در جریان افتتاح شرکت کاویان جارساچی فریمان؛

فاطمی‌امین: رشد سرمایه‌گذاری در سال 1401 بی‌نظیر بود/ رشد اشتغال صنعتی، یک نقطه اوج است

وزیر صمت با بیان اینکه در سال 1401، رشد سرمایه‌گذاری 28 درصد رشد افزایش یافت که بی‌نظیر بود، گفت: ورود به بخش ماشین‌سازی نشان‌دهنده توانمندی و بلوغ مجموعه است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در حاشیه بازدید از شرکت «کاویان جار ساچی» در شهرستان فریمان با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت تولید و صنعت بسیار خوب و امیدوار کننده است، گفت: در پائیز 1401، رشد اقتصادی بخش صنعت 11.6 درصد بود که از سال 96 چنین حجم رشدی وجود نداشت یعنی 5-6 سال افت تولید داشتیم.

بخش صنعت پیشران کل کشور

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه نخست سال 1401، رشد بخش صنعت 8 درصد بود که بیش از دو برابر رشد کل اقتصاد کشور (3.7 رشد داشت) بود، اضافه کرد: این موضوع از این نظر اهمیت دارد که بخش صنعت پیشران کل کشور بوده که نویدبخش حرکت در تمام بخش‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در ادامه اعلام کرد که در بخش معدن نیز رشد 0.5- درصد در سال 1400 به 2 درصد رشد در پائیز 1401 رسیده است.

وی با بیان اینکه در کنار رشد خوب در صادرات، در سرمایه‌گذاری اتفاق عجیبی افتاد، تاکید کرد: در سال 1401، رشد سرمایه‌گذاری 28 درصد رشد داشتیم که بی‌نظیر بود. همچنین رشد سرمایه‌گذاری از ابتدای سال به صورت فزاینده بالا رفت و در پائیز به 28 درصد رسید که در نهایت در 9 ماه ابتدایی امسال، بیش از 20 درصد رشد سرمایه‌‌گذاری در ماشین آلات رقم خورد.

فعال شدن 150 واحد راکد و تعطیل در استان خراسان رضوی

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه در سال گذشته و در استان خراسان رضوی150 واحد راکد و تعطیل فعال شده، خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم رشد تولید وجود دارد یعنی واحد راکد و تعطیل فعال‌ شده و یا واحد جدید به بهره‌برداری رسیده که نشان دهنده رونق است. وقتی هم سرمایه‌گذاری رشد دارد، امید به آینده در بین فعالان اقتصادی افزایش یافته که بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش اشتغال صنعتی، در پائیز 1401 بیش از 8 میلیون و 300 هزار نفر مشغول به کار شدند که نقطه اوجی نسبت به سال‌های گذشته است، یادآور شد: تورمی که مردم با آن روبرو هستند، تورم مصرف کننده است اما تورم تولید کننده در شهریور 1400 حدود 80 درصد بود و در اسفندماه 1401 به 30 درصد رسید. البته همچنان 34 درصد تورم در مواد اولیه و محصولات صنعتی وجود دارد اما از 80 درصد به 34 درصد رسیده است.

ورود به بخش ماشین‌سازی نشان‌دهنده توانمندی و بلوغ مجموعه است

وزیر صمت با بیان اینکه در همه شاخص‌های کلان، سمت و سوی خوبی وجود دارد، تاکید کرد: مرتبه بالاتر از تولید، ماشین‌سازی است؛ وقتی یک کسب و کار و مجموعه‌ای وارد ماشین‌سازی در حوزه خودش می‌شود، نشان‌دهنده توانمندی و بلوغ است. بخشی از خط تولید که امروز افتتاح شد، ساخت خود مجموعه است که نشان می‌دهد این مجموعه علاوه بر اینکه در حوزه اصلی کار خود یعنی تولید محصولات شیشه‌ای بوده، عملکرد خوبی داشته و وارد تولید در سطح بالاتری از صنعت یعنی وارد صنعت ماشین‌سازی شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه مدیران این شرکت می‌توانند به صنعت ماشین‌سازی، به‌عنوان یک کسب و کار توجه کنند، افزود: به مسئولان شرکت پیشنهاد می‌دهم که هرچند تکمیل زنجیره سیلیس حایز اهمیت است اما زنجیره بهتر و توانمندتری از آن به نام زنجیره سیلیکون وجود دارد که بهتر است که این گروه صنعتی به این زنجیره توجه ویژه‌تری کند که در این راستا وزارت صمت هم از آنها حمایت خواهد کرد.

رشد دریافت مجوز‌ها از منابع طبیعی و محیط زیست

فاطمی‌امین با تاکید بر اینکه در سال 1401 در حوزه دریافت مجوز اکتشاف در محدوده‌های معدنی نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری وجود داشت، ادامه داد: در سال ‌های گذشته نزدیک به 7 درصد از محدوده‌ها، مجوز‌های منابع طبیعی و محیط زیست را دریافت کردند اما سال گذشته به 30 درصد رسید اما هنوز کافی نیست که امیدوارم با تلاش معاونت معادن و فرآوری مواد وزارتخانه، مشکلات در این حوزه به حداقل و زنجیره کامل شود.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است در سال 1402 نیز شاخصه‌های تولید روند روبه رشد خود را ادامه دهد تا شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» به نحو احسن در وزارت صمت عملیاتی شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.