درخواست طلاق از طرف زن شرایط و مراحل آن

یکی از انواع طلاق در قانون طلاق به درخواست زوجه می باشد که البته سخت ترین نوع طلاق نیز می باشد چرا که در قانون مدنی ایران حق طلاق در اختیار زوج می باشد مگر آن را به زوجه واگذار کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ یکی از انواع طلاق در قانون طلاق به درخواست زوجه می باشد که البته سخت ترین نوع طلاق نیز می باشد چرا که در قانون مدنی ایران حق طلاق در اختیار زوج می باشد مگر آن را به زوجه واگذار کرده باشد. اما در مواردی که زوجه بتواند دلایل موجه خود برای اتمام زندگی مشترک را نزد دادگاه ثابت کند، می تواند تقاضای طلاق داشته باشد. وکلا اکیدا توصیه می کنند بدون مشورت و یا داشتن وکیل مجرب و متخصص در این امر وارد مراحل طلاق به درخواست زوجه نشوید. چرا که طی کردن این مراحل نیازمند اطلاعات حقوقی کافی برای ارائه دلایل مورد تایید برای قاضی می باشد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی درخواست طلاق از طرف زن، شرایط و مراحل آن و همچنین اجرا گذاشتن مهریه و قوانین آن می پردازد. چنانچه پس از مطالعه این مقاله نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن داشتید می توانید با شماره 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس گرفته و از مشاوره با گروه وکلای دیده بان حقوق امیر بهره بگیرید.

طلاق به درخواست زوجه

طلاق به درخواست زوجه : طبق قانون مدنی، زن از سه طریق می‌تواند به طلاق دست یابد.

۱ـ   جلب موافقت شوهر با دادن مقداری مال به او(طلاق خلع)

اگر زنی به هر دلیل از شوهرش ناراضی باشد  و به عبارتی «کراهت» داشته باشد با توجهه به  اینکه اختیار طلاق با مرد است ،  با دادن مالی به شوهرش که می‌تواند این مال قسمتی یا تمام مهریه‌اش باشد، نظر و موافقت او را برای طلاق جلب کند.

قانون مدنی از این نوع طلاق به عنوان طلاق “خلع” یا طلاق “مبارات” نام می‌برد و برای مرد در این نوع طلاق حق رجوع نیست. این نوع طلاق شایع‌ترین نوع طلاق است. اکثر زنان برای آنکه بتوانند همسران خود را راضی به طلاق کنند به جز مهریه تمام

۲ ــ مراجعه به دادگاه و درخواست طلاق.

 در این نوع طلاق زن باید جهات قانونی درخواست خود را که قانون مشخص کرده است در دادگاه ثابت کند  که این موارد عبارتند از:

 الف: امتناع شوهر از دادن نفقه یا عجز وی از پرداخت (ماده ۱۱۲۹).

 در صورتی که  زن بتواند این امر را در دادگاه ثابت کند دادگاه شوهر را اجبار به طلاق خواهد کرد و اگر شوهر حکم دادگاه را اجرا نکند و زن را طلاق ندهد قاضی یا نماینده او به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند خواهد کرد. اثبات عدم پرداخت نفقه و یا عجز از آن، یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل قضایی دادگاه خانواده است؛ زیرا زن با توجه به نفقه گذشته که پرداخت نشده و بیم از آینده به دادگاه مراجعه می‌کند اما در منظور از نفقه‌ای که خودداری از پرداخت آن موجب طلاق شده است اختلاف وجود دارد. بعضی نفقه را شامل نفقه گذشته و آینده می‌دانند و برخی آن را به نفقه آینده محدود کرده‌اند و معتقدند نفقه گذشته دینی است بر عهده شوهر مانند دیون دیگر. بنابراین مبنای طلاق در طلاق ، خودداری شوهر از دادن نفقه آینده و عدم امکان ادامه زندگی زناشویی است. بنابراین هرگاه زن نسبت به عدم پرداخت نفقه دادخواست طلاق بدهد در صورتی که شوهر حاضر به دادن نفقه آینده باشد، مانعی برای ادامه زندگی زناشویی وجود ندارد.

طلاق

ب) عسر و حرج

قانون مدنی در ماده ۱۱۳۰ به زن این حق را داده است در صورتی که ادامه زندگی برای وی با مشقت همراه باشد مشمول عسر و حرج قرار گرفته و  از دادگاه درخواست طلاق نماید و تبصره این ماده مصادیق عسر و حرج را برشمرده است.

