روش‌های سریع پرداخت جریمه و خلافی خودرو در سال ۱۴۰۲

راه‌های زیادی وجود دارد تا شما بتوانید با استفاده از آنها خلافی خودرو خود را استعلام بگیرید و سپس آن را تسویه کنید. برخی از این راه‌ها، پر از مشکل و دردسر هستند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛از آنجایی‌که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه ساکنین کلان شهرها، زمان است، تصمیم گرفتیم در این مقاله تمامی روش‌های پرداخت خلافی ماشین را معرفی کنیم تا هنگامی‌که نیاز فوری به این کار داشتید، بتوانید در کوتاه‌ترین زمان اقدام به استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن کنید.

چگونه می‌توان خلافی خودرو را استعلام و دریافت کرد؟

استعلام خلافی و پرداخت هزینه آن، یکی از نکاتی است که رانندگان خودروها باید به آن توجه داشته باشند. مالکان خودروها در صورتی که به موقع اقدام به پرداخت این خلافی‌ها نکنند، جریمه خواهند شد. در حال حاضر روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن استعلام خلافی خودروی خود را دریافت کنید.

دریافت خلافی از وب‌سایت پلیس راهور ناجا

در این روش برای استعلام خلافی خودرو باید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید. پس از مراجعه به سایت، در سمت راست سایت بر روی گزینه خدمات کلیک کنید. سپس از منوی خدمات بر روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی کلیک نمایید. پس از کلیک بر روی این گزینه، به صفحه استعلام خلافی خودرو وارد می‌شوید.

لازم به ذکر است که برخی اوقات به دلیل حجم گسترده مراجعه به این سایت، این احتمال وجود دارد که در دریافت اینترنتی خلافی خودرو دچار مشکل شوید. در نتیجه، باید صبور باشید.

2.دریافت خلافی خودرو از پلیس 10+

اگر دل‌تان برای صف ایستادن و معطلی تنگ شده است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای این کار، با در دست داشتن کارت خودرو، سند خودرو یا بیمه‌نامه به صورت حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. دقت داشته باشید که اگر مبلغ خلافی شما بیش از یک میلیون تومان است، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایید. اگر شما پلیس ۱۰+ را انتخاب کرده‌اید، باید این نکته را در نظر بگیرید که علاوه بر صرف وقت و پیدا کردن جای پارک و مسائل دیگر، رقم ۱۷ هزار تومان هم بابت استعلام پرداخت کنید.

3.دریافت خلافی با کد USSD

با هر مدل موبایلی که دارید می‌توانید بدون نیاز به اینترنت، کد #۱۱۰* را شماره‌گیری کرده و خلافی خودروی خود را دریافت و سپس پرداخت کنید. پس از شماره‌گیری این کد دستوری، دو گزینه‌ در اختیار شما قرار می‌گیرد: 1-خدمات قابل ارائه  2-خدمات در دست اقدام.

اگر می‌خواهید خلافی ماشین‌تان را ببینید باید عدد ۱ را ارسال کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که شماره‌ ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی‌تان را وارد کنید. کد را وارد کرده و سپس ارسال نمایید.

در مرحله بعد، اگر فقط لیست خلافی خودروی‌تان را می‌خواهید عدد ۱ (خلافی خودرو) را ارسال کنید و در صورتی که علاوه بر لیست خلافی خودرو، شناسه قبض و شناسه پرداخت را می‌خواهید عدد ۲ (خلافی خودرو و شناسه قبض و شناسه پرداخت) را وارد کنید.

  • برای استفاده از این روش باید به 2 نکته توجه داشته باشید:
  • اول این که باید کدها را حتما به زبان انگلیسی وارد کنید تا دچار مشکل نشوید.

دوم این که کدهای USSD به دلیل مسائل امنیتی در صورت عدم دریافت پاسخ بعد از چند ثانیه ارتباط‌شان قطع می‌شود. در نتیجه، بهتر است بدون معطلی شماره 17 رقمی پشت کارت را وارد کنید تا مجبور نشوید چندین بار این فرآیند را تکرار کنید.

