قاسمی مدیرعامل شرکت آریان فولاد:تامین مواداولیه از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان فولاد است

عدم‌‌تامین زیرساخت‌ها پاشنه‌آشیل تولید فولاد در کشور است که می‌تواند دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با چالش همراه کند، اما در صورت تامین زیرساخت‌ها سال آینده به راحتی به تولید ۳۵ میلیون تن فولاد دست خواهیم یافت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی شرکت آریان فولاد ؛ بهمن قاسمی مدیرعامل شرکت آریان فولاد ضمن بیان مطلب فوق دستیابی ایران به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکانپذیر برشمرد و گفت: حرکت به سمت تولید محصولات کیفی و با ارزش‌‌افزوده بالا باید در دستور کار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش‌افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند؛ بر همین اساس ما هم باید از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی به این سمت حرکت کنیم؛ چراکه ارزش‌افزوده بالاتری برایمان به دنبال خواهد داشت.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه در این خصوص باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های موردنیاز به ‌ویژه تامین آب، برق، گاز و جاده‌های دسترسی پرداخت، گفت: اگر سیاستگذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم؛ اشتغالزایی و ارزش‌افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور از ظرفیت‌های خالی واحدها نیز استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد همچنین به سرانه مصرف فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه فولاد برای هر ایرانی ۲۰۰ کیلوگرم در سال است که نصف متوسط جهانی می‌باشد و رکود ساخت‌وسازها طی سال‌های گذشته دلیل این مسأله بوده است.

وی معتقد است تامین مواداولیه از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان فولاد است که این موضوع می‌تواند خطر جدی برای صنعت فولاد کشور باشد.

‌مدیرعامل شرکت آریان فولاد تاکید کرد: مهمترین بحران ما تهیه مواداولیه است. امروز در صنعت فولاد به یک صادرکننده تبدیل شده‌‌ایم، اما متاسفانه نهاد‌های سیاستگذار وقتی در صنایع‌ پایین‌دستی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ حوزه نورد را نادیده می‌گیرند. نوردی‌ها تنها با ۵۰ درصد ظرفیت تولید در حال کار هستند. متاسفانه عرضه‌ها قطره‌چکانی شده است؛ در حالی که پیشنهاد ما این است که فولادی‌ها به اندازه نیاز نوردی‌ها عرضه کنند. عمده‌ترین مشکل عدم‌‌مساعدت سیاستگذار برای صادرات با ارزش‌افزوده بیشتر و عرضه قطره‌چکانی مواداولیه است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با اشاره به بورس‌‌کالا گفت: مهمترین موضوع در بورس‌‌کالا آن است که قیمت‌های دیروز به امروز انتقال پیدا می‌کند؛ در حالی که قیمت عرضه باید قیمت تمام شده امروز باشد. این مشکل به شعور مخاطب توهین می‌کند. آهن‌اسفنجی در بازار ۱۲۵۰۰ تومان است، اما در عرضه دیروز ۸ هزار تومان است؛ بنابراین هنر آن است که طبق قواعد بازار رفتار کنیم.

مدیرعامل آریان فولاد در خصوص صادرات این شرکت گفت: این مجموعه در سال ۹۷ و ۹۸ به میزان ۷۵ میلیون یورو صادرات داشته است، اما بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی بانک‌مرکزی؛ امروز دیگر صادرات مستقیم نداریم و در حال حاضر محصولات خود را به صادرکندگان می‌فروشیم. در واقع از سال ۹۹ دیگر صادرات نداشته و محصول تولیدی خود را به صنایع پایین‌دستی فروخته‌ایم.

وی همچنین به دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: حداقل میزان حقوق ماهانه کارگران چه شاغل و چه مستمری‌بگیر باید ۳۰۰ دلار باشد. دولت منتظر تعدیل سالانه نباشد؛ چراکه در همه جای دنیا هر مشکلی پیش بیاید؛ تعدیل همان روز پیش می‌آید.

قاسمی اظهار امیدواری کرد که دولت آقای رئیسی این موضوع را به عنوان یک میراث ماندگار در دستور کار خود قرار دهد. ما به عنوان یک کارفرما اعلام می‌کنیم که در تولید؛ هزینه دستمزد پرسنل بسیار کم است.

وی همچنین با اشاره به موضوع سرمایهگذاری در بخش پساب برای تامین نیاز آبی کشور اظهار کرد: ما دو هزار متر مکعب در روز پساب بوئین‌زهرا را خریداری کردیم که در مرحله انتقال و راه‌اندازی است و در بهار ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. در حال حاضر نیاز ما ۱۰۰۰ متر مکعب در روز است.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد همچنین درباره ساخت نیروگاه افزود: درباره تامین برق و ساخت نیروگاه چندین بار با مپنا مذاکره کرده‌‌ایم و احتمال دارد؛ اجرایی شود، اما مسأله آن است که همه نمی‌توانند نیروگاه احداث کنند و مقرون‌به‌صرفه نیست. بهتر است هزینه برق را دریافت و آن را در اختیار مصرف‌‌کننده قرار دهند.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر با ۳۰-۳۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنیم. در همین راستا امسال از ۱۲ اردیبهشت ماه با کمبود برق و در نیمه دوم سال هم با کمبود گاز مواجه بودیم. امروز مشکل ما هم گاز است و هم برق. به گونه‌ای که عملا ما حداقل یک‌‌سوم سال بلاتکلیف هستیم.

