“گهرزمین” پیشتاز در سودآوری

شرکت سنگ آهن گهرزمین با ذخیره 240 میلیون تنی یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن کشور به شمار می‌رود که از همان ابتدا برنامه تکمیل زنجیره تولید را در دستور کار خود داشت تا چرخه تولید فولاد از ابتدا تا انتها را در اختیار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی و به نقل از اقتصاد ملت؛ در همین راستا تولید سالانه 10 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 10 میلیون تن گندله هدف گذاری شد که تاکنون 3 خط 2 میلیون تنی کنسانتره و یک خط 5 میلیون تنی گندله به بهره برداری رسیده است. با راه اندازی خط 3 کنسانتره سازی برآورد می‌شود که سالانه بالغ بر 50 هزار میلیارد ريال درآمد عاید شرکت شود.

همچنین احداث خط 2 گندله سازی به ظرفیت 2.5 میلیون تن آغاز شده است. در ادامه برنامه احداث سه کارخانه مگامدول تولید سنگ آهن به ظرفیت 1.7 میلیون تن را در دستور کار دارد تا در نهایت واحد ذوب، ریخته‌گری و نورد را راه اندازی کند.

به گزارش “اقتصاد ملت” این شرکت طی 6 ماهه منتهی به خرداد 1401 بالغ بر 18 میلیون تن محصول تولیدی داشته که حدود 3 میلیون تن بیش از میزان تولیدات مدت مشابه سال 1400 است. در همین مدت بالغ بر 3.1 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و 2.3 میلیون تن گندله تولید شده است. برآورد شده است در پایان سال مالی منتهی به آذر 1401؛ شرکت گهرزمین 39 میلیون تن محصول تولید کند که 22 درصد بیش از میزان تولیدات سال مالی قبل است. در نیمه نخست سال مالی جاری از 18 میلیون تن محصول تولیدی؛ 7 میلیون تن به ارزش 135 هزار میلیارد ريال به فروش رسیده است که از نظر مبلغ فروش شاهد رشد 37 درصدی هستیم.همچنین طی یک سال اخیر افزایش 2 درصدی نرخ فروش کلوخه سنگ آهن کمک شایانی به رشد درآمدهای شرکت کرده است. در نهایت با حاشیه سود جالب توجه 53 درصدی؛ 73 هزار میلیارد ريال سود خالص شناسایی شده که 31 درصد بیش از سود 6 ماهه سال مالی 1400 است.

به گزارش “اقتصاد ملت” همانطور که در گزارشات موجود آمده است؛ روند سودسازی «کگهر» همواره صعودی بوده و سود خالص هر سال نسبت به سال قبل از آن 2 تا 3 برابر شده است. بنابراین با توجه به سود محقق شده طی نیمه اول سال مالی 1401 و روند تکمیل پروژه‌ها؛ پیش بینی می‌شود در پایان سال مالی جاری بالغ بر 15 هزار میلیارد ريال سود خالص محقق شود که رکورد تازه‌ای برای شرکت محسوب می‌شود. «کگهر» هم اکنون با سرمایه 25 هزار میلیارد ريالی؛ بالغ بر 84 هزار میلیارد ريال سود انباشته دارد که بیش از 3 برابر سرمایه اسمی‌شرکت است. لازم به ذکر است که شرکت برنامه افزایش سرمایه تا 95 هزار میلیارد ريال را در برنامه کاری خود دارد.

بر اساس این گزارش به جهت سودآوری مناسب و سود انباشته قابل توجه؛ مجامع سالانه این شرکت موردتوجه سهامداران و سرمایه گذاران بوده و همواره با تقسیم سود بالا؛ سهامداران خود را راضی نگه داشته است. بنابراین به دید حضور در مجمع؛ «کگهر» می‌تواند سرمایه گذاری مطمئنی برای سهامداران باشد. در نتیجه پروژه‌های به بهره برداری رسیده و در دست اقدام و همچنین افزایش میزان تولید و فروش محصولات؛ نسبت بازده حقوق صاحبان سهام به بیش از یک رسیده است؛ در حالی که این نسبت در صنعت مربوطه حدود 0.8 است و به عبارتی «کگهر» از صنعت خود سبقت گرفته است.

معصومه صالحی
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.