مقایسه قیمت های بلیط هواپیما

بلیط‌هایی که وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا آژانس‌های مسافرتی عرضه می‌کنند در دو دسته عمده چارتری و سیستمی قرار دارند. البته گاهی نوع سومی به اسم بلیط‌های لحظه‌ آخری وجود دارند که تعریف هر یک از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم. از طرفی تنوع بلیط‌های هوایی بسیار زیادتر این است که انواع قیمت بلیط هواپیما را سبب میشوند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ تفاوت قیمت های بلیط هواپیما چگونه است؟ ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام جستجو برای خرید بلیط مقصد مورد نظرتان در یک تاریخ مشخص، با قیمت‌های متفاوتی مواجه شده باشید.
حتی گاهی ایرلاین‌ها بلیط‌های یک پرواز را با قیمت‌های مختلفی به‌‌فروش می‌رسانند که اختلاف آن‌ها نیز از مبالغ کم تا زیاد متغیر است.

دلایل مختلفی در تعین نرخ و مقایسه قیمت های بلیط هواپیما تاثیر دارند که عبارتند از:

  • مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت بلیط هواپیما، داخلی یا خارجی بودن مقصد مورد نظرتان است.
  • یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین و مقایسه قیمت بلیط‌ها، مسافت و طول پرواز است. قاعدتا هرچه مسافت یک پرواز طولانی‌تر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • توریستی یا توریستی نبودن مقصد یا به‌عبارت ساده‌تر تردد بالا در یک مسیر هوایی در تعیین قیمت آن تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • کم یا زیاد بودن تعداد متقاضیان نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تفاوت قیمت‌های بلیط هوایی است.
  • بازه‌های زمانی مشخص و حتی ساعات پرواز نیز بر اختلاف نرخ بلیط‌ها تاثیر دارند.
  • از دیگر عوامل موثر در بالا یا پایین بودن قیمت‌ها، نوع صندلی و خدمات ارائه شده براساس آن است.
  • نوسانات قیمت ارز در پروازهای خارجی نیز تاثیر بالایی در تفاوت نرخ‌ها دارد.
  • شرکت ارائه‌دهنده بلیط نیز در اختلاف قیمت بی‌تاثیر نیست.

بعضی از موارد فهرست بالا به توضیحات بیشتری نیاز دارند که در ادامه به بیان توضیحات لازم می‌پردازیم.

تفاوت قیمت های بلیط هواپیما - الی گشت

تاثیر ارز بر مقایسه قیمت های بلیط هواپیما

قیمت ارزهای خارجی در بازه‌های زمانی مختلف و تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی متغیر است. از سوی دیگر سایر کشورها برای همسان‌سازی ارزش پول از دلار اروپا استفاده کرده و قیمت بلیط‌ها را طبق آن تعیین می‌کنند. پس بالا یا پایین رفتن قیمت دلار در کشور ما با نرخ بلیط رابطه مستقیم دارد و نمی‌توان از تاثیر ارز بر مقایسه قیمت های بلیط هواپیما چشم‌پوشی کرد.

جستجو برای مقایسه قیمت بلیط‌ها در ایرلاین‌های داخلی و حتی خارجی می‌تواند به شما در یافتن ارزان‌ترین بلیط کمک کند.

قیمت بلیط ها با توجه به بازه ‌های زمانی

در بعضی از تاریخ‌های مشخص در هر کشوری مانند تعطیلات رسمی نوروز یا اربعین در ایران، تعداد متقاضیان سفرهای هوایی به مقاصد مشخصی افزیش می‌یابد.
به‌طور مثال در تاریخ‌های نزدیک به محرم یا اربعین، تقاضای خرید بلیط هواپیما از سایر شهرهای ایران به فرودگاه‌های کرمانشاه، نجف یا خوزستان بالا می‌رود و از آن جایی که قیمت بلیط ها با توجه به بازه های زمانی مختلف، متغیر است، با افزایش تقاضا قیمت بلیط‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

در این شرایط شرکت‌های فعال در این خطوط دیگر برای فروش بلیط‌های خود نیازی به رقابت ندارند، زیرا مشتری‌های آن‌ها مازاد بر ظرفیت موجود است.
به‌همین سبب معمولا شاهد گرانی پروازها در این ایام خاص و به مقاصد ویژه‌ای هستیم. البته در این شرایط نیز می‌توانید با مقایسه قیمت های بلیط هواپیما از شرکت‌های مختلف بهترین و ارزان‌ترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

قیمت بلیط ها با توجه به بازه ‌های زمانی - الی گشت

قیمت بلیط هواپیما برحسب نوع صندلی

قیمت بلیط هواپیما برحسب نوع صندلی چگونه است؟ حتما هنگام رزرو بلیط هواپیما در اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های مربوطه با واژه‌های اکونومی، بیزینسی یا فرست کلاس مواجه شده‌اید.
این عبارات نشان از نوع هواپیما، جایگاه صندلی در آن و خدماتی هستند که کارکنان باید به مسافران هر یک از این جایگاه‌ها ارئه دهند.

بلیط‌های اکونومی که بیشترین تعداد و تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند، از خدمات بسیار کمتری برخوردار هستند و به‌طور کلی تعداد مسافران داخل آن پرواز بیشتر است.
علاوه‌بر فاصله کم صندلی‌های پروازهای اکونومی یا اقتصادی، گاهی صندلی‌های ردیف‌های اخر هواپیماها در این دسته قرار می‌گیرند.

