راهنمای کامل رفع مشکلات رایج در ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از ابزار مهم در هر خانه ای شناخته می شود که ممکن است در طول مدت استفاده دچار مشکلات متعددی شود. این مشکلات به دلایل مختلفی ایجاد می شود که یکی از آن ها استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی ؛گاهی نیز فرسودگی در قطعات مختلف منجر به نشت آب شده که این مورد نیز می تواند مشکلات جدی ای را برای دستگاه درپی داشته باشد.

چنانچه عیب یابی دستگاه به موقع انجام شود هزینه کمتری نیز برای رفع ایراد آن باید پردخت شود و علاوه براین می توان از بروز مشکلت بزرگتر نیز پیشگیری نمود. در ین مقله قصد دریم برخی از مشکلات رایج در ماشین لباسشویی را ذکر کنیم تا در صورت بروز مشکل بتوانید سریعتر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

1ـ روشن نشدن ماشین لباسشویی

روشن نشدن دستگاه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین ان ها نبود برق است. ابتدا باید توجه داشته باشید که دوشاخه دستگاه سالم بوده و می تواند برق را به دستگاه منتقل کند. سالم بودن پریز برق نیز باید بررسی شود و چنانچه مشکل از برق ساختمان نباشد بهترین کار تماس با یک تعمیرکار مجرب است که نسبت به تعمیر دستگاه آشنایی کافی داشته باشد. گاهی نیز دستگاه به دلیل خرابی سوئیچ درب روشن نمی شود که باید این قطعه را تعویض کرد.

2ـ عدم تخلیه صحیح آب

از دیگر مشکلات رایج ماشین لباسشویی می توان به عدم تخلیه صحیح آب اشاره کرد. در این حالت ابتدا باید شیلنگ تخلیه و پمپ و فیلترهای ماشین را بررسی کرد. ممکن است شیلنگ تخلیه دچار پارگی و یا گرفتگی شده باشد که این امر در تخلیه آب اختلال ایجاد کرده و مانع از عملکرد صحیح پمپ تخلیه خواهد شد. گرفتگی پمپ تخلیه نیز می تواند در مسیر تخلیه آب مشکل ایجاد کند بنابراین چنانچه مشکل از فیلترها و شیلنگ دستگاه نبود باید پمپ تخلیه مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی نیز اجسام ریز خارجی در مسیر تخلیه موجب انسداد شده و در این حالت فشار زیادی به پمپ و موتور دستگاه وارد می شود. برای رفع این مشکل باید قطعات فوق بررسی شده و چنانچه جسم خارجی وجود داشته باشد آن را خارج کرد.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده موجب ایجاد رسوب و لجن شده و این امر می تواند فرایند تخلیه آب را با مشکل مواجه کند. استفاده از مواد شوینده بی کیفیت نیز می تواند در ایجاد این مشکل نقش بسزایی داشته باشد به همین دلیل توصیه می کنیم نسبت به کیفیت مواد شوینده نیز توجه کافی داشته باشید.

3ـ عدم چرخش لباسشویی

گاهی پس از روشن کردن ماشین لباسشویی متوجه می شوید که دستگاه قادر به چرخش نبوده و لباس ها ثابت مانده اند. در این حالت موارد متعددی را می توان دخیل دانست که عبارتند از : بارگیری نامناسب لباس درون دستگاه، خرابی سوئیچ های ماشین، نقص در عملکرد پمپ تخلیه و تسمه ها و ….

ظرفیت هر دستگاه بر روی آن مشخص شده هنگام شستشو باید به حجم لباس ها توجه داشت که نه کم باشد و نه بیشتر از حد مشخص شده. چنانچه حجم لباس ها اندازه باشد در مرحله بعد باید سوئیچ درب دستگاه کنترل شود که باز نمانده باشد. خرابی سوئیچ درب و یا سوئیچ سلکتور نیز می توانند مانع از چرخیدن دستگاه شوند بنابراین باید به صورت دقیقی بررسی گردیده و درصورت وجود عیب آن را برطرف نمود.

از دیگر مواردی که مانع از چرخیدن لباسشویی و آغاز فعالیت آن می شود خرابی موتور دستگاه است. موتور اصلی ترین نیروی محرکه ماشین بوده و چنانچه قدرت کافی را نداشته باشد قادر به روشن کردن لباسشویی نخواهد بود. کوپلر قطعه ای است که رابط بین موتور و گیربکس بوده و در طول سال ها ممکن است فرسوده شود که در این حالت باید آن را تعویض کرد. چنانچه متوجه شدید مشکل دستگاه از موتور و یا قطعات متصل به آن بوده کافی است با متخصصین دکتر تعمیرکار تماس بگیرید تا در اسرع وقت نسبت به رفع ایراد ماشین لباسشویی تان اقدام نمایند.

