رئیس هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی در برنامه «مشاور» شبکه جهانی جام‌جم مطرح کرد:

نمایشگاه دریچه توسعه تجارت خارجی/ صنعت نمایشگاهی باید در برنامه هفتم به رسمیت شناخته شود

رئیس هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی با بیان اینکه ورود به عرصه‌های جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقه‌ی کشورهای هدف آشنایی داشته باشند گفت: نمایشگاه های بین‌ المللی «ویترین توسعه کشور» است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، «مهدی احمدی‌اصل» رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی زنده در برنامه «مشاور» شبکه جهانی جام جم پیشنهاد کرد که برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندی‌های کشور، ازهیأت های خارجی برای حضور در ایران دعوت کنیم.

متولی صنعت نمایشگاهی ایران در تشریح فشرده تاریخچه این صنعت گفت: صنعت نمایشگاهی، صنعتی پدیدآمده در سده‌های اخیر است؛ اما برگزاری نمایشگاه پیشینه ای 6 هزار ساله دارد و به زمانی باز می‌گردد که «فنیقی ها» نخستین مرتبه با راه اندازی «بازارهای مکاره» توجه همگان را به نقش و اهمیت این پدیده جلب کردند.

وی با بیان اینکه در ایران، نمایشگاه بین‌ المللی به شکل امروزی نخستین مرتبه در سال 1347 شکل گرفت و برگزاری آن به‌ صورت دوره ای، بیش از سه دهه ادامه یافت، افزود: سال 1379 با توجه به موفقیت های «صنعت نمایشگاهی» در کشورهای جهان، مسیر حرکت به سمت «نمایشگاه های تخصصی» اصلاح شد و در حال حاضر برگزاری نمایشگاه های تخصصصی در 90 عنوان در دستور کار قرار دارد.

مهدی احمدی‌اصل از نمایشگاه های بین‌ المللی با عنوان «ویترین توسعه کشور» یاد کرد و شکل گیری «صنعت نمایشگاهی» را چشم انداز آینده‌ ای دانست که می‌ تواند با توسعه تجارت خارجی، سهم صادرات غیرنفتی، در توسعه پایدار کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

وی همچنین تاکید کرد: واردشدن به عرصه جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقه کشورهای هدف آشنایی داشته باشند؛ کسانی مانند ایرانیان مقیم خارج کشور که در ارتباط با «رایزنان بازرگانی» ایران در سفارتخانه ها و «سازمان توسعه تجارت» در داخل کشور می توانند به تحقق این اهداف یاری برسانند.

رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی اضافه کرد: این پروسه با نیازسنجی در خصوص طیفی از محصولات ایرانی و درخواست برگزاری نمایشگاه شروع می‌شود و با صدور مجوز توسط سازمان توسعه تجارت، به مرحله اجرا می رسد.

این مطالب با توضیح «محسن رحیمی» وابسته بازرگانی سفارت ایران در روسیه تکمیل شد. وی که از طریق ارتباط تلفنی در برنامه حضور یافته بود؛ حضور پاویون های ایرانی در نمایشگاه‌ های تخصصی روسیه را تجربه موفقی در توسعه تجارت با این کشور دانست و حضور ایران در پاویون های صنعت خودرو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی را سودمند؛ اما نیازمند توسعه و افزایش سهم اعلام کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران در واردات 200 تا 300 میلیارد دلاری روسیه بسیار ناچیز و چیزی در حدود نیم میلیارد (بین 500 تا 600 میلیون دلار) است. روس ها شناخت درستی از توان تولیدی و ظرفیت های کشور ما ندارند و ما با شناخت بازار روسیه، اعزام هیأت های ایرانی، جدیت بیشتر در بازاریابی و مشاوره حقوقی، می توانیم حداکثر استفاده را از این بازار ببریم و این تجربه موفق را در کشورهای دیگر تکرار کنیم.

«دعوت از هیأت های خارجی برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندی‌های ایران»، پیشنهاد دیگری بود که مهمان برنامه پس از پاسخگویی به پرسش مخاطبان بر آن تأکید کرد.

مهدی احمدی‌اصل در این خصوص اظهار کرد: شاهد بوده‌ایم که هیأت‌های دعوت شده از کشورهای دیگر با مشاهده صنایع بزرگ ما اظهار تعجب کرده‌اند. به طور مثال هیأتی از روسیه داشتیم که با مشاهده توربین های عظیم تولیدی «مپنا» شگفت زده شدند و توان صنعتی ما را ستودند.

رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی همچنین گفت: واقعیت این است که ما در حوزه های بازاریابی، برندینگ و بسته‌بندی ضعف داریم و لازم است که علاوه بر رفع این کمبودها، همه ارکان کشور لزوم شکل گیری «صنعت نمایشگاهی» را به رسمیت بشناسند و در مسیر شکل گیری آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.