سود گازسوز کردن وانت‌بارها چقدر است؟

اصلاح قیمت بنزین باعث شده تا صاحبان خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند به فکر اقتصادی‌کردن هزینه‌های سوخت خود بیافتند. در این میان توجه صاحبان وانت‌بارها به دلیل مصرف بالای سوخت و همچنین تامین معیشت خود از طریق کار با خودرو، بیش از سایرین به سمت سی.ان.جی به عنوان سوخت جایگزین جلب شده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ درپی ماجرای گرانی و سهمیه‌بندی بنزین، دومینوی نگرانی‌ها بویژه برای صاحبان خودرو به حرکت درآمد و بدنبال آن، دست‌اندرکاران برای مهار دغدغه‌هایی که به دلیل افزایش قیمت بنزین ایجاد شد تدابیری اندیشیدند تا این جو روانی ایجاد شده از عدم توانایی تامین سوخت به ویژه برای آن دسته از اشخاصی که ضربه بیشتری از این ماجرا به آن‌ها وارد می شود را متوقف کنند.

 اگر نگاهی به بازار مصرف سوخت بیاندازیم وانت‌بارها از جمله مشتریان اصلی هستند که باک خودروهایشان سروکار بیشتری با این سوخت مصرفی دارند.

درحال حاضر باتوجه به آمار ارائه شده سهمیه بنزین وانت‌بارهای بنزین سوز ۳۰۰ لیتر تعیین شده است که امکان دارد متوسط مصرف بنزین این خودروها ماهانه ۱۰۰۰ لیتر باشد؛ یعنی حدود ۷۰۰ لیتر سوخت مصرفی این خودروها بابد با نرخ آزاد محاسبه شود.

بنابراین برای تامین ۷۰۰ لیتری که در لیست سهمیه قرار ندارد، فرد باید در ماه با نرخ بنزین سه هزارتومانی رقمی بالغ بر دو میلیون و 100هزار تومان را پرداخت کند، همچنین با احتساب بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای آن ۳۰۰ لیتری که در لیست سهمیه‌بندی وجود دارد باید درماه ۴۵۰ هزار تومان هزینه کند.

بدین ترتیب، رانندگان وانت‌بارها برای تامین سوخت باک خودروهایشان در مجموع دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه باید کنار بگذارند؛ رقمی که در سال به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 حال اگر این رقم در شعبه‌ای از بانک سرمایه‌گذاری شود می‌تواند عایدی به صورت ماهانه برای رانندگان ایجاد کند، اما چگونه؟

اهرمی که می‌تواند این نگرانی را با یک فرصت مالی جایگزین کند متوسل شدن به یک سوخت جایگزین و ارزان قیمت  است که حتی به لحاظ زیست‌محیطی مزیت های قابل توجهی را داراست.

 سی ان جی که تاکنون در بازار سوخت از سوی مصرف‌کنندگان جدی گرفته نشده و به نوعی در حاشیه بوده است می‌تواند نبض مالی این بازار را به تثبیت برساند.

با احتساب حداکثر هر متر مکعب سی ان جی به قیمت ۵۰۰ تومان برای تامین همان ۷۰۰ لیتر باید ۳۵۰ هزار تومان از جیب پرداخت کرد که دراینجا یک شکاف قیمتی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی در مقایسه با بنزین دیده می‌شود.

بنابراین با بکارگیری سوخت سی ان جی ماهانه از سوخت‌شدن یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای رانندگان وانت ممانعت می‌شود.

اگر به نیمه پر لیوان نگاه شود این نکته محرز خواهد شد که نه تنها با به کارگیری سوخت سی ان جی از متضررشدن و متحمل‌شدن هزینه‌های بنزین ممانعت می‌شود بلکه یک صرفه اقتصادی برای این صنف ایجاد خواهد شد.

در واقع اگر صاحبان وانت بارها اقدام به دوگانه سوزکردن وانت‌هایشان کنند باید هزینه‌ای بین ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان برای این جریان متحمل شوند، اقدامی که می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب شود و طی دو ماه مصرف سی ان جی این هزینه جبران می‌شود.

بدین ترتیب، رانندگان می‌توانند شاهد بازگشت سرمایه‌شان باشند، همچنین استفاده از سی ان جی برای قشر خودروسواران بویژه رانندگان وانت توجیه بالای اقتصادی پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.