4ـ لباسشویی دچار نشتی شده

از دیگر مشکلات رایج در ماشین لباسشویی نشت آب می باشد که به طور معمول مربوط به شیلنگ تخلیه و پمپ است و با اقدامات ساده ای می توان این مشکل را رفع نمود. شیلنگ تخلیه باید سالم بوده هیچگونه ترک و یا پارگی نداشته باشد. وجود هرگونه جسم خارجی درون شیلنگ تخلیه نیز می تواند موجب گرفتگی و نشت آب شود. چننچه متوجه پارگی در شیلنگ شدید کافی است آن را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

خرب بودن شیر آب ورودی نیز باعث می شود آب بیش از حد نیاز وارد لباسشویی شود. برای رفع این مشکل کافی است شیر آب را بررسی کرده و چنانچه نقصی داشت آن را تعویض کنید. وان ماشین و درزگیر از دیگر مواردی است که ممکن است دچار سایش شده و معیوب گردد که در این حالت لباسشویی نشتی آب پیدا کرده و باید حتماً توسط یک تعمیرکار متخصص رفع ایراد گردد.

5ـ لرزش شدید ماشین لباسشویی

یکی از مشکلات رایج در ماشین لباسشویی داشتن لرزش و تکان شدید هنگام شستشو است که به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. مهمترین دلیل آن تراز نبودن ماشین است که می توان آن را جابجا کرده و در جایگاه درستی قرار داد. تنظیم کردن پایه های لباسشویی کمک می کند تا در هنگام استفاده دستگاه از جای خود تکان نخورده و ثابت باقی بماند. پایه های جلویی ماشین این قابلیت را دارند که دستگاه را هم سطح فضای موردنظر کرده و با پیچ محکم نمود. توجه داشته باشید زمانی که پایه های ماشین را محکم می کنید دیگر نباید آن را جابجا کنید چرا که باز هم ممکن است دچار لرزش و تکان در هنگام کار شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد لرزش در لباسشویی هنگام کار نداشتن بار مناسب است. برای رفع این مشکل ابتدا باید دستگاه را خاموش کرده و سپس حجم مناسبی از لباس را درون آن قرار داد. به خاطر داشته باشید لباس هایی که درون دیگ لباسشویی قرار می گیرد باید آزاد بوده و درهم گره خورده نباشند.

6ـ ایجاد صدای زیاد توسط لباسشویی

زمانی که مشکلی برای ماشین لباسشویی ایجاد شده باشد صدای ناهنجاری از آن به گوش می رسد. باتوجه به اینکه خرابی و نقص در کدام یک از بخش های دستگاه است صدای تولید شده نیز می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شنیدن صدای خرخر کردن نشان دهنده این است که در مسیر تخلیه دستگاه مشکلی وجود دارد و چیزی موجب گرفتگی شده و باید رفع انسداد شود.

ایجاد صدای کلیک نیز نشان دهنده این است که جسم خارجی در بخش تخلیه گیر کرده و عملیات تخلیه به درستی انجام نمی شود. پیش از قرار دادن لباس ها درون دیگ ماشین بهتر است تمام جیبها را خالی کنید تا اجسامی همچون سکه یا سنجاق درون ماشین نیفتد.

7ـ لباسشویی بوی نامطبوعی می دهد

از دیگر مشکلات رایج در ماشین لباسشویی استشمام بوی نامطبوع نم و یا کپک از لباس ها است. از آنجایی که دیگ لباسشویی فضایی مرطوب و تاریک است بهترین محل برای رشد باکتری ها شناخته می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم پس از هر بار شستشو درب ماشین را باز گذاشته و نوار لاستیکی را با پارچه ای نخی خشک کنید تا آب در لابلای آن باقی نماند. استفاده از مواد شوینده نامرغوب نیز می تواند موجب تجمع لجن و پسماند درون دستگاه شود. در این حالت نیز بوی نامطبوعی از ماشین به مشام خواهد رسید به همین دلیل توصیه می کنیم علاوه بر استفاده از مواد شوینده باکیفیت حتماً در زمان شستشو از نرم کننده نیز استفاده کنید.

8ـ عدم توقف لباسشویی پس از اتمام شستشو

از مهمترین مشکلات رایج در ماشین لباسشویی عدم توقف دستگاه پس از شستشو است. در این حالت ممکن است تایمر دستگاه دچار نقص شده باشد که باید توسط تعمیرکار متخصصی صفحه کنترل باز شده و تایمر دستگاه تعویض گردد.

جمع بندی

لباسشویی به عنوان یک دستگاه مهم و کاربردی باید از سلامت لازم برخوردار باشد تا فرایند شستشوی لباس ها به درستی انجام شود. رفع ایرادات این دستگاه کاربردی باید توسط تعمیرکاران مجربی انجام شود که در این زمینه از تخصص کافی برخوردار هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.