۱) ترک زندگی خانوادگی از  سوی مرد

2) اعتیاد مرد  به یکی از انواع مواد مخدر به طوری که به اساس زندگی خلل وارد سازد

۳) محکومیت قطعی مردبه حبس ۵ سال یا بیشتر

۴) ضرب و شتم و هرگونه سوءرفتار

۵) ابتلا مردبه بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری که زندگی مشترک را مختل سازد.

باید توجه داشت ، مواردی که قانون از آنها نام برده ، حصری نیست و تنها مصادیقی از عسر و حرج است. بار اثبات هر یک از این موارد بر دوش زن است و زن باید در دادگاه مورد ادعای خود را ثابت کند و ممکن است عکس این مورد نیز در دادگاه اتفاق بیفتد یعنی مرد در دادگاه ثابت کند که ادامه زندگی برای زن مشقت‌بار و غیرقابل تحمل نیست.

ج: غیبت شوهر بیش از چهار سال.

 بر اساس ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی هرگاه مرد چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند.

۳ ـ توسل به شروط ضمن عقد نکاح و گرفتن وکالت برای طلاق:

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی عنوان می‌کند طرفین عقد ازدواج می‌توانند در ضمن عقد نکاح هر شرطی را که مخالف مقتضای عقد نکاح نباشد بگذارند. بر اساس این ماده زن می‌تواند در ضمن عقد شرایطی را بر شوهر بار کند که در صورت تخلف مرد، زن وکالت در طلاق دارد. در دفاتر ثبت ازدواج و همچنین در قباله‌های ازدواج مطالبی تحت عنوان شرایط ضمن عقد چاپ شده ،این شروط شامل انتقال تا نصف دارایی و شرط وکالت بلاعزل برای طلاق در برخی موارد است. در زمینه وکالت بلاعزل  به زوجه در قباله‌های ازدواج، مرد به زن در ۱۲ مورد وکالت می‌دهد در صورت وقوع هریک از این ۱۲ شرط  به دادگاه مراجعه کرده و خود را مطلقه سازد که این موارد عبارتند از:

۱- خودداری شوهر از دادن نفقه.

۲- سوءرفتار یا معاشرت مرد

۳- ابتلا  شوهربه امراض صعب‌العلاج

۴- جنون در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه منافی مصالح خانوادگی و حیثیت زن است.

۶- حبس مرد به پنج سال یا بیشتر .

۷- ابتلا مرد به هرگونه اعتیاد مضر.

۸- ترک زندگی از سوی مرد بدون عذر مواجه.

۹- محکومیت قطعی مرد به هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر که ارتکاب جرم مغایر حیثیت خانوادگی زن باشد.

۱۰- عقیم بودن مرد یا عوارض جسمانی دیگر که منجر به این شود که پس از گذشت ۵  سال صاحب فرزند نشوند.

۱۱- مفقودالاثر شدن زوج

۱۲- مرد  همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

با توجه به این موارد ذکر شده مشاهده می‌شود که اکثر آنها یا از ماده ۸قانون حمایت از خانواده سال ۵۳ گرفته شده است و یا در ماده ۱۱۳۰ در ذکر مصادیق عسر و حرج از آنها نام برده شده است. اما فرق این شروط با موارد ذکر شده در این است که مرد این اختیار را دارد که هر کدام از شروط را که صلاح دانست بپذیرد و اجباری در پذیرش همه موارد ذکر شده و سایر شروط نیست.

اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه قطعا از حقوق عرفی، شرعی و قانونی زن است. این حق زمانی جدی گرفته می شود که زوجین در زندگی مشترک دچار تنگنا هایی می شود و متاسفانه زندگی آن ها به سمت انواع طلاق (طلاق عاطفی، طلاق توافقی و..) می رود.

مهریه مال معین و یا چیزی است که در عقد نکاح بر ذمه مرد قرار می گیرد و در صورت مطالبه زن، وی مکلف به پرداخت آن می باشد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر می گوید اگر با اجرا گذاشتن مهریه قصد تنبیه همسر خود را دارید، دست نگه دارید چرا که تنبیه با اجرا گذاشتن مهریه قطعا وضعیت را بدتر خواهد کرد و زندگی را به کامتان تلخ می کند. بهتر است با یک مشاور این موضوع را در میان بگذارید.

