در دیدار معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق با معاون وزیر صمت کشورمان مطرح شد:

اعلام آمادگی ایران و عراق برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر توانمندی SMEها

در دیدار معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بر آمادگی دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر توانمندی SMEها و ظرفیت شهرک‌های صنعتی مرزی برای ارتقاء روابط تجاری تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصا‌دی به نقل از شاتا “مکی عجیب حمود الدیری” روز پنج شنبه با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با علی رسولیان دیدار و راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عراق در حوزه توسعه صنایع و شهرک‌های صنعتی را بررسی کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه‌های مشترک منعقد شده میان دو کشور در بخش صنعت برای ارتقاء مراودات اقتصادی اظهار داشت: راه اندازی شهرک صنعتی مرزی نیز می‌تواند در راستای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد.

علی رسولیان درخصوص دیگر ظرفیت‌ها برای ارتقاء مراودات تجاری دو کشور گفت: اعزام هیأت‌های تجاری میان ایران و عراق و حمایت از شرکت‌های توانمند دو کشور برای شرکت در نمایشگاه‌های تخصصصی مشترک نیز ظرفیت قابل توجهی برای تعمیق ارتباطات، به‌خصوص در حوزه بنگاه‌ها و کسب و کارها خواهد بود.

وی با یادآوری این‌که رویکرد دولت سیزدهم، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: در این راستا به دنبال توسعه روابط با کشور دوست و برادر عراق هستیم، و بی‌شک پیشرفت کشور عراق سبب پیشرفت کشور ایران نیز خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه این نشست با تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان بیان کرد: ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری در ایران وجود دارد که اداره و نگهداری ۲۸۹ مورد از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ۶۴ شهرک و ناحیه صنعتی غیردولتی نیز دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

رسولیان با بیان این‌که ۴۹ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند، اضافه کرد: حدود ۹۲ درصد از این واحدها خرد، کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، یعنی شمار کارکنان آن‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر است.

وی همچنین به طرح‌های صنعتی درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۴۷ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجراست که این طرح‌ها با محوریت بخش خصوصی احداث می‌شوند. بعضی از طرح‌ها در مرحله تخصیص زمین، برخی در مرحله دیوار کشی و ساختمان و برخی دیگر در مرحله نصب ماشین آلات هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اشتغالزایی مستقیم بیش از یک میلیون نفری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان متولی این حوزه، علاوه بر ارائه خدمات زیرساختی و واگذاری زمین، از بنگاه‌های کوچک و متوسط بر اساس ۸۵ محور خدمتی حمایت می‌کند.

رسولیان درخصوص برخی از محورهای ارائه خدمات این سازمان به صنایع کوچک نیز توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حوزه‌هایی از جمله آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و اقتصادی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تبلیغات، ایجاد دفاتر تجاری در دیگر کشورها، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانشی شدن واحدهای صنعتی، حمایت‌های مناسبی را به‌عمل می‌آورد.

اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با فعال سازی تفاهم نامه‌های میان دو کشور

معاون اداری مالی و قائم مقام وزیر صنعت عراق نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای اجرایی شدن تفاهم ‌نامه‌های منعقده قبلی میان ایران و عراق به‌خصوص در بخش صنعت اعلام کرد و گفت: مرز مشترک میان ایران و عراق فرصت بسیار مناسبی برای ارتقاء روابط تجاری دو کشور است.

مکی عجیب حمود الدیری همچنین ایجاد شهرک صنعتی مرزی را ظرفیت دیگری برای ارتقاء مراودات دو کشور عنوان کرد و افزود: صنایع دو کشور ظرفیت‌های قابل توجهی برای ارتباط گیری و به‌هم رسانی دارند، و یقیناً با ارتباط بیشتر صنایع دو کشور، رشد اقتصادی نیز رقم خواهد خورد.

این نشست در راستای تداوم برنامه‌های توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور روز پنج شنبه به میزبانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.