روش های پرداخت خلافی خودرو در سال 1402

با استفاده از شناسه قبض و پرداخت می توانید جرایم را بصورت موردی پرداخت کنید.

پرداخت خلافی ماشین از طریق سایت راهور ۱۲۰

همچنین برای استعلام میزان خلافی خودرو و پرداخت جریمه با شناسه پرداخت از طریق اینترنت می­توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

الف)در این روش به سایت پلیس راهور ناجا مراجعه نمایید.

ب) سپس روی قسمت پرداخت الکترونیکی جرائم در وسط صفحه کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده، شناسه قبض و پرداخت را وارد کنید.

ج) همچنین می توانید روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی هم کلیک کنید. بعد از وارد کردن بارکد کارت خودرو، فهرست تخلفات نمایش داده می­شود. سپس می­توانید آن­ها را پرداخت کنید.

توجه کنید که سایت راهور خلافی خودرو به روز نیست.اطلاعات این سایت بعد از یک هفته به روز رسانی می‌شود. به بیان بهتر، هفت روز بعد از ارتکاب جرایم رانندگی، می‎توانید آن را در سایت رهگیری نمایید. پرداختی‌ها در سایت راهور، استعلام خلافی یا مشاهده قبض جریمه نیز با تاخیر ۷۲ ساعته در سایت پلیس راهور همراه است.

نکته:

اطلاعات سایت آفلاین است و به‌طور هفتگی آپدیت می‌شود.

اگر آی‌پی شما برای خارج از کشور باشد یا در زمان مراجعه به سایت فیلترشکنتان روشن باشد، سایت راهور ۱۲۰ برای شما باز نخواهد شد.

نحوه پرداخت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های پرداخت که در کارها و پرداخت‌های روزمره مانند پرداخت قبض موبایل، قبض برق و  فعال هستند، امکان استعلام و پرداخت انواع جرایم رانندگی نظیر جریمه دست نویس، خلافی ثبت شده با دوربین و … را نیز فراهم آورده‌اند.

با استفاده از نرم‌افزارهای آپ، تاپ، قبضینو، سکه، فرمون و …. امکان پرداخت اینترنتی قبض جریمه خودرو استعلام و استعلام آن برای همه وجود دارد. شما می توانید به راحتی این اپلیکیشن‌ها را نصب کنید، پرداختی خلافی خودرو خود را انجام دهید و میزان تخلفات رانندگی خود را صفر کنید.

پرداخت قبض جریمه از طریق دستگاه خودپرداز

یکی از دیگر از روش‌های پرداخت خلافی خودرو از طریق دستگاه ATM است. در ابتدا فقط امکان پرداخت جریمه با استفاده از دستگاه‌های ATM بانک ملی امکان‌پذیر بود؛ اما اکنون می‌تواند از طریق دستگاه‌های عابربانک بانک‌های ملی، سپه، صادرات، رفاه، پاسارگاد، سینا، دی، حکمت، توسعه تعاون و پارسیان جریمه و مقدار خلافی را پرداخت کرد.

برای پرداخت خلافی خودرو با ATM فقط نیاز است که یک کارت بانکی و شناسه قبض و پرداخت را داشته باشید. بعد از داخل کردن کارت به دستگاه، وارد بخش پرداخت قبض شده و شناسه قبض و پرداخت را وارد کنید. بعد از تائید، جریمه شما پرداخت و رسیدی تحویلتان داده خواهد شد. این رسید را نزد خود نگه دارید.

پرداخت جریمه خلافی خودرو در مراکز پلیس +۱۰

این نحوه پرداخت خلافی خودرو شاید کمی سخت به نظر برسد. این که بخواهید از خانه بیرون رفته و برای پرداخت خلافی اقدام کنید، کمی ناخوشایند است. چرا که ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد. اما درصورتی‌که قصد فروش خودرو را داشته باشید و لازم باشد تا به‌سرعت خلافی شما در سیستم ثبت شود، این روش بهترین روشی است که برای پرداخت خلافی خودرو وجود دارد.

