علت داغ شدن ولوم اجاق گاز چیست؟

یکی از دلایلی که باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن ولوم اجاق گاز می شود؛ زیاد بودن شعله فر اجاق گاز است. این مشکل از جمله مسائلی است که می تواند برای هر برندی رخ بدهد زیرا نصب آن باید با توجه به فشار گاز انجام شود؛ در غیر این صورت اختلال هایی را به وجود می آورد

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛از آنجایی که اجاق گاز نقش مهم و اساسی را در آشپزخانه ایفا می کند. بروز مشکلاتی مثل داغ شدن ولوم اجاق گازیا همان دستگیره، ازمسائل قابل توجه است زیرا در اکثر مواقع باعث آسیب دیدگی افراد می شود.با ما همراه باشید تا درباره علت های داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه حل های مناسب جهت رفع آن اطلاعاتی کسب کنید.

  • علت زیاد بودن شعله فر اجاق گاز
  • محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز
  • نحوه تمیز کردن ولوم اجاق گاز
  • نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز
  • تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
  • طراحی نامناسب اجاق گاز
  • عایق بندی نا مناسب

 علت زیاد بودن شعله فر اجاق گاز

یکی از دلایلی که باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن ولوم اجاق گاز می شود؛ زیاد بودن شعله فر اجاق گاز است. این مشکل از جمله مسائلی است که می تواند برای هر برندی رخ بدهد زیرا نصب آن باید با توجه به فشار گاز انجام شود؛ در غیر این صورت اختلال هایی را به وجود می آورد

اگر اجاق گاز به درستی تنظیم شده باشد شعله آن به رنگ آبی دیده می شود؛ و زمانی که ولوم اجاق گاز در بالاترین حد خود قرار می گیرد ارتفاع آن حدود 20 میلی متر است ، در صورتی که شعله گاز دچار مشکل باشد اختلال هایی در رنگ و اندازه آن بروز می دهد

خراب بودن ترموستات

در اکثر مواقع خرابی ترموستات، باعث زیاد شدن شعله فر اجاق گاز می شود زیرا ترموستات نقش کنترل شعله را برعهده دارد و هنگام نقص فنی گرما و حرارت شعله به حدی زیاد می شود که غذا می سوزد، اگر مشکل اجاق گاز شما خرابی ترموستات بود، حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید زیرا تعمیر آن کار هر کسی نیست.

محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز

محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز از مشکلاتی است که باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز می شود. زیرا خروج گرما از محفظه فر احتمال داغ شدن ولوم ها را به وجود می آورد. جنس نامرغوب و خرابی درزگیرها می تواند مانع بسته شدن محکم درب فر شود بنابراین لازم است در ابتدای کار درزگیرها را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود هرگونه مشکل جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید، اما قبل از هرگونه اقدامی از خاموش بودن اجاق گاز و قطع بودن برق مطمئن شوید.

نحوه تمیز کردن ولوم اجاق گاز

دستگیره یا همان ولوم از قسمت هایی هستند که هنگام تمیز کردن گاز

فراموش می شوند شاید به خاطر این است که بیشتر افراد فکر می کنند که کار دشواری است اما شما می توانید با رعایت یک سری از نکات به آسانی این کار را انجام دهید.

  1. ابتدا دستگیره هارا جدا کنید
  2. سپس آن هارا در ظرفی که آب و سرکه را مخلوط کرده اید قرار دهید.
  3. پس از چند دقیقه به آرامی با یک اسکاچ بر روی آن ها بکشید تا چربی ها و کثیفی ها پاک شوند.
  4. اگر همچنان لکه ها و کثیفی ها باقی مانده بود در بر روی آن ها جوش شیرین بریزید تا کاملا از بین بروند.
  5. در نهایت با آب داغ و مقداری مایع ظرفشویی دستگیره هارا شست و شو دهید.
  6. بعد از خشک شدن کامل آن هارا سر جای خودشان قرار دهید.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل از قطعات مهم گاز است و اگر دچار نقص فنی باشد باعث داغ شدن ولوم می شود اهمیت بالای آن به این دلیل است که هنگام وزش باد یا سر رفتن غذا، جریان را قطع می کند تا از نشتی گاز و آتش سوزی جلوگیری شود.

هنگامی که جریان شعله قطع می شود ترموکوپل جریان گاز را قطع کرده و مانع بروز انفجار و آتش سوزی می شود.

برای تشخیص سالم بودن ترموکوپل ابتدا جریان گاز را قطع کنید سپس سر گاز را باز کرده و ترموکوپل را پیدا کنید در صورت مشاهده این علائم ترموکوپل شما ناسالم است.

  1. اگر محل اتصال دو میله از هم جدا و یا سوخته باشد.
  2. اگر واشری که بین دو میله قرار دارد خراب باشد ترموکوپل به درستی عمل نمی کند.
  3. اگر قسمتی که به شعله گاز نزدیک تر است دچار سوختگی و یا شکستگی شده باشد، ترموکوپل حتما باید تعویض شود.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه آن را تعویض کنیم؟ برای تعویض باید مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  1. سرب مسی و مهره متصل به خط گاز را باز کنید.
  2. مهره براکت که لوله را در جای خود نگه می دارد باز کنید.
  3. حالا موقع نصب ترموکوپل جدید است، ترموکوپل را در سوراخ براکت بگذارید اما دقت کنید که لوله فولادی رو به بالا و سری مسی رو به پایین باشد.
  4. مهره براکت را روی لوله پیچ کنید و مهره متصل به سرب مسی را فشار دهید.
  5. و در آخر مهره را محکم در جای خود پیچ کنید، اما بیش از حد سفت کنید به طور کلی هر دو مهره براکت و مهره اتصال باید کمی سفت تر از حد سفت شدن با دست باشند.

تا اینجا در مورد تعویض ترموکوپل مطالبی را ارئه دادیم اما باید توجه کنید که تعمیر ترموکوپل کار آسانی نیست و شما باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

طراحی نامناسب اجاق گاز

طراحی نا مناسب نیز می تواند از علل های داغ شدن ولوم اجاق گاز باشد البته این مورد معمولا برای اجاق گاز های رومیزی رخ می دهد .چنان‌چه فاصله بین ولوم و صفحه گاز استاندارد نباشد در هنگام روشن بودن شعله گاز، ولوم آن نیز داغ می شود و تنها راه حل آن نصب پلیت نسوز روی دستگیره است

عایق بندی نا مناسب

عایق بندی اجاق گاز با استفاده از پشم شیشه، یک راهکار مناسب جهت جلوگیری از هدر رفتن گرمای آن است. در صورتی که عایق بندی اصولی انجام نشده باشد، خارج شدن گرما می‌تواند تا حدی ولوم اجاق گاز را داغ کند.

در این مطلب سعی کردیم درباره علت های داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه حل مناسب جهت رفع آن مطالبی را ارائه دهیم. به غیر از مشکلاتی که ذکر کردیم علت های دیگری مثل جرقه نزدن و یا برق دار بودن ولوم نیز می تواند از دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز باشند.

اما به طور کلی توصیه می کنیم هنگام مواجه شدن با هر گونه مشکل از افراد متخصص و تعمیرکار کمک بگیرید، زیرا بی توجهی به مسائل کوچک زمینه ساز مشکلات بزرگتر می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.