همکاری ایمیدرو و گل‌گهر در راستای منافع کشور؛

دامپتراک ۶۰ تنی بومی‌سازی شده رخ نمایی کرد

کشور ایران سال‌های متمادی است که در تحریم‌های سنگین به سر می‌برد و این معضل از جهات گوناگون به اقتصاد و صنایع کشور فشار وارد کرده و هزینه‌های سنگینی تراشیده است، اما در این وانفسا؛ برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها تلاش کردند تا با اجرای سیاست بومی‌سازی و ارتقاء توان ساخت داخل؛ فشار تحریم‌ها را کمتر کنند و شدت نیاز به شرکت‌های خارجی را کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی و به نقل از اقتصاد ملت؛ در همین راستا طی سالیان اخیر سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی‌ایران (ایمیدرو) پروژه بومی‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در چرخه تولید معادن کشور را با مشارکت شرکت‌های بزرگ و مطرح در دستور کار خود قرار داد.

در همین راستا و در یکی از برنامه‌های منسجم بومی‌سازی؛ مشارکت شرکت معدنی‌وصنعتی گل‌گهر (کگل) برای ساخت دامپتراک ۶۰ تنی قابل‌‌توجه است. این طرح که چندی پیش با حضور دکتر سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد؛ دارای ویژ‌گی‌های خاصی است.

این طرح که از دو سال پیش با راهبری ایمیدرو و کارفرمایی شرکت معدنی‌وصنعتی گل‌گهر کلید زده شد؛ ضمن کاهش وابستگی به خارج از کشور، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که ساخت هر دستگاه دامپتراک 60 تنی در داخل کشور موجب صرفه‌جویی ارزی به میزان ۴۰۰ هزار یورو می‌شود.

نکته حائزاهمیت دیگر اینکه ایمیدرو سال گذشته صرفا با بومی‌سازی تجهیزات و قطعات داخلی شرکت‌ها در داخل کشور بیش از 570 میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی داشت.

در همین راستا همکاری شرکت معدنی‌وصنعتی گل‌گهر در ساخت ماشین‌آلات معدنی از این جهت می‌تواند برای سهامداران کگل حائزاهمیت باشد که یک محل درآمدی برای شرکت خواهد بود؛ همانگونه که در سنوات گذشته نیز از محل حمل و بارگیری کسب درآمد کرده بود.

بر اساس گزارش‌های مالی منتشر شده؛ این شرکت در سال 1400 بالغ بر 208 میلیارد تومان درآمد حمل و بارگیری ثبت کرد و طی 3 ماهه نخست سال 1401 موفق به کسب درآمد 41 میلیارد تومانی از این محل شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در 9 ماهه دیگر سال توان ثبت 240 میلیارد تومان درآمد دیگر از محل حمل و بارگیری را دارد و با اضافه شدن دامپتراک 60 تنی بومی‌سازی شده؛ ضمن اثرگذاری مثبت بر هزینه‌های شرکت، حجم درآمدهای شرکت را نیز افزایش می‌دهد.

معصومه صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.