ابراز تمایل وزیر و رئیس اتاق بازرگانی ‌عمان از افزایش مبادلات تجاری با ایران

وزیر صنعت عمان و رئیس اتاق بازرگانی این کشور از گسترش روابط ایران و عمان در حوزه اقتصادی و تجاری استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ قیس بن محمد الیوسف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان در نشست مشترک با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه ما بر گسترش روابط با ایران تاکید داریک اظهار کرد: ما برای انجام برنامه‌های مشترک تاکید داریم و معتقدیم تلاش‌های دو دولت باید از طریق بخش‌های خصوصی گسترش پیدا کند.

وی افزود: واردات عمان از ایران در سال جاری گسترش یافته و به رقم ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است و در مقابل ما ۴۰۰ میلیون دلار به ایران کالا صادر کردیم و امیدواریم توافق‌نامه‌هایی بین دو کشور برای استفاده از بنادر و شبکه راه‌ها نیز صورت گیرد و در حال حاضر بنادر ما آماده واردات مواد غذایی و غیرغذایی از ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی عمان تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که اتاق‌های بازرگانی ایرانی و عمانی می‌توانند از میدان مشترک تجاری چون آفریقا و هند استفاده کنند از این رو ما قوانین خوبی را در حوزه صادارات و همکارهای مشترک ارائه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم یک کارگروه مشترک باید در جهت رفع موانع میان ایران و عمان ایجاد شود تا ما بتوانبم به بهترین شکل ممکن روابط خود را با ایران گسترش دهیم از این رو بنده از هیئت‌های ایرانی برای حضور در عمان دعوت به عمل می‌آورم.

الیوسف: ما تاکید کردیم به اعضای اتاق‌های بازرگانی عمان که به بهترین شکل ممکن با اتاق بازرگانی ایران همکاری کنند از این رو از مسئولین اتاق بازرگانی ایران و وزیر صنعت ایران قدردانی می‌کنم و تاکید می‌کنم ما آمادگی داریم تا در همه جوانب با ایران همکاری کنیم و برای رهبران دو کشور آرزوی سلامتی داریم.

در ادامه این مراسم وزیر صنعت عمان با اشاره به اینکه امروز بیش از یک میلیون دلار بین دو کشور ایران و عمان مراودات تجاری وجود دارد گفت: گسترش حمل و نقل دریایی و افزایش پروازهای بین ایران و عمان از جمله درخواست‌های ما بوده است که خوشبختانه در این مسیر به توافق‌های خوبی دست پیدا کردیم.

وی اظهار کرد: ما در ضیافت شامی که داشتیم با تجار ایرانی که در عمان سرمایه‌گذاری می‌کنند دیدار داشتیم از این رو مسئله تبدیل ریال به تومان و سپرده بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی عمان می‌تواند به روند مبادلات تجاری کمک کند.

وزیر صنعت عمان افزود: ما خطوط دریایی داریم که به تانزاینا رفت و آمد دارند و در حال گسترش فعالیت بندر سها هستیم از این رو باتوجه به کاهش قیمت انرژی و وضعیت اقتصادی ایران ما خواهان گسترش فعالیت هستیم اما این در بستر همکاری با شرکت‌های دانش بنیان باید بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از شرکت‌های دانش‌بنیان عمانی حمایت شود تصریح کرد: فضای امروز حوزه گردشگری تغییر کرده و این روند در ایران در حوزه‌هایی چون فرش وجود دارد از این رو ما خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک میان جوانان ایرانی و عمانی هستیم.

وزیر صنعت عمان خاطرنشان کرد: خط اینترنتی مسقط به چابهار وصل شده و تجار باید به آن توجه کنند روندی که متاسفانه به آن کمتر توجه شده است.

وی تاکید کرد: امنیت اطلاعات برای مسئولین ما بسیار مهم است و متاسفانه ویروس‌هایی به ما در این راستا ضربه زدند که ما در این زمینه از ایرانی‌ها کمک می‌خواهیم و امیدواریم در این بستر زمینه همکاری فراهم شود.

وزیر صنعت عمان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از گوشت مورد نیاز عمان می‌تواند از سوی ایران تامین شود گفت: ایران می‌تواند از طریق صادارات سرم برای مقابله با امراض حیوانات و گسترش این صادرات به آفریقا از طریق عمان وارد عمل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.