گرفتن مهریه و یا اجرا گذاشتن آن وقت بسیار و همچنین صرف انرژی زیاد را طلب می کند. اگر مهریه وجه نقد و یا در حکم نقد مانند سکه و طلا باشد. برای اجرا گذاشتن مهریه زوجه همراه با مدارک مربوطه (کارت ملی، شناسنامه، سند رسمی ازدواج) به دفتر ازدواج یا دایره اجرای ثبت (مستقر در دفتر ثبت اسناد محل وقوع ازدواج) و یا دادگاه مراجعه و با ارائه ی دادخواستی تقاضای صدور اجرائیه می کند. 

همچنین زوجه می تواند اقدام به توقیف حقوق دریافتی زوج از سازمان ها، ارگان ها و موسسات دولتی و خصوصی کند. که تا میزان یک چهارم (مادامی که زوج متاهل است) و به میزان یک سوم (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و زوجه ازدواج مجدد نکرده باشد) امکان توقیف وجود دارد.

اگر مهریه سکه یا طلا باشد و زوج توانایی پرداخت اصل آن را نداشته باشد، قیمت روز آن (روزی که زن مهریه را از طریق دادگاه یا دفتر ازدواج مطالبه کرده است) محاسبه و ملاک اجرای قانونی حکم است. اگر ازدواج غیر رسمی بوده باشد زن برای مطالبه ی مهریه باید از طریق دادگاه اقدام به اجرا گذاشتن مهریه نماید.


قانون جدید مهریه

در قانون جدید مهریه اجرا گذاشتن مهریه ای که مهر سکه تعیین شده است کمی با دیگر موارد فرق دارد. در این حالت مرد تنها موظف به پرداخت انی ۱۱۰ تای آن می باشد و در مقابل باقی مانده اش تقسیط مهر خواهد شد و نمیتوانید از ماده دو استفاده کنید. با مراجعه به وکلای مستر دادیار می توانید از تجربه آن ها استفاده کنید

طلاقعدم توانایی مرد به پرداخت مهریه

در صورتی که زوج هیچگونه مال و اموالی جهت توقیف نداشته باشد و مستمری بگیر نیز نباشد. زن می تواند به استناد ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۱۳۷۷ تقاضای بازداشت یوم الادای وی را بنماید. مهلت تجدید نظر خواهی بیست و یک روز است. زوج و زوجه در این مدت می توانند به رای دادگاه اعتراض کنند. بعد از قطعی شدن رای دادگاه، ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت مالی اعمال می شود. بدین معنی است که اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند، به زندان انداخته می شود و در صورتی که معسر شناخته شود دادگاه رای به تسقیط مهریه می دهد. این موضوع را در نظر بگیرید که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن موظف به اثبات توانایی مرد در پرداخت مهریه است و مرد نیازی به آوردن دلیل برای ندادن مهریه ندارد.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی

همانطور که گفته شد یکی از راه های راحت تر و سریعتر اجرا گذاشتن مهریه اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه است. اجرا گذاشتن مهریه از این طریق به این صورت است که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید. سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه را مطالبه کند که البته با پرداخت هزینه های رسیدگی به پرونده می تواند همه ی آن ها را بعدا از زوج مطالبه نماید. در همین راستا وجه نقد و یا اموال شخص که جزوه مستثنیات دین نیستند را می تواند توقیف کند.

طلاق

مهریه عین معین چیست؟

برای آن که با مفهوم مهریه عین معین بهتر آشنا شوید و برای درک مفهوم عین معین بهتر است که اول با اقسام عین آشنا شوید و بدانید اقسام آن چیست و هر قسم آن چه کاربردی دارد.

اقسام عین بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود:

1- عین معین

2- کلی فی الذمه

3- کلی در معین

همانطور که گفتیم کلی در معین یکی از اقسام عین می باشد. برای بهتر فهمیدن کلی در معین با مثالی آن را برایتان شرح می دهیم. به طور مثال فرض کنید شخصی قصد خرید 10 دستگاه پژو 206 از 100 دستگاه پژو 206 موجود در پارکینگ ایران خودرو را دارد. در این صورت خرید ایشان مصداق منتخب کردن کلی در معین می باشد. یعنی اینکه هرگاه شخصی مقدار تعیین شده و مشخص از مالی را که با هم هم اندازه، هم شکل و به طور کلی با هم کاملا برابر هستند را مالک شود. (به هر صورتی تملک کند) موضوع کلی در معین می باشد.

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی کامل درخواست طلاق از طرف زن، شرایط و مراحل آن پرداخت و همچنین اجرا گذاشتن مهریه و مهریه عین معین را نیز توضیح داد. شما می توانید برای مشاوره حضوری پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.