در نیمه اول فروردین ماه سال جاری؛

استان یزد بیشترین بارش و سیستان و بلوچستان کمترین بارش را دریافت کرد

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: استان یزد با دریافت بارش ۱۸ درصد بیشتر از نرمال پر بارش‌ترین و استان سیستان و بلوچستان با بارندگی ۴۸ درصد کمتر از نرمال، کم بارش‌ترین استان در نیمه اول فروردین امسال بود که در شرایط تنش آبی قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، استان‌های دارای بیشترین بارش و کم‌ترین بارش در نیمه اول فروردین را اعلام کرد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه ۸۰ درصد بارندگی‌ها در فروردین ماه رخ می‌دهد، افزود: در نیمه اول فروردین برخی از استان‌ها مثل یزد، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و بوشهر و به عبارتی مناطق واقع در فلات مرکزی، جنوب و جنوب غرب بارندگی‌ نرمال و بالاتر از نرمال را دریافت کردند.

وی افزود: استان فارس ۵ درصد بیشتر از نرمال، چهارمحال و بختیاری ۷ درصد، اصفهان ۱۱ درصد و استان یزد ۱۸ درصد بیشتر از میزان نرمال بارندگی داشتند.

وظیفه خاطر نشان کرد: استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مثل قزوین، تهران، سمنان، شمال شرق و شرق کشور یعنی از سیستان و بلوچستان تا خراسان رضوی کمبود بارش دارند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان ۴۸ درصد، خراسان رضوی ۴۴ درصد، خراسان شمالی ۲۶ درصد، سمنان ۳۴ درصد، قزوین ۳۹ درصد و تهران ۳۶ درصد کمتر از نرمال باندگی دریافت کرده اند.

وظیفه گفت: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ۳ استان ساحلی دریای خزر بارندگی بسیار کمتر از نرمال داشتند.

وی افزود: طی نیمه اول فروردین ماه در استان گیلان ۴۱۶ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است که معادل ۱۸۵ میلی‌متر و ۳۱ درصد کمتر از میزان نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: میزان بارندگی‌ها در استان مازندران ۳۴ درصد و استان گلستان هم ۴۲ درصد کمتر از نرمال بوده است.

وظیفه با بیان اینکه استان گیلان از سد سفیدرود برای برنج کاری استفاده می‌کند، افزود: سد سفیدرود از استان‌هایی تغدیه می‌شود که وضعیت نامطلوب و زیر نرمال از لحاط بارندگی دارند و شرایط برای تامین آب برنج استان گیلان هم نامناسب است.

وی تاکید کرد: بارش‌هی استان‌های ساحلی دریای خزر هم نسبت به مقدار نرمال و هم نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

هواشناسی

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.