گذاری خطرپذیر است و این صندوق با همکاری سایر نهاد‌های تخصصی و دیگر صندوق ها، سه صندوق خطرپذیر را در فرابورس ایجاد کرده است.

نادری منش گفت: این صندوق‌ها در حوزه الکترونیک با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در فرآیند‌های هایتک شیمیایی با ۳۵۰ میلیارد تومان و در هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی (با حمایت ایمیدرو) با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار ایجاد شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته در کشور سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خطرپذیر انجام شد و امیدواریم با اعتباراتی که دریافت می‌کنیم، این رقم با ایفای نقش صحا به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل صحا تاکید کرد: رسالت صحا ایجاد و هدایت منابع مالی مختلفی است که می‌توانیم در صنعت داشته باشیم تا افزایش رشد صنعتی و بهره وری و رقابت پذیری بنگاه‌ها را داشته باشیم و هدف اصلی ما رشد و ارتقای بنگاه‌ها و بلوغ آنهاست.

مدیرعامل صحا با اشاره به سیاست تمرکز زدایی در این صندوق گفت: تا دو سال پیش بیش از ۸۰ درصد درخواست‌های حمایتی از استان تهران بود، ولی تصمیم بر تمرکززدایی شد و نمایندگی هاس استانی را در ۱۱ سازمان صمت استانی فعال کردیم و امیدوارم امسال بتوانیم ۵ استان دیگر را نیز اضافه کنیم و بر اساس طرفیت‌های استانی بنگاه‌ها را رشد و توسعه می‌دهیم.

وی افزود: خراسان رضوی، فارس، یزد و آذربایجان شرقی بیشترین دریافت خدمات را از صندوق حمایت از صنایع پیشرفته داشته است.

نادری منش با بیان اینکه سقف تسهیلات صحا در سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود و امسال با توجه به افزایش سرمایه با افزایش ۵ برابری به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ارائه تسهیلات و ضمانت‌نامه از سوی صحا سه برابر شد، به طوری که ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۴۵۰ میلیارد تومان ضمانتنامه مصوب شد.

وی ابراز امیدواری کرد همه ساله رشد ۲ تا سه برابری در ارائه تسهیلات و ضمانتنامه از سوی صحا را شاهد باشیم.

نادری منش خاطرنشان‌کرد: نرخ تسهیلات ارائه شده از سوی صحا بین هشت تا۲۰ درصد است و بسته به اینکه یک شرکت چقدر به سمت تحقیق و توسعه حرکت کرده باشد، نرخ آن متفاوت خواهد بود. البته این تسهیلات با تنفس ۶ ماهه و سرمایه در گردش ۶ ماه تا ۲۴ ماه عرضه می‌شود.

مدیرعامل صحا تاکید کرد: به دنبال این هستیم که دغدغه تامین مالی را از صنایع پیشرفته رفع کنیم تا دغدغه اصلی شان توسعه و فروش فناوری باشد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به صدور ضمانتنامه‌های گمرکی بیان داشت: با رایزنی با مجلس به گمرک این اجازه داده شده که ضمانتنامه‌های صحا را بپذیرند و این می‌تواند کمک خوبی به صنایع پیشرفته ما کند تا نیاز‌های صارداتی خود را تامین کنند و تولیداتشان افزایش دهند تا به صادرات برسند.

ارائه خط ویژه برای هوشمندسازی خودرو

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در پاسخ به سوالی در خصوص نقش صحا در زمینه هوشمندسازی خودرو اظهار داشت: از سال گذشته هوشمندسازی خودرو به عنوان یک خط ویژه در صحا تعریف شد و به آن اعتبارات و ضمانت‌های خاص تعلق گرفت، به طوری که تاکنون طرح‌های مختلف خودرویی و الکترونیک خودرویی به این صندوق رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های پیش بینی شده، صحا بتواند در راستای تولید و گسترش استفاده از خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی نقش ویژه‌ای ایفا کند.

نادری‌منش درباره حمایت صحا از گوشی‌های هوشمند، گفت: سال پیش در قانون بودجه «بند ن تبصره ۷» این مسئولیت را برعهده صحا و کارگروهی قرار داد که مقرر شد اعتباری به صحا اختصاص یابد که بخشی از آن انتهای سال گذشته وارد شد و آیین نامه‌های مربوطه بین سه وزارتخانه نهایی می‌شود تا بتوانیم از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی حمایت کنیم و فناوری‌های تولید این گوشی‌ها را در زمینه سخت افزار و نرم افزار حمایت کنیم.

رئیس هیات مدیره صحا با بیان اینکه متقاضیان صحا از سال ۱۴۰۱ برابر شده، چون مدیران و همکاران صحا برخلاف گذشته منتظر نماندند که متقاضی سراغشان بیاید و خودشان در نمایشگاه‌ها و بازدید و سفر‌های استانی و ایجاد کارگزاری‌ها به سمت متقاضی رفتند، تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ورودی متقاضی داشتیم که عدد بزرگی است و انتظار رشد بیش از ۲ برابری را در سال جاری داریم و این هم ما را خوشحال می‌کند و هم باید تمهیدات لازم را برای پاسخگویی به این متقاضیان طراحی کنیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته افزود: از سال گذشته سامانه هوشمند صندوق را کلید زدیم تا متقاضیان هم به پنجره واحد دولت و هم سایت صندوق مراجعه کنند و تقاضای خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.