فولاد مبارکه از هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت ویژه حمایت می‌کند

صنعت فولاد؛ صنعتی پویا و پرتحرک است و به دلیل رشد و توسعه‌ای که دائماً در این صنعت صورت می‌گیرد؛ همواره با مشکلات، چالش‌ها و نقاط ضعف‌وقوت فراوانی مواجه است. به منظور مقابله با اینگونه مشکلات؛ ضرورت دارد که راهکارها و سیاست‌های مناسبی در این خصوص اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی و به نقل از اقتصاد ملت ؛ در همین راستا استفاده از پروژه‌های دانشگاهی، طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی پژوهش‌های صورت‌‌گرفته در درون صنعت فولاد در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغا‌ل‌آفرین» مزین شده است؛ خالی از لطف نیست.

همانگونه که می‌دانید؛ شرکت‌های دانش‌بنیان که دانش‌وفناوری جزء مهمترین اجزاء آنها به حساب می‌آیند؛ همواره توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف به تولید محصولات دانشی خود دست یابند؛ به گونه‌ای که صنایع از توانمندی‌های آنها بهره‌مند شده و ارتباط بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند. این در حالی است که همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع مختلف موجب پیشرفت بیشتر این فعالیت‌ها می‌شود و اگر با صنعت عجین شوند؛ قطعا می‌‌توانند در حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات موجود در بخش صنعت و تولید کشور راهگشا و مثمرثمر باشند و محصولات و تجهیزات موردنیاز این صنایع را به خوبی تامین کنند.

مهندس یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت توسعه پشتیبانی‌وفناوری شرکت فولاد مبارکه در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه ایران متافو در گفت‌وگو با پایگاه خبری «اقتصاد ملت» با تاکید بر اینکه «رویکرد فولاد مبارکه در خصوص نوآوری؛ رویکرد وابسته به پایداری و بقاء صنعت فولاد است»، گفت: در شرایط فعلی مزیت رقابتی تولید فولاد بدون تکیه بر دانش‌وتکنولوژی امکانپذیر نیست؛ بنابراین شرکت فولاد مبارکه برای ایجاد این مزیت رقابتی از هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت ویژه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر از نوآوری‌وفناوری در پروسه تولید بهره نبریم نمی‌توانیم آینده خوبی برای این صنعت متصور شویم، تاکید کرد: رویکرد فولاد مبارکه در خصوص نوآوری یک رویکرد وابسته به پایداری و بقاء صنعت فولاد است.

مهندس پالیزدار در ادامه افزود: به نظر می‌‌رسد در صنعت فولاد مجبوریم آرام آرام از فضای نوآوری و فناوری در کشور استفاده کنیم تا بتوانیم آینده این صنعت را گارانتی کنیم؛ در غیر این صورت و بدون استفاده از سیستم نوآوری نمی‌‌توان آینده خیلی خوبی برای این صنعت متصور شد.

وی در خصوص نقش شرکت پشتیبانی نوآوری‌وفناوری فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر کاری که شرکت پشتیبانی‌وفناوری فولاد مبارکه انجام می‌‌دهد؛ هماهنگ‌‌سازی بین تمام ارکانی است که به نحوی در اکوسیستم نوآوری کشور به خصوص نوآوری صنعت فولاد تاثیرگذار هستند.

مهندس پالیزدار در ادامه تاکید کرد: این هویت‌ها شامل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم‌وفناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های سرمایه‌گذار مجموعه‌های حاکمیتی هستند که سعی داریم به هر نحوی نیازمندی‌ها و علاقه‌مندی‌های صنعت فولاد را به آنها اعلام کنیم تا با سرمایه‌‌گذاری مجموعه ما در شرکت‌های فناور و همچنین در اختیار قرار دادن موردهای تحقیقاتی بتوانیم از آنها در راستای توسعه تکنولوژی و فناوری پایه صنعت فولاد استفاده کرده و کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی نوآوری ‌و فناوری فولاد مبارکه تاکنون در 8 شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری انجام داده است، ابراز امیدواری کرد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که تا پایان سال مورد حمایت این مجموعه قرار می‌گیرند؛ به 18 تا 20 شرکت می‌رسد.

مهندس پالیزدار در ادامه تاکید کرد: امیدواریم سال بعد هم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد شرکت‌‌هایی که مورد حمایت این مجموعه قرار می‌گیرند؛ به حدود 50 شرکت دانش‌بنیان برسد تا مستقیما از طریق شرکت پشتیبانی نوآوری‌وفناوری فولاد مبارکه در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت پذیرد.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی این مدت نیز به «اقتصاد ملت» گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه تاکنون در حدود هزار میلیارد تومان برای مرحله اول در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا پایان سال 1402 بتوانیم جذب کنیم.

این مقام مسئول در خصوص سیزدهمین نمایشگاه ایران‌‌متافو و تاثیر آن بر صنعت فولاد خاطرنشان کرد: خب همانگونه که می‌دانید؛ نمایشگاه ایران‌متافو کارکردهای خاص خود را دارد. در این نمایشگاه همه فعالان و تاثیرگذاران صنعت فولاد دور هم جمع می‌‌شوند و شرکت‌های نوآور و فناور کوچک هم حضور دارند؛ در نتیجه محلی برای تبادل‌نظر و آراء شرکت‌کنندگان قلمداد می‌‌شود و می‌تواند به عقد قراردادها و امضاء تفاهمنامه‌‌های متعددی در این حوزه منجر شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری‌ونوآوری فولاد مبارکه در ادامه وضعیت شرکت‌های دانش‌بینان را در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، اینچنین ارزیابی کرد و گفت: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سالی که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام «تولید، دانش‌بینان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، رشد بسیار خوبی داشته‌‌اند؛ غیرقابل انکار است، اما اینکه تاثیرگذاری آنها در سطح کلان اقتصاد کشور چه میزان است؛ به این موضوع بر می‌گردد که تا چه اندازه بتوانیم بین شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌‌بنیان با صنایع بزرگ ارتباط برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا اگر ضریب نفوذ دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ افزایش یابد؛ در آن صورت می‌توان گفت که وجود چنین شرکت‌هایی در کلیت اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود. وی در ادامه با تاکید بر حمایت کامل شرکت فولاد مبارکه از هسته‌‌های فناوری برای ایجاد مزیت رقابتی در تولید فولاد گفت: فولاد مبارکه همواره از پژوهشگران دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی کشور با روش‌های مختلفی حمایت کرده است.

معصومه صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.