پز عالی با بنز و BMW در سطح شهر تهران/ اجاره خودروهای لوکس چقدر است؟

انواع بنز، پروشه، هیوندای، کیا و مازاراتی مورب با فاصله‌های مشخص و سانت شده کنار هم پارک شدند و از پشت شیشه نمایشگاه از شدت تمیزی برق می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ از صاحب نمایشگاه رنت خودرو، قیمت اجاره بنز سیاه‌رنگ را می‌پرسم و اجاره دهنده خودرو آنچنان از قابلیت‌ها و آپشن‌های بنز جی ال ای تعریف و تمجید می‌کند که شک می‌کنم برای خرید آمده‌ام یا اجاره؟ او درباره کرایه این خودرو لوکس می‌گوید: «هزینه اجاره خودروی بنز جی ال ای روزانه ۱۵میلیون تومان است، البته این خودرو را یک‌روزه اجاره نمی‌دهیم. به همین‌خاطر حداقل زمان کرایه آن ۳ تا ۶روز است. همچنین علاوه بر مبلغ کرایه خودرو باید ۵۰۰ میلیون تومان هم چک بین‌ بانکی و همچنین ۵۰میلیون هم ودیعه نقدی بپردازید.»

با یک حساب سرانگشتی حداقل برای دوردور کردن با بنز باید حدود ۵۰میلیون تومان داشته باشید. جالب اینجاست که اجاره دهنده برای‌ مشتریانی که این مبلغ را ندارند، آیتم دیگری در نظر گرفته است. او درباره این شرایط ویژه می‌گوید: «اگر مبلغ ضمانت خودرو را ندارید می‌توانید خودرو ایرانی را که حداقل ٢٠٠ میلیون تومان قیمتش باشد به همراه سند خودرو به عنوان ضمانت بگذارید. با این روش دیگر مبلغ ودیعه گرفته نمی‌شود و به جای چک هم سفته بدهید. همچنین داشتن گواهینامه و کپی کارت شناسایی نیز از مدارک مورد نیاز برای عقد قرارداد است.» اکنون با رشد قیمت خودروهای داخلی مانند پراید و پرشیا به راحتی می توان از این آپشن خاص استفاده کرد و حتی پول اضافه هم داشت.

در کنار این مبالغ نجومی شرط و شروطی هم برای اجاره کننده می‌گذارد برای مثال نباید بیش از ۱۵۰کیلومتر در روز مسافتی را طی کنید. در غیر این صورت به ازای هزینه هر کیلومتر اضافه ۳۵هزار تومان به پای شما نوشته می‌شود.مثلا اگر از شرق تهران به کرج بروید و برگردید، مسافت درنظر گرفته به اتمام می‌رسد و بقیه روز را باید بهای اضافی بپردازید یا در همان خودرو منتظر رسیدن روز بعد باشید. همچنین اگر خودرو را سر ساعت تحویل ندهید ۴۰۰هزار تومان برای هر ساعت دیرکرد، محاسبه می‌شود. قیمت سایر خوردوهای لوکس هم دست کمی از این مدل بنز ندارد. برای مثال اجاره مازراتی گرن توریسمو روزانه ۱۴ میلیون تومان، BMW i۸ روزانه ۱۰ میلیون تومان و اجاره روزانه خودرو مازارتی گرن کابریو بین ۱۳میلیون تومان است. در میان این خودروها جوانان بیشتر به بنزS۵۰۰ علاقه نشان می‌دهند و دنبال اجاره آن هستند. این خودرو هم بین ۷ تا ۹ میلیون تومان رنت می‌شود. به گفته اجاره دهنده‌اش در ازای اجاره آن باید سفته به ارزش خودرو و چک ضمانت به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود. همچنین مبلغ یک تا ۲ میلیون تومان بعد از اتمام قرارداد برای پرداخت جریمه‌های خودرو الحساب به مدت ۲ماه نگه داشته می‌شود.