اگر بخواهید مبلغ بیشتری برای خرید بلیط هزینه کنید، در عوض از خدمات بیشتر و بهتری بهره‌مند شوید، می‌توانید به‌سراغ بلیط‌های بیزینس کلاس بروید.
جایگاه مسافران این بلیط‌ها معمولا در میانه هواپیماها قرار دارد، صندلی‌های آن‌ها راحت‌تر است و فاصله بیشتری با سایر مسافران دارند. ارائه خدمات بیشتر ازجمله نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مختلف به مسافران این بخش از دیگر تفاوت‌های بلیط‌‌های اکونومی و بیزینسی است.

گران‌ترین نوع بلیط‌های هواپیما به فرست کلاس‌ها اختصاص دارد که خدمات آن‌ها بسیار بیشتر از دو نوع قبلی است. مسافران فرست کلاس معمولا با هواپیماهای کم ظرفیت سفر می‌کنند، به‌طوری که گاهی هر مسافر یک کابین جدا دارد.

امکاناتی مانند سروریس بهداشتی اختصاصی، تنوع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، صندلی‌های تخت‌ خواب‌شو و مانیتورهایی برای تماشای انواع فیلم‌ها یا بازی‌های رایانه‌ای، بخشی از خدمات مسافرانی است که با فرست کلاس سفر می‌کنند.

البته هنگام مقایسه قیمت های بلیط هواپیما بیزینسی و فرست کلاس متوجه می‌شوید که مسافران دسته دوم علاوه‌بر خدمات داخل کابین هواپیما، در سالن‌های انتظار ویژه منتظر می‌مانند و آن‌ها را با اتومبیل‌های رده بالایی بین سالن انتظار تا هواپیما منتقل می‌کنند.

بنابراین قیمت بلیط هواپیما بر حسب نوع صندلی اکونومی، بیزینس کلاس و فرست کلاس بایکدیگر تفاوت دارد.

قیمت بلیط هواپیما برحسب نوع صندلی - الی گشت

انواع قیمت بلیط هواپیما

بلیط‌هایی که وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا آژانس‌های مسافرتی عرضه می‌کنند در دو دسته عمده چارتری و سیستمی قرار دارند. البته گاهی نوع سومی به اسم بلیط‌های لحظه‌ آخری وجود دارند که تعریف هر یک از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم. از طرفی تنوع بلیط‌های هوایی بسیار زیادتر این است که انواع قیمت بلیط هواپیما را سبب می‎شوند.

بلیط لحظه آخری

همان‌طور که از نام بلیط لحظه آخری مشخص است، مسافران در نزدیک‌ترین فاصله زمانی با تاریخ پرواز، اقدام به خرید می‌کنند.
نرخ این نوع بلیط در سیستمی و چارتری متفاوت است و با مقایسه قیمت‌ های بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان می‌توانید ارزان‌ترین مورد را رزرو کنید.

بلیط لحظه آخری - الی گشت

بلیط سیستمی

قیمت این نوع بلیط‌ها را ایرلاین‌های عرضه‌کننده به‌طور مستقیم تعیین می‌کنند. معمولا قیمت بلیط سیستمی ثابت است و حتی ممکن است هزینه بلیط دو ماه قبل از موعد سفر با نرخ روز پرواز یکی باشد.
البته در این مورد نیز استثناهایی وجود دارد و گاهی یک یا چند مورد از عواملی که در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم سبب نوسان قیمت این بلیط‌ها می‌شوند.

بلیط چارتری

مقایسه قیمت های بلیط هواپیما از نوع سیستمی و چارتری برای کسانی که در جستجوی ارزان‌ترین بلیط هستند اهمیت بسیار زیادی دارد.
ایرلاین‌ها در هر پرواز تعداد مشخصی از بلیط‌های خود را به چارترکننده‌ها می‌فروشند تا آن‌ها بسته به شرایط و سایر عوامل تاثیرگذار، بلیط‌ها را با قیمت‌های مختلفی به‌فروش برسانند.

ممکن است برخی از شما تصور کنید که لزوما بلیط‌های چارتری ارزان‌تر از نوع سیستمی هستند، اما بهتر است بدانید مثال‌های نقضی در این مورد وجود دارد که چارتری‌ها را گران‌تر از نوع سیستمی ارائه می‌دهد.

بعضی از چارترکننده‌ها با کم شدن تقاضای بلیط آن را با قیمت کم‌ترین عرضه می‌کنند تا در این رقابت با سایر رقبای خود بیشترین سود را کسب کنند. در زمان‌هایی که تقاضا برای خرید بلیط یک مقصد مشخص بالا باشد ممکن است قیمت‌های بلیط چارتری افزایش یابد.
البته توجه داشته باشید که مثال فوق همیشه درست نیست و بعضی اوقات رفتار چارترکننده‌ها برعکس چیزی است که در قسمت قبل بیان کردیم.

بلیط چارتری - الی گشت

سخن نهایی درباره مقایسه قیمت های بلیط هواپیما

قیمت بلیط‌های هواپیمایی به مقاصد مشخص همیشه ثابت نیست و عوامل مختلفی در بالا یا پایین رفتن قیمت تاثیر دارند که در این مطلب عمده‌ترین موارد آن را معرفی کردیم.
شما می‌توانید با وب‌سایت‌هایی که فهرست بلیط تمام ایرلاین‌های فعال یک خط هوایی را نشان می‌دهند، مقایسه قیمت های بلیط هواپیما را انجام دهید و بهترین گزینه را با توجه به اولویت‌های خود انتخاب کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.