توپ چادرملو در زمین سبز سود

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پس از شرکت گهر زمین در رتبه دوم درآمدزایی این گروه قرار دارد و بر اساس گزارش عملکرد ماهانه دوره ۵ ماهه منتهی به مرداد سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸۴ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده که از مدت مشابه سال قبل ۱۴ هزار میلیارد ریال معادل ۸ درصد بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ این شرکت در مدت یاد شده بیش از ۷.۷ میلیون تن محصول تولید کرد و ۶.۷ میلیون تن از محصولات تولیدی را به فروش رساند. از سالیان گذشته تولید کنسانتره سنگ آهن بالاتر از ظرفیت اسمی ‌بوده و برنامه سال جاری نیز به همین منوال است؛ هر چند که قطعی گاز و برق در یک سال اخیر مخل عملیات شرکت بوده و جهت رفع این معضل احداث دو نیروگاه سیکل ترکیبی هر یک به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات را در برنامه کاری خود قرار داده است.

علاوه بر این، احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت تولید سالیانه ۵ میلیون تن و کارخانه فروآلیاژها به ظرفیت ۶۵ هزار تن در سال جزو دیگر طرح‌های چادرملو برای تکمیل زنجیره تولید به شمار می‌رود. همچنین طرح احداث مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۲.۲ میلیون تن در سال را در برنامه‌های بلندمدت خود گنجانده که نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیون یورویی دارد. طرح احداث دو کارخانه ۲ میلیون تنی ورق نورد گرم در یزد و خراسان رضوی با مخارج سرمایه‌ای حداقل ۶۵۰ میلیون یورویی برای هر یک، در دستور کار دارد.

این طرح‌ها و پروژه‌ها در کنار مواردی همچون معافیت مالیاتی، عدم استقراض از بانک و صفر بودن هزینه مالی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

به طور کلی، پیش بینی می‌شود در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۳ میلیون تن کنسانتره، ۱.۴ میلیون تن گندله و یک میلیون تن شمش فولاد به فروش برساند و جمع کل درآمد عملیاتی را به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد ریال نزدیک کند. از این نکته به راحتی نباید عبور کرد که پس از راه اندازی طرح فولادسازی، به سبب بهره‌وری بالا و تکمیل بودن زنجیره تولید، حاشیه سود «کچاد» رشد مطلوبی داشت و در سال ۱۳۹۹ به ۶۲ درصد رسید و حتی پس از آن، با وجود افزایش تورمی‌ بهای تمام شده و سایر هزینه‌های دولتی، افت چندانی نداشت.

از عملکرد فصل اول سال جاری چادملو می‌توان همانند دوره‌های گذشته انتظار رشد مطلوب سودآوری را داشت؛ چرا که در این فصل سود خالص با افزایش قابل قبول ۱۵ درصدی، به رقم ۶۹ هزار میلیارد ریال نزدیک شد و برآورد می‌شود با فرض حاشیه سود ۵۵ درصدی، حداقل ۲۷۵ هزار میلیارد ریال سود خالص در حساب‌های بنشیند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.