پز عالی با بنز و BMW

با همه این تفاسیر و بیان قیمت‌های نجومی رنت خودرو در تهران، جای سئوال است مشتریان اجاره خودروهای لوکس چه کسانی هستند که حاضرند برای سوارشدن و دوردور کردن با بنز، پورشه و BMW در خیابان‌های ناهموار شهر این بهاء را بپردازند؟ «محمد فراهانی» که انواع خودروهای خارجی و ایرانی را رنت می‌کند، شرکت‌های خصوصی جوانان را مخاطبان درجه یک و همیشگی اجاره خودرو می‌داند و در این باره می‌گوید: «بسیاری از شرکت ها و موسسات خصوصی برای پذیرایی از مهمانان خود به ویژه افراد خارجی قرارهای کاری خود را در بهترین و شیک‌ترین اماکن ترتیب می‌دهند. آنها با اجاره خودرو کلاس کار را بالا می‌برند و و فرد مورد نظر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

همچنین اغلب این شرکت‌ها در مدت اقامت مهمانان خارجی‌شان برای آنها خودروهای لوکس اجاره ‌می‌کنند. آنها حاضرند برای انعقاد قراردادهای گزاف‌شان، چند میلیون ناقابل هزینه کنند تا سطح کارشان حفظ شود، اما در مجموع افرادی که به ما مراجعه می‌کنند این خودروها را بیشتر برای موارد کاری، شرکت در یک میهمانی خاص، قرار ملاقات، سفر یا دور دور نیاز دارند.»

تمام خودروهای حامی رنت دارای بیمه ثالث و بدنه است که خسارت را پرداخت می‌کنند. البته هزینه های جانبی مانند فرانشیز یا افت خودرو به عهده اجاره کننده است. البته سقف تعهد بیمه نسبت به خسارت ماشین ودیعه‌ای است که در ابتدای اجاره خودرو پرداخت می‌کنید. مدیر یکی از این شرکت‌های اجاره خودرو می‌گوید: «برای پانامرا باید یک فقره چک به مبلغ بیش از چهار میلیارد تومان بنویسید. همچنین برای ودیعه طلا، ارز و بیت کوین هم قبول می‌کنیم. معادل ۲۰۰ میلیون تومان، بیت کوین می‌گیریم.»

یک شب رویایی با ماشین عاریه

یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروهای لوکس، عروس و دامادها هستند که برای ثبت تصاویر و خاطرات این روز خودرو رنت می‌کنند. «امیرحسین و نادیا» زوج جوانی هستند که مهرماه می‌خواهند زندگی مشترکشان را آغاز کنند. به همین‌خاطر سراغ اجاره خودروهای لوکس آمده‌اند و ماشین‌ پورشه ماکان را انتخاب می‌کنند. برای رنت این خودرو باید ۲۰۰میلیون ضمانت بدهند. همچنین الحساب ۵۰میلیون ودیعه و اجاره این خودرو حدود۱۳میلیون تومان است. امیرحسین می‌گوید: «یک شب است دیگر باید بهترین باشد و جلوی بقیه کم نیاورد. برای روز خواستگاری هم همین کار را کردم و با بنز به محله‌شان رفتم. همین کلاس کار باعث شد تا همسرم از بین خواستگارهایش به من بله بگوید.» امیرحسین این‌بار هم برای پرداخت مبلغ ضمانت سند خودرو ۲۰۶ را گرو می‌گذارد و برای اجاره هم روی هدایای عروسی حساب باز کرده‌است.

