نهاوندیان در پنجمین همایش مقابله با فساد:

مقابله با فساد نباید سیاسی باشد/ قهرمان این میدان باید مردم باشند

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا گفت: مقابله با فساد نباید رویکرد سیاسی و جناحی داشته باشد و قهرمان این میدان باید مردم باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ محمد نهاوندیان دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا در پنجمین همایش مقابله با فساد اظهار کرد: برگزاری  این همایش از سوی بخش خصوصی با همکاری اتاق بازرگانی تهران و ایران قابل تقدیر از این رو ما برای مقابله با فساد اقتصادی باید تمام جنبه‌ها را ببنیم و امروز توجه به موضوع فساد در همه جهان به دلیل دسترسی سریع به اطلاعات اهمیت بسیاری پیدا کرده و فساد یک مسئله سیاسی و جدی است و به بسیاری از آشوب‌های خیابانی در کشورهای مختلف دامن زده است.

وی افزود: واقعیت فساد می‌تواند با بزرگ‌نمایی‌ها و اتهامات ثابت نشده بسیار بزرگ باشد از این  رو فاصله بین فساد و تحقق عینی آن طبق نظرسنجی‌ها بسیار کم است اما فساد اقتصادی از آن جهت که به رشد صدمه می‌زند و کارآمدی را پایین می‌آورد از این رو اکر اعتماد عمومی بین بخش‌های مختلف، بین دولت و ملت لطمه خورد همه آحاد جامعه صدمه می‌بینند.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا تصریح کرد: مقابله با فساد در واقع قابلیت دفاعی یک جامعه است و اگر چه توجه به فساد در روزهای اخیر زیاد شده اما جدید نیست و این رویکرد بعد از انقلاب وجود داشت و در سال ۷۶ رهبری درباره ثروت‌های بادآورده مطرح شد و اقداماتی صورت گرفت و در سال ۸۰ فرمان ۸ ماده‌ای رهبری درباره مقابله با فساد مطرح شد اما آیا مردم از رویکرد مقابله با فساد راضی هستند.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: اگر میزان توفیق ما در رسیدن به هدف کافی نبوده کدام ساز و کارها باید تغییر کند از این رو نتیجه آسیب‌شناسی این موضوع را ثابت می‌کند که موضوع فساد منوط به یک نهاد نیست و ما باید در راستای مقابله با فساد سیستمی عمل کنیم چرا که مردم نمی‌پسندند که نهادها پشت سر هم حرف بزنند از این رو نتیجه نهایی یک سیستم مشخص باید بیان شود.

وی تاکید کرد: در موضوع مقابله با فساد خروجی باید این باشد که فساد کم شود و دستگاه‌ها نباید به بیان اقدامات خود اکتفا کنند از این رو اگر همه قبول کنیم در یک قایق نشستیم و قوه قضایی و مجریه وجود ندارد به هدف مشترکمان خواهیم رسید.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا گفت: ما در موضوع مبارزه با فساد باید ریشه‌ای عمل کنیم چنانچه که رهبری فرمودند ریشه‌های فساد باید خشکیده شود از این رو اگر ما در تخصیص منابع و مواردی از این قبیل رانتی ببینیم و با قیمت‌های غیرواقعی روبه رو شویم باید وارد عمل شویم.

نهاوندیان اظهار کرد: حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی نیازمند عزم ملی است از این رو اگر برخورد با فساد صورت جناحی و سیاسی پیدا کند منفعت طلبان سود می‌برند از این رو نظارت هوشمند با کمک مردم و مسئولان باید صورت گیرد.

وی افزود: داستان مقابله با فساد متاسفانه در تشریفات قضایی مراحل طولانی را سپری می کند از این رو ما باید هماهنگی ملی را در حوزه مقابله با فساد داشته باشیم و حرکت اقتصادی ما باید مبتنی بر قاعده باشد نه مجوز و ما اجازه دهیم آزادی کسب و کار با رعایت ضوابط صورت گیرد.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا تصریح کرد: شناسایی و برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی لازمه سیستم نظارتی است  و ما نباید اجازه دهیم گناهکاری بدون مجازات بماند از این رو در برخورد با فساد باید قانونمند عمل کنیم و اکر تمام این مراحل  را در کنار هم انجام نتیجه مشخصی حاصل می‌شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد:،سیستم بانکی برای مقابله با فساد به دلیل کانونی بودن آن اهمیت بسیار دارد از این رو عدم نظارت بر سیستم بانک‌ها امروز برای ما امروز دردسر شده و نرخ سود بانکی معضل اصلی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ما است که نتوانستیم متاسفانه با آن برخورد کنیم و بی انضباطی مالی در سیستم بانکی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین اعتراضات اقتصادی در کشور به دلیل تجمع سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز بود گفت: سه قوه در حل این معضل هم قدم شدند از این رو برای استمرار این وضعیت مال‌های کسب شده از رانت باید حرام اعلام شود و بین پول حاصل از رانت و عرق جبین باید تفاوت قائل شد.

دبیر شورای هماهنگی اقتصادی قوا تاکید کرد: مقابله با فساد نباید سیاسی باشد و این موضوع باید یک قهرمان داشته باشد و آن ملت ایران است و نباید یک عده از این موضوع برای خود کلاه بدوزنند از این رو برای مقابله با فساد باید عزم جدی را در پیش بگیریم و رشد ملی را مورد هدف قرار دهیم در این صورت حتما فساد کم خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما تاکید و توجه خودمان را باید به سمت رشد ببریم  و هم باید به پیشرفت فکر کنیم و هم به رشد از این رو از سوی دولت برخورد با مفسدین موضوعی لازم‌الاجرا است.

نهاوندیان افزود: امیدواریم در اقدام هماهنگ در موضوع مبارزه با فساد ما یک راهکار جدی را اتخاذ کنیم از این رو بخش‌ها و تشکل‌های خصوصی در این مسیر باید همراه ما باشند و این همکاری ضروری است و گزارشگری موارد واقعی بعد از انجام محاکمه باید انجام شود تا ما به اهدافمان برسیم.

وی تصریح کرد: ویژگی‌هایی چون ملی بودن، قاطعیت، روند قانونی و مثمرثمر بودن از موارد مهمی است که باید به آن در مسیر مبارزه با فساد توجه شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.