بهترین و سریع‌ترین روش پرداخت خلافی ماشین کدام است؟

سریع‌ترین راه پرداخت هزینه خلافی خودرو، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 است. از آنجایی‌که سایر روش‌ها ممکن است با تأخیر در سیستم ثبت شود و گاهی مانند فروش خودرو لازم است که فورا برای پرداخت جریمه ماشین اقدام کنید، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مطمئن‌ترین راه خواهد بود.

پس از پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین، چقدر طول می‌کشد تا جرایم از سایت راهور حذف شوند؟

بدهی شما پس از پرداخت جریمه به‌صورت لحظه‌ای از سایت راهور کسر خواهد شد، اما ثبت این اطلاعات در سایت راهور 7 تا 14 روز طول می‌کشد و پس از آن جریمه شما از سایت حذف خواهد شد.

انواع جرایم خلافی خودرو کدامند؟

جرایم رانندگی به چند دسته تقسیم می‌شوند که باید آنها را بشناسید:

  •  جریمه دوبرگی
  •  جریمه تسلیمی
  •  جریمه الصاقی
  • جریمه ثبت‌شده از سوی دوربین‌ها

جریمه دوبرگی

زمانی که تخلفی در رانندگی مرتکب می‌شوید و به‌طور عامدانه یا غیرعامدانه دستور پلیس برای توقف را اطاعت نمی‌کنید، جریمه دوبرگی در انتظارتان خواهد بود. در چنین نوعی از جرایم رانندگی، پلیس راهور قبض جریمه‌ای برایتان ثبت می‌کند که اگرچه از قبض دفترچه قبوض پلیس جدا نمی‌شود اما در سابقه جرایم پلاک خودوریتان ثبت می‌شود. زمانی که مشمول جریمه دوبرگی می‌شوید، باید دو هزینه پرداخت کنید؛ یکی برای سرپیچی از قانون در خلاف اولیه‌تان و دیگری برای سرپیچی عمدی یا غیرعمدی از دستور توقف پلیس.

جریمه تسلیمی

جریمه تسلیمی هم نوع دیگری از جرایم رانندگی است که با دستور توقف پلیس، راننده می‌ایستد و به دستور پلیس گوش می‌دهد. بعد هم نیروی راهور پلیس مدارک لازم را از راننده دریافت و قبض اخطاریه را پُر می‌کند و راننده باید قبض جریمه‌ای را پرداخت کند که به او داده شده است. اگر راننده‌ای این قبض را در ظرف ۶۰ روز پرداخت نکند، مبلغ جریمه‌اش دوبرابر می‌شود. در قبض جریمه هم موارد زیر آورده می‌شود:

  • مشخصات راننده
  •   مشخصات گواهینامه
  •  مشخصات وسیله
  •  مشخصات افسر راهور
  • نوع و محل تخلف صورت‌گرفته
  • زمان و تاریخ تخلف صورت‌گرفته

جریمه الصاقی

گاهی‌اوقات هم شما خلافی را در رانندگی مرتکب می‌شوید و در زمان پارک‌کردن خودرو و نبودتان در آن، پلیس سر می‌رسد و شما را جریمه می‌کند. به چنین انواعی از جرایم رانندگی جریمه الصاقی گفته می‌شود و اگر به‌موقع پرداخت نشوند، باز هم مانند مورد قبلی که در جریمه تسلیمی گفته شد، باید دوبرابر مبلغ جریمه را پرداخت کنید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از پارک‌کردن خودرو در مکانی نامناسب، در بازگشت برای برداشتن آن با برگه جریمه‌ای زیر شیشه‌پاک‌کن مواجه شده‌ باشید؛ این همان جریمه الصاقی است.

جریمه ثبت‌شده از سوی دوربین‌ها

دوربین‌ها هم در سال‌های اخیر به سیستم پلیس اضافه شده‌اند و جرایم رانندگی را ثبت می‌کنند. دو نوع جریمه با دوربین‌ها وجود دارد:

  • جریمه‌ای که دوربین هوشمند نصب‌شده در مکان‌های مختلف به ثبت می‌رساند.
  • جریمه‌ای که اپراتورهای پلیس با رصد خودروها از طریق دوربین‌ها به ثبت می‌رسانند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.