شافعی در همایش تجاری ایران و سوریه:

تفاهم‌نامه تجارت آزاد باید هرچه سریعتر بین ایران و سوریه امضا شود/ بخش خصوصی برای بازسازی سوریه آمادگی کامل دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه روند بازسازی در سوریه را سرعت می‌بخشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و سوریه با ابراز خوشحالی از حضور وزیر مسکن سوریه و هیئت همراه در ایران و اتاق بازرگانی اظهار کرد: پیروزی‌ها و دستاوردهای دولت و ملت سوریه مایه خرسندی ماست و ما امیدواریم به مرور زمان شاهد آبادانی در سوریه باشیم.

وی افزود: در این مقطع حساس ضرورت دارد در روند بازسازی کشور سوریه ایران که کشور دوست و همراه همیشگی مردم سوریه بوده و است حضور پررنگی در این روند داشته باشد از این رو باتوجه به اهمیت روابط ایران و سوریه اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی کشور برای کمک به وضعیت سوریه آمادگی کامل دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران بخش اختصاصی را در زمینه کمک و حمایت از مردم و دولت سوریه در بخش کشاورزی، دارویی، غذایی و سایر حوزه‌ها تشکیل داده است از این ما بر این باوریم که با توجه به روابط دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه فرصت خوبی برای همکاری وجود دارد.

شافعی خاطرنشان کرد: لازم و ضروری است که در مقطع فعلی تلاش‌های بیشتری برای برقراری روابط میان بخش‌های خصوصی ایران و دولت سوریه برای سرعت بخشیدن به روند بازسازی سوریه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه امضای سند همکاری‌های اقتصادی طولانی مدت میان ایران و سوریه توسط معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان رویکرد قابل قبول و مثبتی بوده است تاکید کرد: این سند به معنای توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و سوریه است و انتطار می‌رود مسئولان کشورمان زمینه اجرایی شدن این موافقت‌نامه را هرچه سریعتر فراهم کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و‌ سوریه با مثبت خواندن سفر معاون اول رئیس‌جمهور ایران به سوریه گفت: بیش از ۱۰ هیئت اقتصادی تا به امروز به سوریه اعزام شدند که این روند بدون شک ادامه‌دار خواهد بود.

شافعی با اشاره به سفر دو ماه پیش وزیر انرژی سوریه به ایران اظهار کرد: امروز نیز میزبان وزیر مسکن سوریه هستیم که این روند را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: در جریان سفر وزیر مسکن سوریه به ایران کمیته خدمات عمومی مسکن به همت وزیر مسکن اسلامی بین دو کشور ایران و سوریه شکل گرفته و قرار است برنامه اجرایی خدمات عمومی مسکن بین ایران و سوریه انعقاد و شرکت‌های مهندسی و خدمات فنی ایران در سوریه مشغول به فعالیت شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در کشورهای چون تاجیکستان، ارمنستان، امارات، ونزوئلا و بسیاری از کشورهای دیگر مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد: از دولتمردان دو کشور انتظار داریم بسترهای لازم را برای حضور شرکت‌های صدور خدمات فنی ایران انجام دهند و این مهم را هرچه سریعتر فراهم کنند.

شافعی خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری، ایجاد سازوکار مناسب واگذاری، نحوه سرمایه‌گذاری پروژه‌های عمرانی به شرکت‌های ایرانی و ارائه تسهیلات لازم برای تاسیس شرکت‌های ایرانی و سوری به منظور تاسیس واحدهای مسکونی و فراهم کردن امنیت کامل در ورود و اقامت پیمانکاران ایران و عوامل پروژه‌ها از جمله موارد مهمی است که باید مورد لحاظ مسئولین دو کشور باشد.

وی تاکید کرد: انعقاد و امضای تفاهم‌نامه  تجارت آزاد میان ایران و سوریه در مقطع فعلی رویکردی ضروری است و راهگشای بسیاری از موانع موجود است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حوزه‌های بانکی و بیمه‌ای نیز باید تسهیلات لازم برای پیمانکاران ایرانی فراهم شود تا روند کاری شرکت‌های ما به بهترین شکل ممکن در سوریه محقق شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.