همكاري ايران و كشور افغانستان در راه اندازي مجدد راه آهن خواف- هرات

مجري راه آهن خواف- هرات خبر داد: با توافق هاي صورت گرفته ميان كشور افغانستان و ايران، به منظور راه اندازي مجدد خط ريلي خواف- هرات، اداره كل خط آهن دولتي افغانستان مسئول عمليات ترميم خسارت هاي وارده به محور و ايستگاه روزنك است و نظارت بر اجراء و کنترل کیفیت کار بر عهده شرکت ساخت و توسعه است. در صورت تاييد اقدامات از سوي ايران، عمليات تكميلي باقيمانده مسير ظرف مدت 6 ماه از سوي ايران انجام مي شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، حافظ سادات نژاد با اشاره به بهره برداري از راه آهن برون مرزي خواف- هرات در آذرماه سال 1399 اظهار داشت: بهمن ماه همان سال با تشكيل كميسيون تحويل موقت، قطعه سوم راه آهن خواف- هرات حدفاصل ايستگاه شمتيغ تا ايستگاه روزنك به طول 62 كيلومترتحويل اداره كل خط آهن دولتي افغانستان شد.

وي با اشاره به تغييرات در دولت افغانستان و نبودن امكان فعاليت پيمانكار در آن زمان ادامه داد: در زمان تغييرات سياسي در اين كشور بخش هايي از محور و ايستگاه روزنك دچار خسارات تخريبي و سرقت شد در نتيجه عمليات اجرايي در باقي مانده مسير ممكن نبود.

مجري راه آهن خواف- هرات از توافق ايران و افغانستان براي ترميم خسارات وارد شده به مسير از سوي افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت و اولويت ترميم اين كار مقرر شده است كه پس از تاييد مجري طرح كه شركت ساخت وتوسعه است عمليات بخش باقيمانده كه در تعهد ايران است آغاز شود و خط ظرف مدت 6 ماه مجدد آماده بهره برداري شود.

وي افزود: هم اكنون شركت ساخت وتوسعه به دنبال راه هاي تامين منابع مالي مورد نياز و انتخاب پيمانكار براي عمليات تكميلي باقيمانده مسير از ايستگاه شمتيغ تا ايستگاه روزنك در كشور افغانستان است.

سادات نژاد ادامه داد:‌كارهاي انجام شده از سوي افغانستان بر طبق استانداردهاي مدنظر هنوز به اتمام نرسيده است و نياز به جايگزيني بخش هاي به سرقت رفته و تخريب شده دارد كه براي عمليات تكميلي ضروري و حياتي است.

وي با تاكيد بر عزم جدي دو كشور براي تكميل اين خط آهن بيان داشت: با توجه به اهميت بهره برداري راه آهن خواف- هرات براي دو كشور، تسهيل صادرات و واردات كالا و جا به جايي مسافر و همچنين دسترسي ريلي كشور افغانستان به آب هاي آزاد و كشورهاي همسايه راه آهن خواف- هرات از مهمترين اولويت هاي زيرساختي دو كشور در توسعه ترانزيت بين المللي به حساب مي آيد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.