وزیر صمت: ظرفیت تولید آلومینیوم به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور در سال ۴۵۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزار تن نیز در آینده نزدیک به آن افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ رضا رحمانی امروز از طریق ویدیو کنفرانس درباره افتتاح ۴۲ طرح صنعتی آذربایجان شرقی در حضور رییس جمهوری افزود: تاکنون برای فراهم کردن زیرساخت‌های کارخانه نفلین سینیت سراب یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی اظهار کرد: کارخانه نفلین سینیت سراب یکی از طرح های صنعتی تاریخی استان شده است که در سال های گذشته همواره در بودجه های سالیانه مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه نفلین سینیت سراب با با مس سونگون ۲ طرح دوقلو بودند، اظهار کرد: مشکلات مس سونگون با عنایت جنابعالی در سفرهای قبلی حل شد و مردم قدردان این توجه هستند.

وزیر صمت یادآوری کرد: تولید آلومینیا از نفلین سینت در سراب در گذشته مشکل تامین مالی و فناوری داشت و  شرکت های مختلف آمدند و رفتند، اما عملیاتی نشد.

وی از نبود منابع توکسیدی به عنوان مشکل اصلی تولید آلومینیوم در کشور یاد کرد و گفت: مهمتین ذخیره توکسید کشور همین نفلین سینیت سراب است.

وی با بیان اینکه چندی قبل نیز یک واحد تولید ۴۰ هزار تنی آلومینیوم افتتاح شد، اضافه کرد: نمی توانیم آلومینیوم را نادیده بگیریم زیرا کشور صنعتی نوظهور هستیم و به همین دلیل نیز اجرای نفلین سینیت سراب را جدی گرفتیم و منجر به این تفاهم شد.

رحمانی با اشاره به تامین ۳ میلیون مترمکعب و ۴۰۰ مگاوات برق مورد نیاز نفلین سینیت سراب گفت: همه چیز فراهم است که این فلز استراتژیک، آلومینیا، در سراب تولید شود.

وی ادامه داد: در این طرح ۱۳۷ میلیون یورو و ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط ایمیدرو با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا انجام می شود.

وی با بیان اینکه شهرک تخصصی مس سونگون نیز در حال انجام است، تاکید کرد: تکمیل آلومینیا و مس حوزه صنعت را در منطقه تحت تاثیر قرار می دهد.

وزیر صمت گفت: تولید آلومینا برای ما مهم است و در ۱.۵ سال اخیر نیز این صنعت راه خود را ادامه داده است.

امروز با حضور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس عملیات اجرایی نفلین سینیت سراب با حضور وزیر صمت در شهرستان سراب در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق تبریز آغاز شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.