دوردور راننده تاکسی اینترنتی با خودرو لوکس

طرف دیگر اجاره خودروهای خارجی و لوکس، جوان‌هایی هستند که برای روکم کنی و دوردور در خیابان‌های شمال‌ شهر یکبار هم که شده با دردسرهای خاص خودش، خودرو رنت می‌کنند. این خیابان‌ها هرشب مملو از سرنشینان جوانانی است که خودروهای لوکسی مانند بوگاتی، مازراتی، پورشه و بی‌ام دبلیو را به نمایش گذاشته‌اند و با آن خیابان‌ها را گز می‌کنند، اما خدا نکند که تصادف کنند.دقیقا مشابه اتفاقی که برای الیاس، جوان ۲۳ساله‌ای که در خیابان اندرزگو رخ داد. او می‌گوید: «چندین سفته به ارزش خودرو لکسوس Rx ۳۵۰ برای ضمانت داده‌ام و ۳۰میلیون تومان هم بابت ودیعه. در زمان عقد قرارداد به خاطر داغ بودن و لذت نشستن پشت فرمان این ماشین، مفاد را به خوبی نخواندم و کرایه دهنده هم درباره برآورد خسارت حرفی نزد.کارشناس بیمه قیمت‌گذاری کرد و مجبور شدم علاوه بر۷میلیون بابت اجاره ۳روز خودرو، ۵۰میلیون تومان هم خسارت بدهم. این مبلغ با درآمد چندماه من که با پراید در تاکسی اینترنتی کار می‌کنم، برابری می‌کند.»

خودروهای لاکچری توقیف شده، اما کرایه‌ای

رنت خودرو و دوردورکردن با آن در خیابان‌های پایتخت واکنش «سردار حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ را هم به دنبال داشته است. او درباره این معضل در چند هفته اخیر گفته: «یک زمانی افراد مرفه و بی درد با خودروهای لوکس اقدام به دور دور در محله‌های مشخصی می‌کردند، اما اکنون مشاهده می‌کنیم افراد برای اینکه بتوانند دور دور کنند، خودرو را کرایه می‌کنند. برخی از خودروهایی که توقیف شده است، بعد از اینکه مدارک‌شأن را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم برای یک روز اجاره شده‌اند تا فرد بتواند در برخی از خیابان‌های تهران دور دور کند. باید با افرادی که با دور دور کردن باعث نظم و آرامش شهروندان می‌شوند، قاطع‌تر برخورد کرد.خانواده‌ها و کسبه‌های که در محله‌هایی که به پاتوق دوردورکردن تبدیل شده است، بارها به پلیس شکایت کردند که چرا با این افراد برخورد نمی‌کنید. آنها معترضند که این افراد خودروهایشان را دست کاری کرده و صدای ناهنجار اگزور این خودروها آسایش و استراحت شب را از آنها گرفته است. در همین راستا پلیس طرح‌های ویژه برای برخورد با این افراد در دستور کار دارد و از مقام قضائی هم تقاضا می‌کنم تا با این افراد قاطع‌تر برخورد کند.»

اجاره خودروهای لوکس زیر نظر اتحادیه نیست

«هاشمی تیرآبادی»رئیس اتحادیه اتومبیل کرایه و موسسات توریستی درباره اجاره خودروهای لوکس با قیمت‌های نجومی می‌گوید: «کرایه ماشین‌های لاکچری با قیمت‌های گران زیر نظر اتحادیه نیست. بارها این موضوع و مشکلاتی که ایجاد شده را مطرح کردیم، اما راهکاری ارائه نشده است. حتی در موارد بسیاری شاهد کلاهبرداری از چک‌های ضمانتی بودیم.

این معاملات معمولا در منازل انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم نظارتی به آنها داشته باشیم، اما زمانیکه از فرد کلاهبرداری می‌شود برای شکایت به اتحادیه می‌آیند و متاسفانه کاری از دست ما بر نمی‌آید. خودروهای لوکسی که در سایت‌های مختلف کرایه داده می‌شود زیر نظر اتحادیه ما نیست. خودروهای ما محصولاتی مثل پرشیا، پژو و سمند هستند. بیشترین آمار کرایه خودرو مربوط به وزارتخانه‌ها و اداره‌های خصوصی است. اغلب افرادی که خودروهای مدل بالا دارند در پارکینگ منزل خود آن را اجاره می‌دهند.» تیرآبادی به مبلغ حداقل و حداکثر نرخ اجاره خودروهای کرایه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیات عالی نظارت به صورت گروهی مثلا برای صد خودرو سمند موجود یک مبلغی را اعلام می‌کند. اما برای یک خودرو تک در کشور یا خودرویی که تنها ۱۰عدد از آن در تهران است، نمی‌تواند به صورت تک نرخ تعیین کند.»

انتهای پیام/

منبع: همشهری آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.