وی با اشاره به بحث بودجه ۱۴۰۲ و افزایش نرخ گاز برای واحد‌های فولادی هم تصریح کرد: ما در بعد کلان اعتقاد داریم که همه هزینه‌ها باید به نرخ جهانی و شناور و برای همه یکسان باشد، اما متاسفانه در قانون بودجه از بحث پلکانی استفاده می‌شود. باید یک قانون مشخص داشته باشیم؛ چراکه این موضوع تاثیر مهمی در تولید و صادرات خواهد داشت. البته اگر قیمت جهانی باشد؛ طبعیتا بهره‌‌وری را افزایش می‌دهد، اما اینطور نیست و به نظرات کارشناسی اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

قاسمی بیان کرد: مهمترین مشکل در حوزه صادرات چند نرخی بودن ارز است. قبلا که صادرات انجام می‌دادیم؛ خریدار خواستار تخفیف بود، اما به دلیل عرضه ارز در سامانه امکان تخفیف نداشتیم و همین مشکل ایجاد می‌کرد. دو نرخی کردن ارز خیانتی است که در حق ملت و جامعه رخ می‌دهد. امروز مشخص نیست ارز‌ها در نرخ‌های متفاوت چه ارتباطی با هم دارند که باید به این موضوع توجه شود.

‌مدیرعامل شرکت آریان فولاد اضافه کرد: این مجموعه یک ذوب ۷۰ تن قوس الکتریکی دارد که نیازمند ۱۲۰ مگاوات برق است، اما در منطقه این میزان برق به ما اختصاص داده نمی‌شود؛ در نتیجه در تلاشیم تا طرح ذوب ۵۰۰ هزار تنی را هر چه زودتر اجرا کنیم.

وی درباره تولید نبشی نیز افزود: این مجموعه همچنین در تولید نبشی نیز فعالیت دارد و ۱۰۰ درصد نیاز‌های صنایع سنگین، دکل برق، نیروگاه و … را بسته به نیاز مشتریان تامین می‌کند.

قاسمی میزان اشتغالزایی این مجموعه را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: پیش‌‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده این عدد به ۲ هزار نفر برسد. در واقع امیدوار هستیم در سال آینده به تولید ۱ میلیون تنی دست پیدا کنیم.

به گفته وی طی ۹ ماهه سالجاری ۶۰۰ هزار تن تولید داشته‌ایم و امیدواریم طی ماه‌های باقیمانده ۱۵۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

وی درباره تامین زیرساخت‌ها افزود: امیدواریم دولت زیرساخت‌های لازم برای تولید را تامین کند. زمانی که هدفگذاری ۵۵ میلیون تن از سوی دولت انجام شد؛ باید بحث زیرساخت‌ها نیز تامین شود.

قاسمی به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع‌معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق اشاره کرد، گفت: این مهم برای شرکت‌های کوچک‌ومتوسط فراهم نیست؛ ضمن‌اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.

وی درباره بورس نیز افزود: اگر شرایط فراهم باشد؛ سال آینده اقدامات لازم برای ورود به بورس اوراق بهادار را انجام خواهیم داد.

قاسمی درباره کمبود برق و گاز نیز اظهار کرد: این موضوع یک مساله بنیادی در سطح امنیت ملی است و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. طبیعتا اول باید مصارف خانگی تامین شود، اما مدیریت درست هم اتفاق نمی‌افتد. پیشنهاد ما این بود که بر اساس نیاز‌ها؛ مصرف‌ها را حساب و تعطیلی را اعلام کنند. در حال حاضر همه معلق هستند که بزرگ‌‌ترین صدمه را به صنعت می‌زند و مشکلات زیادی به همراه دارد.

وی درباره فدراسیون آهن‌وفولاد نیز اظهار کرد: باید سیاستگذار همانطور که ۱۰ میلیون تن شمش را صادر می‌کند؛ با همان مکانیزم محصول نهایی را صادر کند.

قاسمی همچنین درباره بومی‌سازی اظهار کرد: یک موضوع تکنولوژی است که نمی‌توان از اهمیت آن چشمپوشی کرد. در بحث تکنولوژی بسته به نگاه می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال تمام خطوط ما به قیمت بیشتر خود خط؛ تکنولوژی وارد کرده‌ایم، اما با توجه به آنکه کشور ما صنعتی نیست؛ مقرون به صرفه نیست که برخی از تجهیزات و تکنولوژی‌ها در داخل کشور ساخته شود. مشکل ما صنعتی نبودن کشور است؛ به همین دلیل ساخت برخی تجهیزات مقرون‌به‌صرفه نیست. به عنوان مثال ما امروز هیچ بلبرینگی را نمی‌سازیم.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران؛ فناوری‌ودانش موردنیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون «دانیلی»، «نیپون» و غیره اخذ کرده است؛ همچنین با محقق شدن برنامه‌های داخلی‌سازی طی سال‌های گذشته در بسیاری از شرکت‌ها درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات موردنیاز در داخل هستیم؛ با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.